Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:44:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 30 000 kor i soptunnan  (läst 3802 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.10.13 - 03:33:56 »

Efter skandalen med den ommärkta kättfärsen har man räknat på hur mycket kött som egentligen slängs i butikerna därför att det blir för gammalt. Resultatet är hisnande. 9 miljoner kilo per år vilket innebär att 30 000 kor slaktats i onödan!  :shock:

Jag hörde det på radio när jag höll på att somna, så jag minns inte vilka som räknat ut det. Inte heller om det gällde bara nötkött eller om siffran avser allt kött, omräknat i kor. Men jag tände lampan och antecknade siffrorna.

Sen ska de ha OSS att äta mindre kött för att minska växthusgaserna.  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #1 skrivet: 2008.10.14 - 09:47:39 »

Som jag fattade det hade de kollat upp hur mycket kött av alla de slag som kastades i några få affärer, och sedan helt enkelt multiplicerat snittet med antalet köttsäljande affärer vi har i landet. Sedan hade de omräknat den totala summan till antal kor. Det blir väl en lättare bild att ta in i medvetandet än om de hade räknat X kor, y lamm och så vidare.

Till stor del beror visst allt spill på att det är förbjudet att sälja kött efter att bäst-före datumet gått ut. Andra varor som inte är lika känsliga kan säljas till reducerat pris, men kötet måste kasseras.

Siffrorna gällde bara det kött som slängdes i affärerna, inte slaktspill eller sånt som slängs i hemmen eller på restauranger/matsalar. Så den faktiska siffran är mycket högre!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.10.14 - 10:07:28 »

De kan ju rea det innan BF. Men det tillåter visst inte ICA!

Problemet måste väl ändå vara att de tar in för mycket. Köttet håller sig väl kortare styckat och förpackat också. Förr när minsta ICA styckade åtminstone delvis själva och hade kylrum där stora stycken hängde tror jag inte problemet var det samma.

Brukar tänka på det där med ratinaliseringar. Jag handlar på en av de största ICA-hallarna i stan. Har handlat i den butiken i 25 år. Den var en gång stans finaste butik. Man kunde få köttet styckat som man ville, manuell ost och fisk, massor med roliga konserver. Idag är det stans dyraste och en av de tråkigaste.

Samma trista styckdetaljer varje dag, Utbudet har minskat kraftigt medans hyllmetrarna det spritts ut på ökat. Den enda manuella disken som är kvar är fiskdisken och där har ingen råd att handla. De har minst lika mycket personal och större lokal. Så vari ligger besparingen? Är det billigare att ha charkpersonal lasta tråg på vagnar hela dagarna än att låta dem stycka en gris?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.10.14 - 10:11:55 »

Är ju vansinnigt resursslöseri att kasta maten!! Varför kan dom inte ett par dagar innan bäst före-dagen frysa köttet så kan dom väl sälja det lite billigare....... Måste ju vara bättre än att slänga det!
Anki
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #4 skrivet: 2008.10.14 - 10:28:56 »

Så vari ligger besparingen? Är det billigare att ha charkpersonal lasta tråg på vagnar hela dagarna än att låta dem stycka en gris?

Den enda besparingen jag kan komma på är att personal som lastar tråg behöver man inte skicka på styckutbildning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.10.14 - 11:50:16 »

Sant. Men de här har såna ändå för att kunna skryta om sin proffsiga personal. När de inte gör annat än en extrajobbande högstadiegrabb skulle klara.

Kom på en annan sak som var bättre förr. Då gjorde ju butikerna ofta lite egna grejer. Inte korv kanske, men pölsa och sånt gjorde de. Där kunde ju det överblivna köttet användas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.10.14 - 18:29:21 »

Inte omöjligt att det görs utan att du vet det. Det lär ju även hända med falukorven. Jag såg ett program på TV för många år sedan visserligen, men med kött som gick tillbaka till charkuterierna och gjordes om till korv bl a.  :fork_sausage: :smack_head:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.10.14 - 19:29:28 »

Det var en stor skandal för ungefär 20 år sedan också med gammal korv som kokades om. Men den går ju tillbaks till fabriken. När de gjorde en del chark i butiken kunde de ju använda köttet innan det blev för gammalt.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544