Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:39:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Levis svamlerier  (läst 66438 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #60 skrivet: 2009.01.28 - 08:33:01 »

Det känns som det var länge sen jag skrev något här. Jag har varit lite frånvarande ett tag, loggat in en stund, läst vissa trådar, men inte hunnit igenom allt. Tänk att ni ska skriva så mycket när jag håller på med annat!

Jag mår i varje fall mycket bättre än vad jag gjorde i höstas, utan att proverna har visat på något. Nu känns det inte som nån större idé att fortsätta springa på VC.

Har stora problem med maten. Eller med motivationen till maten snarare. Jag vet ju att jag mår så mycket bättre av LCHF än av vanlig mat, framför allt i magen. Ändå halkar jag ideligen tillbaks i gamla vanor. Det känns som att det inte finns några LCHF-recept i min värld, men jag vet ju hur fel det är. Vem försöker jag lura?? Har precis fått hem Smörstekt, så nu börjar inspirationen hitta tillbaks.

Det där med maten blir inte lättare av att Saga har gått från att äta så gott som allt, till att vara väldigt skeptisk till allt, framför allt  sånt hon inte känner igen. Därför är det inte alls roligt att laga mat längre. Fick hon bestämma skulle hon leva på välling (nej, det gick inte att få in henne på alternativ), makaroner och bacon. Det mesta hon har gillat tidigare ratar hon nu för tiden, om hon inte är rejält hungrig. Ägg vill hon bara äta vitan av, inte gulan. Jag vet att det är typiskt tvååringar att gå igenom en sån här period, men det blir ju inte roligare för mej för det.

Vad som däremot är bra är att jag så sakteliga har börjat komma igång med träningen igen. Har bestämt mej att ta en promenad varje, varje, varje dag, på minst 1 km. Det är så kort, så när man väl är ute blir det oftast längre (i lördags blev det drygt 7 km). Förra veckan yogade jag 4 gånger.

Nu ska jag visst gå och läsa saga för en sjuk Saga.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2009.01.28 - 09:44:10 »

 :bearhug:

hojta om du vill prata om det. Eller få hjälp att hitta ett förhållningssätt som funkar för er
Jag är aktiv på ett annat forum och små mattrasslare får också plats i min värld...  :flirting:

Ibland kan vägen till matglädje vara slingrig, men fram kommer man - till sist

 :rollbaby: :snowhappy:

När det gäller dig själv.
Vilken nivå mår din kropp bäst på?
Det är ju så olika för oss alla!
Har du hittat till min receptsida?
Där fylls på vartefter - kanske ngt kan inspirera eller kicka igång?

(eller smaka lillskrot till och med? *skratt)

 :smile:

/Fjällmor

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #62 skrivet: 2009.01.28 - 11:47:26 »

Eftersom jag är ny här har jag inte följt din historia men det här med så matvägrare har jag ju brottats med. Min "metod" var att ställa fram det jag lagat på bordet och alltid något jag vet barnet tycker om. Låt barnet ta för sig själv, ja 2-åringar kan mer än man tror, förr eller senare tar nyfikenheten över bara man inte gör någon affär av det hela. Barnet dör inte av näringsbrist av att bara äta makaroner en period. Dricker hon en till två portioner välling per dag så lär hon få i sig det hon ska.
Loggat

Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #63 skrivet: 2009.02.01 - 22:17:06 »

Hade precis för mej att jag skrivet ett svar här, men det ser ju inte ut så.

Vad gäller Sagas mat så är jag inte ett dugg orolig för henne, hon äter fortfarande mycket, om än inte allt längre. Men hon säger nej, tycker inte om, innan hon ens har smakat, så får man trixa lite med henne. Vi har kommit på att hon vill se vad hon äter, hon vill inte ha några röror eller såser eller grytor, tydliga bitar av allt ska det vara. Hon äter oxå en sak i taget, t ex först alla gurkbitar, sedan all paprika, därefter broccolin och först när grönsakerna är slut smakar hon på kycklingen.

Igår var jag riktigt stolt över mej själv. Maken gjorde spagetti och köttfärssås, jag hoppade över spagettin och fixade smörfräst vitkål istället. För några veckor sedan hade jag inte haft en tanke på det, utan ätit spagettin istället. Spagettin var för övrigt det enda Saga åt till middag igår...

Oj, nu fortsätter Beck, måste återgå till TVn.
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2009.02.03 - 19:11:43 »

 :lol:

Det låter som en alldeles fantastiskt normal gullunge  :inlove:

 
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #65 skrivet: 2009.02.05 - 20:16:48 »

Hon är bäst!!

Vi har börjat förstå att det snarare är sömnproblem än matproblem hon har. Just nu verkar det som om hon så sakteliga håller på att sluta med att sova middag. Vissa dagar vill hon sova efter lunch, andra dagar inte.

När hon inte har sovit middag har hon hunnit bli så pass trött när vi äter middag (äta middag och sova middag, tänkt att samma ord kan ha så olika betydelse), så det är tröttheten som gör att hon inte riktigt vill äta. Men å andra sidan somnar hon på ett kick på kvällen.

När hon har sovit middag så länge hon vill är hon pigg och glad när det är dags för middag, och då äter hon ordentligt. Men då är det en ren pest att lägga henne på kvällen, det kan ta upp till 2 timmar från det att vi lagt henne första gången tills hon äntligen somnar. Hon kommer upp gång på gång, ibland vill hon dricka vatten, ibland har hon tappat nappen eller ett gosedur, ibland vet vi inte varför. Hon är hur trött som helst, men vill inte sova.

Så vi försöker komma fram till hur länge hon ska få sova på eftermiddagen, än så länge har vi inte hittat balansen.
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #66 skrivet: 2009.02.20 - 11:09:23 »

Nu har det blivit lättar för mej att lyckas hålla mej till kosten, utan att fuska (fusket har kommit och gått, det erkänner jag...)

Laga LCHF-mat har aldrig varit något problem, utan problemet har varit när jag inte har haft lust att äta lagad mat två gånger per dag. När jag vill ta en macka eller två istället. Och bröd är ju som alla vet inte särskilt LC...

Min nya älskling heter Oops! Funkar jättebra som mackor. Har kommit på att det är inte brödet i sej jag saknar, utan alla pålägg. Nu har jag nåt att lägga dem på. Här har vi förutom att använda oops som macka även testat det som fläskpannkaka, vanlig pannkaka, tortilla-bröd, istället för vitlöksbröd (men jag hade för lite vitlök i smeten...). Funderar på att testa göra matmuffins av oops också.

Jag har uppdaterat min profil med en ticker, som förhoppningsvis ska visa hur fin min midja håller på att bli. Starten på 97 cm är från januari, tänker mäta mej en gång i månaden. Vikten bryr jag mej inte alls lika mycket om. Även om fläsket ska väck, så ska även muskler byggas på, därför känns den totala vikten ointressan.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2009.02.20 - 11:36:00 »

Så är jag också.  :nod-yes:

Jag föll aldrig för bröd, men jag blev jäkligt trött på typ en ostbit med smör som man äter upp i ett nafs. Tror det är det där att hålla nåt i handen och att det räcker ett tag även om det inte är så mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2009.02.22 - 09:32:51 »

Saknade också mackan ett tag men med nötbrödet kan man ju välja dom nötter man vill ha (det blir ju inte många kolisar om man äter en skiva eller två) och det smakar lika gott som annat bröd tycker jag. Och så kan man lägga på massor av godis  :rolleyes:
Anki
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544