Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 10:34:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Levis svamlerier  (läst 67000 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #45 skrivet: 2008.11.11 - 21:26:44 »

Levis, nu blev jag konfunderad. Menar du att man kan ha brist på sköldkörtelhormon trots att proverna visar normalvärden?  :shock:

Visst kan man det! Jag läste någonstans (kommer ej ihåg var) att det kan tänkas vara så att värdena från sjuka som ej fått diagnos är medräknade i normal-värdena. Symptomen är ju så diffusa, och kommer ofta smygandes under många år, så många är sjuka utan att veta om det. Har läst om många fall liknande mammas, där personen i fråga hade normala värden, men hur många symptom som helst. När de lyckats tjata sej till rätt medicin har de börjat må mycket bättre, och värdena blir genast bättre (trots att de då alltså var inom ramen för normalt redan innan).

Normalvärden kanske inte är lika med friskvärden här. Sedan finns det visst läkare som bara går på provsaren, och andra läkare som faktiskt har fattat att patienten i fråga är en livs levande varelse, och att hur denne faktiskt mår är viktigare än diffusa provsvar. Får se vilken sort jag träffar i morgon (om jag nu lyckas få en tid...)
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #46 skrivet: 2008.11.11 - 22:02:40 »

Jag håller tummarna för dig, Levis. Jag har nämligen liknande symtom, dock inte lika uttalade. Eftersom jag har testat sköldkörteln och proverna visade på normalvärden trodde jag att symptomen kom från min väldiga övervikt. Men nu vet jag inte vad jag ska tro.  :sad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2008.11.12 - 11:00:37 »

Måste ju vara samma sak som med feber.... en del blir jättesjuka av att få 37,1 medan andra mår hyfsat fast dom har 38°.

Läste på KIF att man skulle begära att få göra sköldkörtelprov med urinprov om det vanliga blodprovet inte visade något för det var ett mycket bättre och säkrare prov att göra.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2008.11.12 - 16:14:03 »

Idag är det onsdag. Rapport!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #49 skrivet: 2008.11.12 - 19:51:53 »

JA, hur gick det ? Hoppas du får någon svar och hjälp!


Är också nyfiken på detta med symptom och blodvärden.
Mina är väl testade flera gånger men blodvärden har varit ok, men frusen är jag för jämnan, iskalla fingrar och fötter, tappar hår  mycket i periodvis och är sjukskiven för utmatning och fibro , orken räcker helt enkelt inte...

Måste din syster och mamma medicineras livet ut, eller är det någon kortade behandling ?
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #50 skrivet: 2008.11.12 - 22:34:36 »

Tack för att ni stöttar mej och håller tummar och allt sånt!

Håll i er, nu blir det ett gäng citat.

Jag håller tummarna för dig, Levis. Jag har nämligen liknande symtom, dock inte lika uttalade. Eftersom jag har testat sköldkörteln och proverna visade på normalvärden trodde jag att symptomen kom från min väldiga övervikt. Men nu vet jag inte vad jag ska tro.  :sad:
Övervikt i sej är faktiskt ett vanligt symptom, väldigt många med underproduktion har hur lätt som helst att gå upp i vikt, men jättesvårt att gå ner.
Har man överproduktion kan det istället bli tvärt om.
Sköldkörteln är den som styr ämnesomsättningen, så den har mycket att säga till om när det gäller vår vikt.

Måste ju vara samma sak som med feber.... en del blir jättesjuka av att få 37,1 medan andra mår hyfsat fast dom har 38°.

Läste på KIF att man skulle begära att få göra sköldkörtelprov med urinprov om det vanliga blodprovet inte visade något för det var ett mycket bättre och säkrare prov att göra.
Anki
Jag har pluggat på och läst väldigt mycket inför det här, men att ta sköldkörtelprov med urinprov har jag aldrig läst något om. Ska komma ihåg det!
Tillhör för övrigt den skaran som känner mej jättesjuk även vid låg feber.

Idag är det onsdag. Rapport!  :smile:
Rapporten kommer nästan här: Träffade en kvinnlig läkare som verkligen tog sej tid att lyssna. Hon kände på min sköldkörtel och tyckte att den kändes aningens förstorad. Sedan skickade hon mej till vampyrerna på labbet, de gjorde det de är bäst på, d v s snodde blod av mej. Svaret på det bör komma i morgon em, och då ringer läkaren till mej. Sedan får vi se vad som händer.

JA, hur gick det ? Hoppas du får någon svar och hjälp!


Är också nyfiken på detta med symptom och blodvärden.
Mina är väl testade flera gånger men blodvärden har varit ok, men frusen är jag för jämnan, iskalla fingrar och fötter, tappar hår  mycket i periodvis och är sjukskiven för utmatning och fibro , orken räcker helt enkelt inte...

Måste din syster och mamma medicineras livet ut, eller är det någon kortade behandling ?
Som jag har fattat det finns det många likheter mellan fibro och sköldkörtelproblem. Vem vet, de sjukdomarna kanske hänger ihop?
Syrran och mamma måste medicineras livet ut som det verkar, det är visst det allra vanligaste.

