Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:17:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Levis svamlerier  (läst 66420 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2008.08.15 - 14:26:53 »

Men grattis!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #16 skrivet: 2008.10.14 - 10:11:36 »

Eftersom det är med mitt eksem kom upp i en annan tråd, så kan jag lika gärna skriva lite om det här.

Jag har alltså haft väldigt mycket och jobbigt eksem som barn, när jag blev vuxen blev det bättre men aldrig helt bra. Så småningom började jag intressera mej för vad det egentligen var som läkarna tyckte att jag skulle smörja in mej med. Lärde mej mycket om mineraloljor och hur dåliga de är för huden, fast de används i nästan alla hudvårdsprodukter. Började exprimentera mer med mer naturliga produkter, som vegetabiliska oljor och bivaxsalvor. Min hud har blivit så ofantligt mycket bättre sedan dess. Jag behöver fortfarande kortisonsalvor ibland, men inte alls i samma omfattning. Har en tub som är 5 år gammal nu, och inte slut än (men förmodligen dags att kassera), tidigare gjorde jag av med 4-5 sådana tuber per år.

Nu har jag de senaste månaderna blivit sämre och sämre igen. Jag vet att jag borde kontakta vården, men jag drar ut på det. Jag vill inte dränka in kroppen i deras preparat! Det blir inte bättre av att jag vet att det är en riktig hudläkare jag behöver träffa, men jag måste få remiss via vår vårdcentral. VC tycker att det är jätteviktigt med statistik som säger att alla våra patienter får vård snabbt, vilket gör att jag inte kan ringa idag och boka in en tid som passar mej nästa vecka. Alla fall räknas som lättakut och ringer man ska man få träffa en läkare samma dag. Jättebra när det är lättakut, men det gör ju att man drar sej för att kolla upp sånt som inte är fullt lika akut. Man får alltså ringa på morgonen och se om de har någon tid under dagen som passar, och finns inte det får man ringa igen dagen efter - istället för att på en gång boka en senare tid! Deras växel öppnar kl 8 och ringer man efter 8.30 finns det oftast inga tider kvar för så pass oakuta ärenden. När ska jag lämna dottern på dagis? Jo, jag går hemifrån kl 8 och är hemma igen 8.30.
Inte lätt detta.

Jag vet att det är flera faktorer som gör att jag är sämre igen. Dels har vi brist på sol. Förra sommaren var jag mammaledig och hade massor av tid att sola, men då behagade ju solen knappt titta fram alls. Jag vet att jag låg på solstolen totalt en kvart på hela sommaren. Den här sommaren har jag jobbat, så då blev det oxå för lite sol. Stressen gör även den att jag blir sämre. Min mammaledighet tog slut i våras, jag har haft ett jobb över sommaren, men nu är jag arbetslös. Med allt som händer i den stora välden nu har jag gått från hoppfull till känslan av att det är omöjligt att hitta ett nytt jobb. Det skapar stor stress.

Härom veckan läste jag om en för mej ny eksemsalva på hälsokosten, Zona heter den. Det köpte jag och har börjat testa, men än så länge har jag bara blivit sämre. Vet att det är ganska vanligt för många preparat, man blir sämre först innan man blir bättre, så jag har inte gett upp än. Och nu har ju Fjällmor så snällt rekommenderat salvan med jättenattljusolja. Eftersom jag har själva oljan påbörjade jag ett experiment igår. Allt eksem på vänster halva smörjer jag med jättenattljusolja, och allt eksem på höger sida smörjer jag med Zona-salvan. Ska köra så här två gånger per dag i två veckor, och se om jag ser någon skillnad, och framför allt om jag ser någon förbättring. Är jag inte bättre efter det så ringer jag VC, det lovar jag.
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #17 skrivet: 2008.10.14 - 10:17:29 »

Det blev ett långt inlägg utan en enda  :smile:

Kan ju förklara varför. Jag har absolut ingenting emot smilysarna, men jag hinner helt enkelt inte.

Jag skriver så fort så det tar oändligt mycket längre tid att klämma in en   :huuh: då och då.

Har jobbat i flera år med att ta emot felanmälningar, och då lär man sej att skriva i stort sätt lika snabbt som man pratar.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.10.14 - 11:42:23 »

Det kan jag med, men då blir det inte en bokstav rätt!  :lamo:

Låter jobbigt det där. Eftersom sol är bra, har du testat sådana där lampor? Och D-vitamin!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008.10.14 - 18:40:17 »

Jag tänkte också föreslå D-vitamin. Särskilt om du inte hunnit med att sola. Ska vara jättebra. Men det ska visst vara 2000IE eller vad det heter. Finns bara på hälsokost tror jag. Och helst ska man ta dubbel dos 4000 IE alltså. Kolla på Kostdoktorn han har skrivit om det. :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.10.14 - 19:31:16 »

Och WAPF.

