Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:22:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En finsk LCHF-sida  (läst 14189 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #15 skrivet: 2008.01.16 - 20:30:52 »

Du frestar ju mig att börja kavla :mad_roll:, sluta omedelbart :guns:


:fridge_death:  :wave:
Loggat

Ha en fettrik dag!
Mervi
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #16 skrivet: 2008.01.18 - 15:55:28 »

Jag har kollat den finska sidan en gång, jag trodde jag kunde finska men efter nästan 40 år i Sverige har de ändrat mycket. Det var inte lätt att hänga med där.
På tal om karelska piroger, de  är goda, det kan vi hålla med allihopa. Jag är så sällan i Finland så jag tror jag kan offra mig och äta en. Vi brukar äta dem varma med ägg-smör , ägg-smör går ju bra att äta, eller hur. Så varje morgon äter jag äggsmör till frukost och inbillar mig att jag även har pirogerna på tallriken :whink:
Vad duktiga ni är som kan så mycket finska.
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #17 skrivet: 2008.01.18 - 23:36:24 »

Kiitos!  :yay: Det får du en smörklick för.

Jo, äggsmör är ju en bit på vägen, men den där tuggkonsistensen får man ju inte...
Tja, man kan väl drömma vidare...
Loggat

Ha en fettrik dag!
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2008.01.19 - 16:58:55 »

Här kommer nu reseptet till " karelska piroger" enligt min gammal kokbok " kotiruokaa "

Koti ( uttalas kåti,  på finskan är det alltid betoning på första stavelsen) = hem
ruokaa ( uttalas roåkaa ) ruoka = mat , a där i slutet är en böjelse (  typ hemmaten )

man kan förresten uttala finska lätt nät man kan följande : sv. Å - fin O , sv O -fin U , fin U- sv Y, finskan har också en y men den är lite lika smal som den svenska. SÅ nu kan ni även läsa finska så att en finländare förstår vad ni säger :clapping:. och ja alla bokstäver läses annars som de står, man behöver inte gissa långa eller korta vokaler, det står skrivet där , smidigt va  :whink:!

nu är det slut med kursen...

2dl vatten
1 tsk salt
2 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl rågmjöl

vetemjöl kan kanske ersättas med någon annan ( mandelmjöl eller liknande) men jag har alltså inte testat alls !!

Man bara blandar allt och degen är klar, råg fastnar bara ordentligt i fingrarna  :tongue:


Man gör först köttbullestora degbollar som man sedan plattar till och kavlar till tunna rundor-lite åt ovala hållet  (10 cm X 15 cm).
Man klickar mitt i risrynsgröt, inte mer än vad man får med med en matsked och plattar till gröten .
Sedan vänder man degkanter , men börjar från mitten så att änderna är fortfarande öppna, över gröten så att 1-2 cm syns i mitten.
Där börjar man med lätta fingrar låta degkanterna glida över gröten så att kanterna blir skrynkliga,  änderna rullar in då helt automatiskt.

Om man testar lungt ett par piroger  och slipar tekniken, så är det enkelt sen.
Och smaken är go oavsätt hur de ser ut  :lick:.

Jag har lagt en ostkaka- variant på recept-sidan ( vegetarisk, lådor mm) som jag tror skulle fungera här i stället för risgrynsgröt.
Sen har jag inte funderat om man ska laga ostkakan först eller kan man bara klicka den på degen  utan att steka i ugnen först.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544