Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 06:05:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Axfood kommer med eget ekologiskt märke  (läst 21173 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.09.22 - 22:06:59 »

Axfood har lanserat ett eget ekologiskt märke som ska heta Garant. Det kommer att finnas i samtliga Axfoods butiker. Jag citerar från Ekologiska Lantbrukarna:

"Profilen på Garant ska vara vardagsmat med en attraktiv prisbild, dvs väsentligt billigare än de ekologiska märkesvaror som också säljs. För att hålla nere priset handlar det i första hand om volymproduker, t ex ägg, konserver och frysta grönsaker. Till en början lanseras 52 produkter, och det kommer att finnas både KRAV-märkta och EU-märkta produkter i sortimentet."

axfood.se/..

Det låter väl ratt bra, va?  :clapping:
Synd att jag inte visste när jag var på Willys igår. Då skulle jag ha spejat och frågat. :cool:

<TILLÄGG>
Lista och priser finns här.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.09.22 - 22:19:11 »

Låter verkligen bra, det ska vi hålla koll på. Hoppas att det kommer god eko-CF, för den har jag inte hittat på ett par veckor. Undrar om Arla har dragit tillbaka den som vanlig eko-mjölk 3%. :clapping:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.09.22 - 22:24:47 »

Blir väl mest torrvaror som vi inte vill äta, kan jag tänka, men djupfrysta grönsaker låter ju rätt bra.

Jag är orolig för gammaldags mjölk, för jag har sett att den saknats på hyllan i min affär ett tag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.09.22 - 22:30:16 »

Ja jag fick också känslan av att det blir torrfoder och bröd som vi ändå inte äter. :shake_head:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.09.22 - 22:54:13 »

Men vad bra !
De kommer säkert att utöka repertuaren senare, gröna saker är bra början för frysta eko-grönsaker har jag inte hittat förut.
Nu kan jag storhandla mer  :lol:!

MiaP, vad menar du med eko-CF , i can´t follow  :confused3:, eller är jag bar trött  :smack_head:?

Gammaldags mjölk känns farligt "borta" från butikena, häromdagen fick jag 6 liter av den varan, men det var icke-egologiskt  :sad:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.09.22 - 22:55:44 »

Det betyder ekologisk creme fraiche. :lick: JÄTTEGOD, mycket godare än vanlig CF.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.09.22 - 23:10:17 »

Finns det icke-ekoligisk gammaldags? Det var inte Arla då?  :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2008.09.22 - 23:18:50 »

Finns det icke-ekoligisk gammaldags? Det var inte Arla då?  :huh:

Det var visst Arla-då  :sad: , hoppas att det var bara något tillfälligt med icke-eko-gammeldax ...

cf, det ska jag använda framöver ,det är så konstig ord att jag kan aldrig lära mig stava eller uttala det  :cry:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.09.22 - 23:34:50 »

VA? Men det fanns ju bara en, för bövelen! Då måste de ha ändrat! :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #9 skrivet: 2008.09.23 - 06:55:33 »

Arlas gammaldags mjölk är helt bortagen ur sortimentet på Ica Kvantum hos mig. Det var den enda affären i stan som tog in det. De "ersatte" det med ekologisk mellanmjölk från Falköpings mejeri.
Synd, för det var den enda mjölken jag tålde. Den var både godare än vanlig mjölk och den sabbade inte min mage. Willys gammaldags mjölk på dunk är inte ekologisk, samt att den är inte lika fet, men den duger i nödfall. Jag saknar dock Arlas gammaldags jättemycket.  :cry:

Eko CF är verkligen mycket godare, men det är ju rätt självklart att slutprodukten blir bättre om själva råvaran är av högre kvalité.

Det var väl ett par dagar sedan som tidningarna slog upp stora rubriker, "Ekologisk mjölk innehåller mer omega-3 än konventionell mjölk".

Suck. Jag vill också ha forskningspengar för att konstatatera det uppenbara.  :rolleyes:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.09.23 - 11:02:35 »

 :eeek:

Jag ska fråga nästa gång jag handlar på min vanliga butik. Tänk om de håller på att fasa ut den!  :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2008.09.23 - 17:36:32 »

Jag var på Ica Maxi idag och såg att de har  tagit in gammaldags mjölk. Dock är den, som det påtalats här, inte längre ekologisk.  :angrywife:
Men det får bli den ändå, även om smaken är sämre.  :neutral:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.09.23 - 18:54:33 »

På Coop Forum fanns det ingen.  :shake_head:

Det dumma är att sen kommer de att säga att de märker att folk köper den oekologiska ifall den ekologiska inte finns, och då tycker de det är bra. Precis som de sa när de tog bort röd eko. De hade ju märkt tidigare att folk köpte grön eko i stället om röd inte fanns, så då gick det ju bra att göra så.

Jag tycker vi alla ska skriva till Arla och fråga vad de håller på med! De använder väl ekomjölken till någon löjlig produkt full med socker och tillsatsskit i stället.  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #13 skrivet: 2008.09.23 - 18:58:29 »

Kan det inte vara som så att det går åt så mycket eko grädde nuförtiden att det bara blir vattenmjölk kvar när grädden är skummad?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.09.23 - 19:17:55 »

Något sådant måste det vara, Arla slutade ju med eko-röd-mjölk fram till v. 50 eller något åt det hållet och satsade bara eko-mellanmjölk.
Så gammelmjölken har försvunnit bara på farten  :angry:
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544