Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 01:00:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa hemulbrödet  (läst 75601 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2009.06.20 - 11:15:52 »

Apotekets Ostlöpe
Mjölkkoagulerande enzym från kalvmagar  :nod-yes:
koksalt
natrumbensoat E211
kumminolja.
Innehåller 18 % koksalt.

Kumminolja?  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2009.06.20 - 14:29:53 »

går äggvita att frysa!!  :max-shock: :max-shock: :max-shock:  UNDERBART!! :yay:  :worshippy: ..
 en majonäsburk full säger du... ja det kan ajg ordna lätt!  :redface: maken min äter gärna stekt ägg gula på morgonen.. en 4-5 st sådär... så det blir mycket vitor som kastas bort hemma.. men inte längre! här ska frysas och bakas hemulbröd!  :nod-yes:

okey.. så det är därför många veganer inte äter ost! nu fattar jag!  :smack_head: .. har alltid trott att de var lite småknasiga på den fronten  :redface: men då förstår jag bättre!.. och jo, min flaska e lite småkantig brun och kommer från Coop..  ska helt klart köpa en från Apoteket i stället och se om den fungerar bättre!... men.. egentligen så skulle man kunna tillverka Löpe själv alltså?.. om man har tillgång till kalvmage och så ...?.. humm.... nån som har provat?!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2009.06.20 - 15:26:31 »

Vad heter ditt? Måste kolla det där igen.  :crazy:

Allt går att frysa! Tomater, banan, t.o.m krossade tomater på burk. Frågan är bara hur konsistensen blir. Tomater t.ex. får utmärkt konsistens för att ha i grytor. De ser ut som burktomater när de tinat.  :lol:

Jag brukar ha 3-4 burkar äggvita på lager i frysen. För det är jobbigt om man måste knäcka nya ägg för vitorna och får en massa gulor över, omöjligt att spara dem så de inte går sönder. Man vill ju ha hela gulor att steka ju. Man ska ju inte hälla äggvita i vasken heller, så det är ju bra på alla sätt. :nod-yes:

Ikväll ska jag baka pizza! Blev så inspirerad av allt brödsnack.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2009.06.22 - 09:08:17 »

Nu har vi köppt Löpe på Appoteket!  :lol: får hoppas att nästa sats med ost går bättre nu då!  :nod-yes: annars vete tusan vad jag gör för fel??  :mad_roll:

vi gjorde faktiskt Taco Pizza på Hemulbröd i helgen!.. både lördag och söndag faktiskt!  :lick: blev jättegott!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2009.06.22 - 12:24:08 »

Vad kul! Brödet brukat suga åt sig fukt och bli lite saggigt för mig, men det gör inte så mycket. Det enda är att man inte kan äta "tårtbitar" med händerna.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2009.06.22 - 13:46:51 »

nej det var kniv och gaffel som gällde! .. men eftersom vi lassade på med så mycket annat mummsig så hade det inte gått med tårtbitar endå!  :lick: ... men jag håller med om att det är mycket gott att äta det så!... saknar taco chipsen!.. får göra egna!  :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2009.07.24 - 16:08:35 »

Jag testade att steka bitar av hemulbröd i fläskflottet. Blev supergott. Mumsigt med nåt lite krispigt till äggen och fläsket. Så  nu ska jag inte slänga småbitar som bryts av längre. Tror det skulle funka som underlag för såna där små sandvikare, eventuellt med lite salt på. Kan tänka mig en klick löjrom och sur grädde på helt klart.  :lick:

Lustigt, men jag antog att det här brödet bara funkade på ett sätt, men här visar det sig ju att man kan göra allt möjligt med det. Har börjat göra som små, lite tjockare tekakor också. Funkar jättebra. Kan vara bra med bröd som inte viker sig ibland.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2009.07.24 - 21:37:03 »

Jag ääälskar Hemulbröd!  :inlove: .. så mångsidigt!  :inlove: .. måste prova att steka dem jag me!.. det lät gott!  :dribble:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2009.07.25 - 03:27:28 »

Voilà! Salta kex med vitlöksost och rödtjut. Allt utom vinet närproducerat i hemulköket. Fan så klimatsmart! :borracho:

 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2009.07.25 - 03:38:25 »

 :dribble: :dribble: :dribble: det ser Jättegott ut!!!! .. fan, vi får snart släppa en kokbok baserat på alla saker man kan göra på Hemulbrödssmeten! :lol: 
saltade du i efterhand när du stekte dem tro?.. och är se stekta i fläskflott elelr smör.. eller Olja kanske?..  :w00t: Vill också prova!!!! :w00t: :w00t:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #85 skrivet: 2009.07.25 - 03:42:36 »

om man vid bakningen av Hemulbröden tillsätter lite sesamfrön eller liknande... bara strör över dem innan gräddning.. och sedan steker dem till Kex!.. borde ju bli mummsigt! :lol: :dribble:.. och man kan ju också krydda Hemulsmeten med olika kryddor innan bakningen också.. typ Paprika Kex, Taco Kex.. Vitlöks kex!!  :w00t: :dribble:  WOW! möjligheterna är Oändliga!!!!  :w00t: :yay:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2009.07.25 - 03:45:14 »

Och tänk villka goda Kwimulkex/kakor man skulle kunna göra!  :w00t: :dribble: :w00t: :w00t: :dribble: ... kan knappt sitta still här! :blob_mad: :clap_jump: :strut: vill hem och prova!!!! :yay:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2009.07.25 - 03:57:18 »

Jo, saltade efteråt så snart de kom ur pannan och fortfarande var feta utanpå. Stekte i smör. De blir liksom krispiga och sega och fettiga på en gång.  :crazy: Vill man ha dem mer lika riktiga kex, d.v.s. helt torra, tror jag det skulle funka att torka i ugn eller steka i bara lite smör. De suger åt sig som sjutton nämligen.

Det syns inte hur fina de faktiskt är. Jag tog en sån där degsporre och sporrade ut fyrkanter, så de är vackert sicksackiga i kanterna.  :cheeky: Hade bara tekakor, men nästa gång ska jag göra en stor fyrkantig och sporra kex av få se om de går att spara ett tag.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2009.07.25 - 03:58:15 »

Sesamfrö låter som en jättebra idé! Kunde du inte ha kläckt den innan jag beställde från Borgeby va?  :smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2009.07.25 - 04:00:49 »

Jo just ja, om du steker så ha riktigt svag värme så de hinner torka innan de blir för bruna. Mitt bröd var pinfärskt också, så det var väl extra fuktigt. Det gamla brödet som jag stekte i flott blev knaprigare, men det var den supertunna wraps-varianten också. Det här är lite tjockare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544