Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:35:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekologisk lök har övertygat mig  (läst 11400 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.11.05 - 23:03:27 »

Jag tror inte att jag någonsin köpt ekologisk lök innan Willys började med det. Det är läskigt vilken skillnad det är. Den är så stark! Ögonen gör tväront och lukten känns i hela huset efter att jag har hackat en ynklig liten lök. Det måste ju tyda på att det är mera i den, av allting liksom. Visst? :flirting:

Jag som trodde att jag blivit okänslig för lökens safter, kan nästan äta lök som ett äpple och får ta jättemycket i maten för att det ska bli nån smak. Men nu fattar jag ju att det inte var jag utan löken som hade förändrats.  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.11.06 - 07:30:51 »

Välkommen till skaran, ( jo jag vet att du äter många eko-varor ) !
Min ekogrönsaksresa började av samma anledning , smakens skull , säkert 10 år sedan.
Jag tyckte att vanliga morötter smakade ingenting eller träigt på våren , så jag började köpa ekologiska efter jul.

Har man någonsin fått ekologiska och färska slanggurkor och tomater finns det inte så stor intresse att handa de vanliga längre,
hellre väntar man  ett år till till nästa sesong !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.11.06 - 12:05:16 »

Jo, men jag har aldrig märkt så här stor skillnad med butiksköpta grejer. Morötter var nog det jag också började köpa eko först, men de är inte alltid så smakrika som jag har ett vagt minne av att de ska vara ändå. Frukt skördas väl ofta för tidigt, så det kan ju vara orsaken till att man inte känner sån jätteskillnad. Men det här!  :yay:

Nu tänker jag alltid köpa ekolök. Med Willys priser behöver det ju inte ens bli så mycket dyrare! Lök äter man ju för smaken, inte för att bli mätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.11.06 - 16:53:12 »

Jag går också mer och mer över till eko-grejor. Idag skrev jag till http://www.gardendirekt.se/ och sa att jag vill att de ökar på sina körningar till Mälardalen. Kolla i länken vilket utbud de har det skulle jag vilja kunna beställa från. Men idag var jag till Köttskolan igen och köpte fina kalvkotletter. Ska bli mums i kväll med tzatziki.
 :yay: :lick: :cow: :pancake:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.11.12 - 20:46:05 »

Köttskolan... utbildar de slaktare? Kockar? Undrar om inte vi också har nåt sånt. Måste kollas.  :hmm:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.11.13 - 22:24:22 »

Rätt gissat. Både styckare och kockar. :whistle: :flirting:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.11.13 - 23:40:03 »

Hur mycket billigare är det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.11.14 - 20:20:04 »

Svårt att säga eftersom det har högre kvalitet på köttet. Hängmörat blir ju dyrare så det är inga billiga besök där men ACKgoda.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.11.14 - 21:37:47 »

Aha. Jag trodde att det kanske var lite misslyckade bitar och så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.11.14 - 23:52:58 »

Nej, tvärtom det är jättefin styckat. Det misslyckade kanske blir köttfärs, vem vet. Jag köpte även leverpastej som smakade som förr. Jättegod med andra ord, man kände att det var lever i. Det kan man inte i vanlig plastförpackad pastej. :clapping:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.12.05 - 16:13:02 »

Jaha, nu har jag haft samma upplevelse med ekologisk vitkål. Det tror jag inte jag köpt förut heller. När jag delade huvudet slog en stark doft emot mig. Det har jag aldrig varit med om! Klart den doftar, men man brukar få böja sig ner och sniffa. Det här var en PUST!  :lol:

Hade tänkt använda hela till kålpuddingen jag håller på med, men nu måste jag allt spara en klyfta att stuva så jag får känna smaken ordentligt.  :drool:

15:90 mot 2:90 - det är en jäkla skillnad procentuellt sett, men i reala pengar är ju båda billiga. Visst?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #11 skrivet: 2009.04.07 - 11:39:18 »

Jag tror inte att jag någonsin köpt ekologisk lök innan Willys började med det. Det är läskigt vilken skillnad det är. Den är så stark! Ögonen gör tväront och lukten känns i hela huset efter att jag har hackat en ynklig liten lök. Det måste ju tyda på att det är mera i den, av allting liksom. Visst? :flirting:

Jag som trodde att jag blivit okänslig för lökens safter, kan nästan äta lök som ett äpple och får ta jättemycket i maten för att det ska bli nån smak. Men nu fattar jag ju att det inte var jag utan löken som hade förändrats.  :angrywife:

Så ni äter lök trots att det är ganska hög halt kolhydrater? 3,8 g / 100g enligt fineli.. Vart drar du dina gränser för antal g per 100?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=335&lang=sv
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #12 skrivet: 2009.04.07 - 11:51:28 »

Lök används mer som smaksättning. Jag brukar ta 2 normalstora lökar till köttfärssås på 2kg nötfärs. Då blir kolhydratsinnehållet per portion väldigt liten.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.04.07 - 17:43:32 »

Jag har inga sådana gränser för hur stor procent kolhydrater saker får innehålla. Det är ju mängden man får i sig som är det väsentliga.  :shake_head:

En ytterligare orsak till att det där är fånigt är att när det gäller färdigprodukter pratar men om procentandelen i hela produkten, t.ex. en korv gjord på kött, lök och potatismjöl. Eller en burk färdig köttfärssås. Men när man lagar mat själv, då gäller procentgränsen helt plötsligt enskilda ingredienser, t.ex. i Bookias köttfärssås. Vad är det för rim och reson i det?  :smack_head:

Doc säger ju att det där med 5% bara är en hjälp för nybörjare, men jag tror det stjälper mer än hjälper, blir en massa onödigt krångel och fixering vid småsaker som ändå inte spelar nån större roll.  :nod-yes:

Ett bra exampel på hur fel det blir är att mörk choklad anses vara OK för det innehåller så lite socker. Men om man tillsätter en halv tsk socker till en kopp hemgjord choklad, då är det plötsligt dåligt, för socker är ju 100% kolhydrater.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #14 skrivet: 2009.04.08 - 15:55:03 »

Jaha ok. Kansk kan vara bra som en måttstock när jag står och tittar i butiken och inte orkar ta fram mobilen och surfa in på fineli! Fast tyvärr finns det inte några näringsvärden för grönsaker i butikerna, det borde dom sätt upp!

Jag förstår vad du menar med procent på hela produkten! det låter verkligen rimligt :)

Nu när jag äter så räknar jag ändå upp kolhydraterna (för varje enskild) efter maten så jag vet, kan ju förvisso göra det innan också men då blir det ännu omständigare. Men änsålänge håller jag mig ganska bra tror jag.

Förstod jag dig helt fel nu eller menade du att mörk choklad är ok om man köper det i butiken? Eller menade du att antal g socker i en halv tsk är långt mindre än den i mörk choklad? När jag räknar brukar jag alltid räkna antalet kolhydrater/gram


Hur är det om man vill göra egen choklad med kakao och ägg och kanske lite aspartam?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544