God natt med er!
Loggat
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2008.11.13 - 11:29:26 »

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=69bdd079-eae9-4341-a35e-a63b165fca04&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Där finns det pdf-dokument bifogat som jag läste. Försökte lägga in det här men det fixade jag inte. :)
Anki
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2008.11.13 - 22:21:00 »

Provet ska tas fastande. Om dom tog provet direkt på labbet måste det räknas om. Och om det ser ut som det är ok, tjata om att ta om det fastande till att börja med. Om inte det räcker bör testet göras på urin, det gjorde man alltid förr. Jag har haft underfunktion sedan jag var 12 år och är nu 64. Och har ätit medicin hela tiden och det får man fortsätta med livet ut. Därför är medicinen subventionerad. Du har helt klart alla tecken på för låg ämnesomsättning dvs hypotyreos. Finns en tråd på Kif som heter hypotyres, sök på den så  finns jättemycket att läsa.
 :smack_head:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2008.11.14 - 10:44:34 »

...........................Fi nns en tråd på Kif som heter hypotyres, sök på den så  finns jättemycket att läsa.
 :smack_head:


Länk ovan.
Anki
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #54 skrivet: 2008.11.14 - 18:25:01 »

Tack så mycket för den länken, där fanns verkligen mycket att läsa.
Jag tog inte proverna på fastande mage, och inte var det urin heller.

Har fått svar på 3 av 4 prover, än så länge är alla provsvar normala (som jag tyvärr misstänkte...). Samma visa som för mamma och syrran, normala värden men en väldans massa symptom. Det fjärde provet kommer svaret på först nästa vecka.

Jag fick i varje fall känslan av att läkeran ville reda ut vad som är fel, oavsett om det är sköldkörteln eller något annat. Det blir nog fler prov tagna.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2008.11.15 - 19:27:49 »

det där gör mig så ...

 :mad_roll: :so_mad:

Jag tar proverna regelbundet pga att halva släkten har, har en hel rada av symptomen, min mormor, mamma och syster har op för struma, och inget syntes på proverna innan det upptäcktes... min syster hade även tumörer som upptäcktes först när de väl öppnat...

VAD är det som är så hemskt med att få rätsida på alla kvinnors kroppar...?

 :bang_head:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2008.11.16 - 00:34:42 »

Det är väl det 1,6 milj-klubben försöker ändra på. Det är gubbsen som är norm. Kvinnor är bara gnällspikar och jobbiga som ifrågasätter saker.  :mad_roll: :badtongue:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #57 skrivet: 2008.11.16 - 10:49:25 »

det där gör mig så ...

 :mad_roll: :so_mad:

Jag tar proverna regelbundet pga att halva släkten har, har en hel rada av symptomen, min mormor, mamma och syster har op för struma, och inget syntes på proverna innan det upptäcktes... min syster hade även tumörer som upptäcktes först när de väl öppnat...

VAD är det som är så hemskt med att få rätsida på alla kvinnors kroppar...?

 :bang_head:

Fysiken vad hemskt !
Man måste alltså fajtas :kungfu:
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #58 skrivet: 2008.11.17 - 23:02:28 »

Ja, upp till kamp!  :angrywife: :angrywife: :angrywife:

Jag fick det fjärde provsvaret idag. Tyvärr var jag inte riktigt beredd, jag blev tagen med garden nere kan man säga.

Jag var på VC med dottern idag, och var helt fokuserad på hur hon mår, inte hur jag mår (hon mår egentligen ganska bra, men var dunderförkyld förra veckan, och det har inte släppt helt). Nu är det här inte världens största VC, och jag, maken och dottern är de enda med vårt efternamn i hela kommunen. Den doktorn vi träffade idag var inte den doktorn jag träffade förra veckan (han är en jättebra med barn och har träffat dottern ett par gånger redan, så jag är glad att det blev just han idag). Mitt provsvar hade kommit strax innan vi skulle till VC, så då fick jag svaret av honom när jag ändå var där, istället för att min doktor ringde senare.

Han sa att provet var negativt, men tyckte ändå att jag skulle boka tid för fortsatt utredning, för det kan ju vara något annat istället. Alla mina prover säger att sköldkörteln mår bra, men jag tror inte på dom. Det verkar däremot den doktorn jag träffade idag göra. Då tänkte jag tyst för mej själv så här: du är en jättebra barndoktor, men jag är glad att det inte är du som ska fortsätta med min utredning.

Så nu ska jag försöka boka ny tid med doktorn jag träffade förra veckan. Problemet med det är att hon egentligen inte har börjat jobba på vår VC än...

Fortsättning följer.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2008.11.18 - 12:53:38 »

samma besked som jag fick sist - fortsätt ta proverna regelbundet men NU ärt det ju inom ramarna

 :blink:

suck...


Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544