Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 07:01:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Isbjörnsmamman Nanuuq på jakt  (läst 21964 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« skrivet: 2008.11.18 - 15:46:27 »

Helu, alla!

Här kommer jag att skriva mina funderingar omkring kosten och fundera högt över hur man gör när man lagar LCHF - mat fast maken är fortfarande fast i kolhydratsträsket och med ett styck son som äter GF/CF - dvs inget gluten (inga problem där, iof...) och inga mjölkprodukter, hej-å-hå.  :thumbsup:

Första iakttagelsen gäller köttbullar.

Det händer att jag lagar egna. Och då består de av köttfärs, ett par tre fyra äggulor, lite beroende på mängden kött, vitlök, lite kokosmjölk och så salt. Eventuellt lite färsk rosmarin från trädgården.

Barnen äter. Maken äter. Och diskuterar med mig vad som "bör" finnas i äkta köttbullar.

"Va, har du ingen potatismjöl i, ska det inte vara det?"  :eeek:

"Jo, ifall man heter 'Mamma Scan'. Heter man bara "mamma" så då behövs det inte."

Så långt har det gått. Maken tror att KÖTTbullar SKA vara en produkt från bagerihyllan...  :clapping:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.11.18 - 19:14:50 »

Fråga din man om han gillar lukten som sprider ut från mammascan-förpackning när den öppnas ...
:puke1: enligt mig ( nuförtiden... ska man säga )
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.11.18 - 19:46:49 »

jafg har då aldrig sett ett köttbullerecept med potatismjöl i

inte innan lchf heller

 :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #3 skrivet: 2008.11.18 - 19:57:27 »

Jag gillar INTE lukten som sprider sig från paketet, påminner mig alldeles för mycket om doften av barnens b-blöjhink...   :badtongue:

Fjällmor, det är bara att kolla vilken färdiglagad köttbullpåse som helst - där kommer du hitta både ordet "potatis" och "mjöl" oftast i kombination...  :chef2:

Fast nu vet ni vad... mannen är inne på att ge LCHF en chans!  :yay: Nu här kom han till mig och frågade: "vad skall man äta efter träningen om inte bröd"? Jag föreslog en skinkrullad med valfri ost i.  :rotfl:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.11.18 - 20:03:50 »


Fjällmor, det är bara att kolla vilken färdiglagad köttbullpåse som helst - där kommer du hitta både ordet "potatis" och "mjöl" oftast i kombination...  :chef2:



 :rolleyes:

jag skrev recept - inte innehållsförteckning

 :whistle:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #5 skrivet: 2008.11.18 - 20:20:50 »

Aha - åhå, nej jag har inte heller sett några recept som skulle innehålla potatismjöl!  :whink: Men även mor Scan måste väl ha något slags recept för sina bullar, och då tror jag att man kommer i närkontakt med det receptet om man läser innehållsförteckningen, eller..?  :confused3:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.11.18 - 22:25:43 »

Om man har tränat och äter LCHF fullt ut , är man hokus-pokus, inte hungrig alls, man bara kommer hem duschar och  mår bra...
Men berätta detta inte för honom än, låt honom njuta den där skinkan och ostbiten  !
Loggat
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #7 skrivet: 2008.11.19 - 21:26:23 »

Ja...  :bg: vi får se hur långt han kommer, i min regi. 

Nu följer son-nyheter:

I söndags återinförde jag AD - dropparna efter lite diverse lästa artiklar om att D - vitaminbrist kan påverka just autister. I samma veva har jag börjat ge honom extra C - vitamin, B får han redan.

Idag är det onsdag, och under veckan som varit så långt har hänt följande:

tycker att han är mera social. Helt plötsligt tar han EGNA initiativ till bus och gos, kittlingskrig och bus i stora sängen, med lillasyster och mig. Sånt syns, tro mig! Att han kommer till MIG och vill sitta i knäet, och sedan ser på mig med en lurig blick ("kittla mig!"  :whink: ) hör ju inte till vanligheterna.

Han busar med sin lillasyster, inte heller något som hör till vanligheterna. Igår satt de båda i soffan och han lutar sig tillbaka på henne och båda skrattar och fnittrar.  :clap_jump:

Ögonkontakt har jag haft mer, ser jag och det är lite mindre "kolibrivingar" över armarna.  :smile: Han sjunger och pratar mera, jag hör nya ord.

Han leker låtsaslekar, och sitter bredvid sin syster och leker med fisher-pricehus, verkligen leker.

