Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 14:59:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Malbas tankar  (läst 18263 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« skrivet: 2008.08.03 - 23:37:57 »

Hmm, har inte varit här på ett tag, kanske kan en dagbok hjälpa till, så att jag kommer hit oftare.
Vad har då hänt som orsakat frånvaron?

Själv har jag mått dåligt. Har under våren gått hos en ”samtals/stöd-person” och fått prata av mig lite. Hemma har det varit jobbigt för både sambon och dottern och då de båda två behöver mig som fast punkt blir det lite för mycket att hålla ordning på ibland. När man sitter och pratar känner man sig som en idiot; självklart att man kan göra si eller så, varför kan man inte komma på det själv. Fast egentligen kommer man ju på det själv, det är bara tankeprocessen som behöver en kickstart. Det var likadant när vi gick på BUP, jag kände mig som en helkorkad idiot när jag gick därifrån ibland.

Precis när jag började tycka att näsan kom över ytan (igen) brakade det för sambon. Hans anställning förlängdes inte efter 3 år och han blev arbetslös. Arbetsgivaren har skött det oerhört dåligt och sambon mår skit. Hans doktor tyckte inte att han var i sådant skick att han kunde jobba, så han blev sjukskriven direkt (och då tappar man rätten till a-kassa :bang_head:). När han försöker ringa till Försäkrinskassan och få besked om han får sjukpenning får han svaret -”du ska inte tro att det här går igenom”. Har man psykiska problem hjälper det inte direkt. Personalen på försäkringskassan känns som småsinta, elaka människor som när de fått lite makt utövar den på sämsta sätt. (Ber inte ens om ursäkt till er som ev. jobbar där, så illa har det varit.)

När jag mår dåligt äter jag, gärna så fel som möjligt, gärna socker och bröd. Och semester har det varit… Har på något sätt lyckats hålla vikten någotsånär. Motionerat har jag inte gjort, men jag går till och från jobbet, ca 1,5 km enkel väg. Det är bra, då klär jag om mentalt och går till jobbet. Kommer dit och är vaken och på bra humör, mina arbetskamrater märker på humöret om jag inte gått dit. Det blir lite jobbigare när man ska gå hem och handlar på vägen, men jag har hittat en fiffig ihopfällbar ”Dra-maten” som jag kan ha i ryggsäcken på morgonen.

Men, nu känns det som att jag börjar orka ta tag i saker igen. Har ätit ganska strikt i en vecka (tack Sambal-kotletterna)

Har hittat ett nytt ord: dysatletiker. När man är helt ointresserad av sport och inte förstår vad alla andra pratar om. Namn på idrottsmän och –termer är som grekiska, har ingen aning. Känner igen namnen men vet inte vad de gör.

/Malba
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.08.04 - 02:07:50 »

Du behöver inte be om ursäkt för dina åsikter om försäkringskassans personal. De är inte människor.  :puke1:

Låter inte kul detta. Hoppas du kommer igång med kosten igen så du kan ha det som grund liksom, om du förstår hur jag menar. Det är alltid bra om åtminstone en sak är som den ska.

Citat
Har hittat ett nytt ord: dysatletiker

Jättebra ord! Jag är också en sådan.  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.08.04 - 10:54:04 »

Suveränt ord "dysatletiker", jag är också en sådan. :yay: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #3 skrivet: 2008.08.04 - 20:59:08 »

Ojdå, det blev visst några recept utlagda. Även om jag inte har varit här och skrivit har jag ätit gott... :lol:

I mitten på 80-talet tränade min pappa mycket (marathon= ca 16 mil i veckan). Han fick fettfobi och skrek att socker är det vita giftet. När det skulle vara extra fint var det spaghetti med kesosås (keso värmd i vattenbad, "kryddad" med mycket soja och ännu mer pressad vitlök. Det är faktiskt jättegott.) Jag tränade en  hel del också, men när pappa tittade på TV och sa att -"hon, Sara Wedlund är fin i kroppen" då slutade jag. Det tog många år nnan jag tränade igen.
Sedan skilde han sig och träffade en ny kvinna. Nu är det bara grädde och smör, gammeldags mjölk. Så när man är på besök där är det alltid kanongod mat.
t
Tänkte på honom när jag såg min inköpslista till ICA idag: smör, grädde och majonnäs. VV-konsulenten hade fått akuta eksem och hjärtinfarkt.

/Malba
Loggat
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #4 skrivet: 2008.08.19 - 22:53:59 »

Ikväll har jag ätit dessa:  http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.217654
Nästa gång kör jag smeten med mixerstaven, så slipper man kesoklumparna. Tog inget äpple i smeten, men lite äppelmos ovanpå.

