Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:18:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sukrin  (läst 64444 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2008.05.19 - 20:04:52 »

Har under dom dryga 2 år jag ätit lchf blivit mer och mer "fanatisk" på att undvika tillsatsen och äta så "ren" mat som möjligt. Är inte livrädd för socker, har 1 tsk i kaffet, men tänkte närmast på när jag läser era recept att det väldigt ofta står hermesetas eller liknande sockerersättningar - för mig skulle det kännas bättre med honung som känns som en "ren" vara. För den är väl inte behandlad på samma sätt som vitt socker.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.05.19 - 20:13:26 »

Jaha. Ja, jag äter inte sötningsmedel heller om man inte ska räkna stevia dit. Gör som du och tar äkta vara i små mängder om det behövs men inte så ofta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2008.05.19 - 20:32:34 »

Och jag som har diabetes gör nåt mitt emellan. Lite honung i te och lite sackarin.i kaffe :slurp:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.05.19 - 21:07:11 »

Jag har slutat helt med sötning i vardagen. Min familj likaså..det gäller både socker och annat.

Däremot har jag insett att för att få festligheter att gå ihop utan att jag trillar dit hela veckan efter så fick det bli sötningsmedel. (se t.ex. glassbomben i "efterrätter")

Det funkar för oss, just nu

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008.05.19 - 21:14:09 »

Ja, det är nog det det hänger på kanske, om man har sötsug att ta hänsyn till eller inte. Då blir ju socker liksom dubbelfarligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2008.05.20 - 07:38:31 »

Jag är så pass skraj nu för alla tillsatser att det överträffar även kolhydratskräcken .
Detta innebär att jag har köpt en påse ekologiskt socker och använder det till vår egen choklad,
när jag sedan räknade kolisar / bit ungefär den storleken som 70% choklad . blev det 1,9 kolhydrater och bitarna smakar sött som köpechoklad men utan sojalesethin  :yay:

Stevia har jag också , men alla i familjen gillar inte dess smak, ibland blandar jag stevia och socker och det brukar bli bra.


Sötningsmedel , neeeeej!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2008.05.20 - 07:51:51 »

Det är ju det jag försökt säga. Det kan rimligtvis inte vara farligt att använda små mängder socker eller mjöl ibland. Det är så fånigt. Lite socker/mjöl i köpta saker ss korv och choklad, det går bra det. Men att tillsätta samma mängd eller mindre själv någon gång - huva!  :sneaktongue:

Heja dig idalinda!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008.05.20 - 10:19:56 »

Precis så känner jag också IdaLinda och hemul. Och det är så jag har gjort förut..
Men nu efter sjukdom och graviditet satt kolhydratsuget så hårt att vi till slut blev tvungna att göra ngt. Jag åkte dit på makens hembakta bröd (de får äta hembakt bröd på helgfrukostarna) eller vid festliga tillfällen och mådde skit en hel vecka efteråt.

Familjemöte och problemlösningstajm!  :cool: (eller: se sanningen i vitögat din svaga sjäääl  :roo: )

Familjen hoppade över brödet en månad, och sockret i ev fika minskades till försumbar mängd (ännu hellre får jag tag i vaniljpulvret, men det finns inte ens i vår närmsta stad!) VID BEHOV tillsätts sötningsmedel...
Det var INTE ett lätt beslut att ta, och jag vill tillbaka till det naturliga snarast möjligt!

Tack vare denna insats av hela familjen är jag nu på banan igen.  :inlove:

...och måttbandet visar resultat...

 :smile:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2008.05.20 - 17:40:43 »

Jo, det där med sug är ju en sak för sig. Men jag tycker det är olika problematik liksom. Har man sötsug så får man så klart vara försiktigare och tänka annorlunda än de som inte har det problemet.

Men ofta tycker jag "sockerskräcken" inte har med sug att göra. Det är bara ett allmänt "Hu! Det är gift!". Sedan går samma person och köper en chokladkaka.  :tongue:

Hur är det med sötsug förresten? Går det någonsin över så att man kan äta sött någongång utan att trilla dit? Eller fortsätter det att vara så där jobbigt för evigt?  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2008.05.20 - 21:02:12 »

Jag tycker mig att se en konstig tendens... :whistle: jag kan bestämma mig att äta godis vid något tillfälle och sedan är det sug under några dagar, men om man håller trådarna under en vecka försvinner den extra vätskan som samlas under den dagen och sedan är det bra igen.

Detta har hänt precis denna veckan.
Jag har ätit godis både på söndan och måndan ( en vecka sedan) och ändå  hamnat till en ny bottennåtering på vågen igår .
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2008.05.20 - 21:11:44 »

Äter du mycket när du äter då? Det inte bara ett par små bitar liksom?

Det måste vara jättekämpigt, det där. Godis har jag inte frestats av en enda gång. Jag skulle kunna ta en bit om jag måste utan att ta flera. Däremot tror jag att jag skulle ha svårt att motså t.ex. ett lass med våfflor med sylt och grädde om någon höll det under näsan på mig, men jag går inte och längtar efter det heller. Jag har det väldigt förspänt på det viset.

Jag är nikotinist, så jag vet minsann ändå vad sug vill säga! Jag känner med er sugare. :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2008.05.20 - 21:16:55 »

Jag är nikotinist, så jag vet minsann ändå vad sug vill säga! Jag känner med er sugare. :wave:

Här är en "nykter" nikotinist.
Planerar att landa på samma ställe med kolissuget  :cool:

Jag blir aldrig sugen på sött. Men mackor... med oooost.... och pasta...  :shy: ujujuj  :fridge_death:

 :shake_head:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2008.05.20 - 21:21:42 »

Men du kan väl äta en spagetti då!  :biggrin1:

Jag trodde jag skulle sakna knäckebröd jättemycket. Men konstigt nog inte. Trots det tror jag nog jag skulle tycka det var lika gott som förr om jag väl åt det. Konstigt, det där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #28 skrivet: 2008.05.20 - 21:33:02 »

Finkrisp satte suget på G direkt , jag hade mått bra att äta EN på dagen ( magen fungerade finfint) men jag slukade lätt 10 st /dag.
Finkrisp köptes inte mer hem till oss   :angrywife:

Bullar trodde jag att jag skulle sakna mycket, men det finns ändå bakelser att välja mellan så det känns inte svårt
För mig underlättar det att jag mår inte bra av gluten även om jag inte är totalintolerant och laktos är också ett stort problem.
Om jag inte har tillgång till laktostabletter finns det ingen risk att jag är frestad av något som innehåller mjölk, så bröd, kakor, bullar, glass inget problem.

Men godis, salt lakris, citrongodis, påskägg av den skumgummivarianten  och några finska godingar får mig att gå i gång  fortfarande. Men jag fixar att begränsa det till några enstaka tillfällen under året.  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2008.05.20 - 21:39:26 »

Du, hur många tabletter tar du per dl grädde? Jag lyckas ju inte bli bra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544