Allt det här har alltså bara exploderat fram under loppet av några dagar, och det verkar hålla i sig.  :rotfl:

Lite svårt att tro på slumpen, att det bara RÅKAR komma samtidigt som jag börjar ge honom nya vitamintillägg...  :blob:

Så vi får se. Vad som händer.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.11.19 - 21:59:55 »

Är det apotekets AD? Kan tipsa om en kombiolja torskleverolja/fiskolja som dessutom är jättebillig! Garanterat naturliga vitaminer. Man ska passa sig för syntetiska, särkilt A.

http://www.healthspan.co.uk/fish-oils-omega-3/cod-liver-oil-liquid/ProductDetail-p237-c138.aspx

Finns även kapslar, men flytande är nog bättre. Frakten är bara £2 oavsett hur mycket man beställer och de levererar snabbt. I :inlove: the Internet!

Det är inget skumt. De är billiga därför att de ligger på Guernsey och är befriade från skatt. Tror också de är rätt stora och de har hypereffektiv hantering. Det bidrar väl ockå till att de kan pressa priset på frakt och annat. Deras olja har fått bästa betyg beträffande renhet i test gjorda av de brittiska myndigheterna. Jag har läst testet men har inte kvar länken.

Jag beställer 2-pack var fjärde månad ungefär. Det är lagom för en person om man inte överdoserar så mycket.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.11.19 - 22:07:55 »

Ett bra sätt att få i sig D på ett naturligt är förresten ister, förutsatt att den kommer från utegrisar. Tror det var därför jag var så löjligt pigg förut när jag alltid stekte i ister.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.11.20 - 10:41:43 »

Ja...  :bg: vi får se hur långt han kommer, i min regi. 

Nu följer son-nyheter:

I söndags återinförde jag AD - dropparna efter lite diverse lästa artiklar om att D - vitaminbrist kan påverka just autister. I samma veva har jag börjat ge honom extra C - vitamin, B får han redan.

Idag är det onsdag, och under veckan som varit så långt har hänt följande:

tycker att han är mera social. Helt plötsligt tar han EGNA initiativ till bus och gos, kittlingskrig och bus i stora sängen, med lillasyster och mig. Sånt syns, tro mig! Att han kommer till MIG och vill sitta i knäet, och sedan ser på mig med en lurig blick ("kittla mig!"  :whink: ) hör ju inte till vanligheterna.

Han busar med sin lillasyster, inte heller något som hör till vanligheterna. Igår satt de båda i soffan och han lutar sig tillbaka på henne och båda skrattar och fnittrar.  :clap_jump:

Ögonkontakt har jag haft mer, ser jag och det är lite mindre "kolibrivingar" över armarna.  :smile: Han sjunger och pratar mera, jag hör nya ord.

Han leker låtsaslekar, och sitter bredvid sin syster och leker med fisher-pricehus, verkligen leker.

Allt det här har alltså bara exploderat fram under loppet av några dagar, och det verkar hålla i sig.  :rotfl:

Lite svårt att tro på slumpen, att det bara RÅKAR komma samtidigt som jag börjar ge honom nya vitamintillägg...  :blob:

Så vi får se. Vad som händer.



Jätteintressant!! Jag jobbar på en gruppbostad där jag försökt införa en bättre kosthållning, speciellt hos våra 2 autistkillar. Tyvärr med dåligt gehör :( p.g.a. en okunnig kostchef som kommer med sina gamla råd som alla andra tror på, men ju mer jag lär mig ju fler argument får jag för min sak!!
Anki



Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #11 skrivet: 2008.11.20 - 14:01:19 »

Såg ett intressant program för ett par veckor sedan på Kunskapskanalen om just autism. Det var från England . Man fick följa fler familjer med au.barn och de experimenterade mkt med kosten. Uteslöt vissa saker ,tillsatte andra med förbluffande resultat.
Loggat
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #12 skrivet: 2008.11.20 - 15:12:11 »

Förbluffande var ordet...!

Hemulus; tack för tipsen! Jättebra! Just nu funderar vi på om han borde få någonslags multivitamin-grej eftersom vi försöker stoppa i honom både B, C och D - vitamin... Inom autismvärlden är Super NuTheRa tydligen rätt så pop. Skall undersöka vidare...

Anki - jag kan PM;a - eller lägga här - länkar till intressanta artiklar som handlar om autism och just D - vitaminteorier om du/ni andra är intresserade.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.11.20 - 15:18:30 »

B får vi ju mycket genom kosten. Lever, äggulor...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #14 skrivet: 2008.11.20 - 17:57:17 »

Så sant. Men tydligen räcker inte "normalmängden" utan de här barnen behöver ha mycket mer.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544