Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:42:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Biosa  (läst 30094 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.09.29 - 11:15:08 »

Jag prenumererar på 2000-talets vetenskap, som är en salig blandning av suspekta hälsobehandlingar och många vettiga sådana också, i vilket fall som helst är varje nummer en väldigt underhållande läsning.
I nåt nummer nyligen hade de reklam för en produkt som heter Biosa, som är mjölksyrebakterier på flaska. Artikeln var verkligen subjektiv men jag tänkte att det kanske kan vara värt att testa, för min mage är ju inte bra, inte efter alla antibiotikabehandlingar för UVI samt långtidsbehandlingen med Diflucan. Att bakteriefloran i mina tarmar är rubbad är att uttrycka det milt och att dricka mjölksyrebakterier kändes ju rätt harmlöst.
Så en flaska införskaffades och nu har jag tagit 1tsk varje morgon och varje kväll i 2 veckor, och jag är LYRISK.  :thumbsup:
Jag kan inte minnas när magen har funkat så fint sist. Jag gör 2an i princip varje dag, inga mer förstoppningar, ingen lös avföring, inga kramper. 2an görs utan ansträngning och man känner verkligen att tarmarna gör jobbet själva sas, jag behöver bara slappna av. 
Så ifall man har problem med tarmarna pga LCHF (som jag) kan jag verkligen rekommendera att testa Biosa. Man har inget att förlora och så farligt dyrt är det ju inte.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.09.29 - 11:30:10 »

Tack för tipset!  :smile:

Håller med dig om tidningen. Den är underhållande men påminner om de där reklambaserade tidningarna där det är svårt att avgöra vad som är artiklar och vad som är reklam. Lite alternativmedicinens frimurarrörelse över det hela.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.09.29 - 13:31:48 »

mjölksyrebakterier finns också här:

http://barn.semper.se/sv/product/productdetail/9/123

och den här:

http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=1259

eller så gör man surkål  :flirting:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2008.09.29 - 14:00:21 »

Jojo, klart man kan syra. Jag hade aldrig problem med magen innan jag kom till Sverige, trots godis, bröd, kakor o diverse annat ohälsosamt i icke-små mängder. Det kan ha berott på att vi åt sallad med hemsyrade grönsaker till både lunch och middag.
Men men, nu när man bor i en hyresfastighet i en lgh på 29kvm med usel fläktsystem som drar in och sprider lukter mellan varje lgh, så är hemsyrning inte att rekommendera. Dessutom har jag tappat smak för syrade grönsaker, har väldigt svårt för de nu. Biosa smakar örtigt och gott, men de där kapslarna du länkade till är både billigare och lättare att ta med, så jag får nog testa de med.  :smile:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.09.29 - 16:36:30 »

togs till fundering faktiskt .

Jag läste länkarna och funderar nu om det hjälper att man intar kapslarna ett par veckor och sedan är allt bra ett tag, eller måste man inta dom
ständigt för att magen skulle må bra.
För min mage mår sådär just nu  :sad: tvåan är hård  helt enkelt och jag vill inte ha mer besvär där  :bang_head:

Funderingar går åt det vanliga: mer smör, kokossmör tillbaks, börja dricka kaffe ( och kokos) ... jag hatar kaffesmak, så jag dricker det som medicin med massa grädde och dricker på  för att bli av med smaken  :puke1:, äta kolossalt mycket grönsaker , käka lite finkrisp och få diarre  :cry: ( och jag kan inte begränsa intaget av fin crisp... )
Någon ordning ska jag hitta :smack:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.09.29 - 17:01:04 »

Dr Kwasniewski har en radikal metod mot trög mage. Ät några katrinplommon.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.09.29 - 18:05:50 »

Varje dag  med 37 kolisar / 100g , vad väger en , hmm
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.09.29 - 18:24:05 »

Inte mycket. Jag har en burk så jag kan kolla.

Hemul tassar i väg till köket...  :penguin_waddle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.09.29 - 18:32:07 »

10 stycken vägde 54 g. Så 5.4 g styck då. På min burk står dock 65 g kolisar och jag har 54 g antecknat. Det är väl från SLV. Och du har 37?

Om man räknar på 60 g kh så blir det 3.24 g/katrinplommon. Så en liten kompott på 2-3 stycken då och då är väl inte hela världen. Innehåller dina bara 37 g så blir det ju ännu mindre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2008.09.29 - 22:25:29 »

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11063&lang=sv

plommon enligt fineli  skulle innehålla bara 37 men man måste kolla på påsen när man  handlar nästa gång.

Jag har funderat här om man skulle mixa ett par och blanda i voffeldegen eller något sådant.
Julstjärnor  (finska julbakelser) innehåller ju katrinblommon . Det är alltså en kvadrat av smördeg , med en klick pureat katrinplommon på mitten.
Man gör ca. 3 cm snitt från varje hörn och viker sedan varannan " propell-blad" mitten .

Hur skulle man kunna göra smördeg utan vetemjöl  :dribble:??? Det vore en drömm att blanda lite katrimblommon till någon bakelse  ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.09.29 - 22:37:38 »

37 låter ju rimligare när man tänker efter. 65, det skulle ju knastra mellan tänderna. Det är en vanlig burk från ICA jag har. Kan de ändå ha räknat med fibrer?

Dr K använder faktiskt en del torkad frukt i sina recept. För vissa kolhydratsnåla kakor står t.ex. att man kan blanda i torkad frukt. Funderar på att testa en sån till jul.

Ja, smördeg! Då skulle man kunna göra krustader! 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2008.09.29 - 22:47:07 »

Jag har just nu päron på torkollan  :yay:.
Styrmannen kom på det idag när vi pratade att det går inte spara päron på något vettigt sätt och att vi egentligen inte använder dom alls,
bara smakar någon frukt under senhösten.

Men torkningen verkar göra gott för päronen ( har redan smakat några  :lick:)  fundering går om man skulle smula den sedan i en mortel och använda som socker i choklad eller på pannkakan/vofflorna eller någon muffins   :dribble:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.09.29 - 22:54:56 »

Har du en tork eller kör du i ugnen?

Använda som sötning tror jag absolut går! Brukar mosa ett par skivor banan ibland och blanda med bär. Det blir jättesött!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2008.09.29 - 23:00:12 »

Jag har just nu päron på torkollan  :yay:.


torkolla  :whink: har jag alltså.

Du har väl bananer frysen först ett par timmar ... men säg inget till mina barn, jag har sagt att banan är farligt och vi har inte käkat det på evigeter.
Alla här älskade ju halvfrysta bananer och halvtinade bär mixade ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.09.29 - 23:01:40 »

Det är nödförrådet. Det går bra med färsk också.

Ingen fläkt eller så? Ollan bara står framme?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544