Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:56:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Smaksalt  (läst 4607 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.09.11 - 19:39:13 »

En ny affär har öppnat här i Skövde, i samma hus som Kvantum. De säljer thaimatråvaror. Jag tittade in väldigt kort igår ihop med pojkvän + kompis. Vi hade väldigt kul åt att minst 1/3 av affärens hyllor var upptagna av påsar med räkchips av varierande fabrikat. De gillar sina räkchips, thailändarna.  :rolleyes:
Tittade runt på mer, frysarna innehåller många intressanta "läckerheter", bla 1kg påsar med kycklingfötter till litet pris. Blir nog god buljong med de, kan kanske vara något att satsa på.  :whink:

I alla fall, rätt vad det är så ser jag små 0.5kg påsar med vitt pulver, jag vänder på påsen för att se vad det står på den ditklistrade lappen på svenska. Överst står det smaksalt, därunder förtydligas det att innehållet är mononatriumglutamat.  :puke1:
De köper sånt i halvkilospåsar.  :bang_head:  Påpekade det till pojkvännen som i sin tur påpekade att han hade bara hittat några få produkter i affären som INTE innehöll glutamat.
Vilken besvikelse den affären blev. Jag ska nog hålla mig till frysdiskarna om jag nu ska köpa något alls därifrån.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.09.11 - 20:37:07 »

Smaksalt tycks vara en populär benämning. Spice Islands kallar ju sitt Mei Yen Smaksalt

Men det låter ju som affären har bra grejer också. Kycklingfötterna påminde mig om att jag har grisfötter i frysen som börjar bli gamla. Har inte tordats anrätta dem, men jag kan ju alltid koka buljong på dem. Tack för det!  :thumbsup:

Räkchips är faktiskt ruskigt gott.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544