Jag äter inte såna doser, men jag äter. Det där Holistics, eller vad det heter, som de pratar om, vet du hur det framställs? Har inte lyckats hitta nåt om det. Jag äter nog hellre en lägre dos av nåt jag vet är naturligt D än nåt som kanske är syntetiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2008.10.14 - 19:39:21 »

Jag kan inget om eksem, men

konstaterar att vi är nog lika långa ( jag är 173 cm)  har varit där vid 71 kg som lägst, men ligger nu på 73,5 kg.
Hoppas på att ramla under 70-sträcken, då vore det bra .
Siktar du någonstans , eller är din vikt bra som det är nu ?

Jo, jag funderar om cocosfett skulle vara något att smörja utvändigt?
Ni andra verkar använda det till både det ena och andra  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008.10.14 - 19:55:39 »

Jag får ibland nån slags utslag, vet inte om det är eksem. Kokosolja lindrar defintivt och så blir man ju mjuk på köpet.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #23 skrivet: 2008.10.16 - 10:56:53 »

Oj, här händer det mycket, tack allihop.

D-vitamin har jag faktiskt inte haft en tanke på, men det låter ju verkligen vettigt. Kokosoljan har jag i köket, så det ska jag oxå testa. Som mjukgörare måste det ju funka jättebra.

Det blev inte som jag hade tänkte mej med testet. Jag blev mycket sämre väldigt snabbt, så i går morse ringde jag VC, fick en tid redan kl 9 (vilket var jättebra för jag hade hela dagen uppbokad med dottern som fyllde 2, det skulle liksom bli hennes dag). Fick träffa en jättebra läkare som inte har jobbat på vår VC så länge. Hon skrev ut både stark kortison och Protopic (för jag vet sen tidigare att kortison inte funkar på eksemet runt ögonen), och hon skrev ut DermaSilk som Fjällmor tippsade om i en annan tråd. Jag hade med information om det, läkarna hade inte hört talas om det men tyckte det verkade jättebra! Hon surfade in på deras hemsida och läste på, och skrev ut på stört! Tyvärr ringde Apoteket i morse, Dermasilk är helt slut och de kan inte få något leveransdatum... Men det är i varje fall på gång.
Läkaren tyckte inte som de flesta skulle ha gjort, att vi testar detta och blir det inte bättre går vi vidare. Nej, istället sa hon att vi kör på detta i väntan på att jag får kallelse från hudkliniken, för hon skrev remiss dit på en gång! Jag har tidigare fått låna hem ett specialsolarium från hudkliniken, och det hoppas jag få nu med.

Efter 2 dagars test var i varje fall jättenattljusoljesidan bättre än Zona-sidan.

Idalinda - jag är hela 2 cm kortare än du! Vikten vet jag inte riktigt var jag vill hamna, jag satsar i första hand på ett midjemått under 85 (nästan alla mina kilon ligger runt magen...)Vi får se vad vikten hamnar på. Fast jag gick upp lite efter 2 veckor hemma hos mamma, så första målet är att bli av med det igen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2008.10.16 - 11:19:07 »

(nästan alla mina kilon ligger runt magen...)

Du är också ett muminroll!  :inlove:

Hoppas det går bra på hudkliniken nu då!  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2008.10.16 - 21:10:29 »

jap jag är också en ballong-mage.
För mig spelar nästan igen roll om jag har lite extra på ryggen eller låren jag vill bli smal runt naveln  :so_mad:
Och det verkar försvinna sist  :pippi:
Men men , kampen mot fettnaveln har börjat denna vecka !!

Hoppas att det löser sig för dig och du får lampan.
D-vitamin kan vara en viktig sak, såg du vetenskapsmagasinet igår ? Det handlade just om D-vitamin och hur vi Nordborna behöver en tillskott av det.
Jag funderar lite vad den här piller-d-vitamin är gjord av  :confused3:,men det är ju en annan diskussion  :whink:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2008.10.16 - 21:20:05 »

Precis, det funderar jag också på. De där Holistics sida är misstänkt fri från information. Har för mig att balansen mellan A och D är viktig också. Tror jag håller mig till min naturliga torskleverolja även om den inte är högdoserad. Hoppas på att få tag i utegris igen så småningom och då löser sig D-vitaminproblemet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2008.10.17 - 09:23:37 »

Köpte min D-vitamin på hälsokosten, där fick jag en låda kapslar (20 microgram/kasel) innehållande Kolekalciferol, Olivolja, Gelatin, Glycerol, renat vatten.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2008.10.17 - 09:53:52 »

"Kringingredienserna" var ju trevliga där. Är det de som heter D-Pearls?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2008.10.18 - 09:34:26 »

Japp!
Anki
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544