En jättefin blogg, saliven rinner ned i tangentbordet när man läser recepten och ser bilderna...  :rolleyes:

/Malba
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.08.19 - 23:33:14 »

Jäsingen vad många fina recept! Vilken tjej - hon har ju gått ner jättemassor!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #6 skrivet: 2008.08.20 - 23:55:27 »

Visst ser bloggen fin ut! Allt verkar jättegott. Har stått och stampat ett tag, ingen lust att laga mat, men med hennes recept fick jag lite inspiration igen  :yay:
Ser man sedan vad hon har som "hobby"; hon gör tårtor och de är minst lika fina som maten http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.914717 så blir viktminskningen inte mindre imponerande. Det kanske är lättare att låta bli att äta dem om man gör dem själv? Inte i mitt fall, jag gör helst inget sådant. Både smeten och det färdiga försvinner blixtsnabbt...

Ikväll gjorde jag Gitsans Schweitzerfärs igen. Den är jättegod, speciellt ändarna. Jag gör på mer färs, ca 800g och det blir 2 st limpor. Då får jag fler ändar...
Den är jättebra att ha i matlådan. Om jag vet att det inte finns någon möjlighet att värma mat på lunchen tar jag med ett par skivor och har vitkålssallad till.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=df13febf-3ec9-4783-8f05-cd5c49729af2&GroupId=3f37e4ae-763f-4b6b-a04e-82c1192b6bd5&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

/Malba

Loggat
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #7 skrivet: 2008.10.14 - 19:53:42 »

Idag åt jag fiskbiffar med creme-fraichesås till lunch.
Sedan hade vi APT. Då var vår personalkonsulent inbjuden för att prata om socker och att stabilisera sockernivåerna. Ok, tänkte jag, det kanske kan ge något. Och så besviken jag blev. Man skulle äta enligt tallriksmodellen, äta mycket bröd (6-8 skivor/dag), gärna ha ett paket knäckebröd i hyllan att ta till när sockersuget sätter in. 10 % av fettet fick vara mättat. Men man behövde lite fett, så man fick ha smör på mackan. framförallt var det här viktigt för personer med typ 2 diabetes, för den kunde man medicinera med kosten.

Till slut roade jag mig med att skriva ned det som inte fungerar för mig. Det blev en hel sida i mitt A5-block.
Det enda hon sa som jag höll med om var att det är bra att röra sig och om man inte är van är det bättre med 15 min än inget alls. Och att det inte är bra med sötningsmedel.
Hon berättade att hon hade provat att äta GI i fyra månader och det var inte bra alls. Med lite frågor konstaterade jag att hon hade ätit paleo(resten av stavningen kan jag inte). Hon tycker att hon rör sig mycket och hon tappade orken. Undar om hon vet vem Colting är?
Nä, hon går på rekommendationerna från Karolinska och det tänker hon fortsätta med.

Sedan gick jag ned och fikade. The med en extra stor skvätt äggrädde. Och ost- och skinkrullar. Utan bröd.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.10.14 - 19:57:49 »

Vad är ATP?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #9 skrivet: 2008.10.14 - 20:00:20 »

APT= ArbetsPlatsTräff
Avdelningsmöte kan man väl säga utan tjusga förkortnngar.

/malba
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.10.14 - 20:17:10 »

Aha! Tack.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2008.10.14 - 22:05:28 »

Puuh , det måste vara plågsamt att lyssna på en sådan föreläsning .
Jag får aggressiva reaktioner av bara en becel-reklam och de vara väl inte många sekunder  :whink:
Loggat
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #12 skrivet: 2009.09.05 - 18:51:06 »

Tillbaka. Mer skit i livet och mer felätande. Den här gången lyckades jag inte hålla vikten.
Har varit här och läst även om jag inte har uppdaterat "min" tråd.
Som hjälp att rensa hjärnan har jag pysslat. Gått på silverkurs tillsammans med dottern på 13 år. Det har varit jättekul, hoppas att ledaren orkar ha kursen i höst igen.
I tre år har jag anmält mig till en kurs i luffarslöjd (trådtjack)http://www.slojddetaljer.se/PSLWeb/deptlist.aspx?deptid=354&requestedPage=2 fast det har bara varit jag som anmält mig, så det har inte blivit något. Men jag såg att museet i Skara har en inspirationskurs om ett par veckor och det fanns platser kvar.  :clapclap:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.09.05 - 19:57:41 »

Vad synd med kursen som aldrig blir av. Det ser ju jätteroligt ut. Gillar sånt som kan göras med enkla medel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2009.09.06 - 19:14:38 »

Kallas detta luffarslöjd, man lär sig varje dag något nytt  :thumbsup:

Det är bara komma på idén vad man kan göra med tekniken, på bilden var det flera fiffiga saker !

Hoppas att du komme med i kursen, vi kommer säkert behöva dina kunskaper i vår blivande " fetbobba-farm"  :flirting:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544