Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:28:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fasta  (läst 24118 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2020.10.04 - 00:53:43 »

Det är en ny stjärna på bloggande läkare-himlen. Sebastian Rushworth heter han. Hans blogg är ganska ny, men han har hunnit med en hel del. Han måste ha förberett ett antal artiklar som han pyttar ut vartefter. Det tycks funka, för han har redan fått framträda i flera internationella TV-kanaler. När man ser, och hör, snuttarna inser man han han inte är varken engelsman eller amerikan, sitt namn och att han skriver på engelska till trots, utan äktsvensk. :tongue:

Hur som är han ganska intressant att läsa och flyger nog i lite högre sfärer än de andra. Och kanske är han lite farlig. För hans slutsatser stämmer väldigt väl med vad man vill höra, men det betyder ju inte att de är felaktiga. Sverige har flockimmunitet, att medicinera högt kolesterol är bullshit o.s.v.

Nu har han tagit en titt på periodisk fasta.

Det har gjorts en studie (of course!)...

So, what conclusions can we draw?

The 16:8 diet does not seem to work as a method for losing weight. The weight loss over twelve weeks was marginal
[...]
And what is worse is that that an unusually large proportion of the weight loss in the time restricted eating group came from muscle mass, and in particular skeletal muscle in the arms and legs.
[...]
As mentioned earlier, the authors had ties to companies that promote ketogenic diets and fasting. Based on that information, I would assume that they wanted the study to show a positive effect. If they wanted a positive study and got a negative one, then that suggests we can trust these results.



Whatever else, I like his style!  :lick:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2020.10.07 - 11:56:04 »

Väldigt trevligt när man stöter på nån ny i sin filterbubbla!  :whink:

Själv har jag precis hoppat på 5:2 enligt Luigi Fontana - man får äta "non-starchy" grönsaker och ett par matskedar olivolja för att hålla nere protein och kalorier. Inte roligt men jag är lätt desperat för jag har fått inflammation i min stortåled, dvs hallux valgus leden. Det är inte gikt och röntgen visar lätt artros. När jag provat att äta antiinflammatorisk kur (på recept) så har svullnaden gått ner och då har jag i princip inte ont alls. Tyvärr kommer svullnaden tillbaka så fort jag slutat kuren och då har jag svårt att gå, för att inte tala om att träna.

Jag vet att det inte finns några vetenskapliga bevis på att det har effekt på människor men att fasta två dagar i veckan är ju betydligt bättre för magen än vad antiinflammatoriska piller är. Än så länge har jag bara kört tre fastedagar. Efter den andra var jag inte svullen alls i foten  :w00t: men efter gårdagen är jag "normal"svullen  :hm-hm:

Nu ska jag åka på träningshelg och tänkte ta en omgång tabletter igen och då vet jag inte om jag vågar köra fastan samtidigt. Då kanske magen blir upprörd. Får se lite hur jag gör....
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2020.10.08 - 16:51:49 »

Men vad tråkigt!  Jag har artros i yttre fingerlederna sen 10 år, vilket jag inte har ont av alls. Vilket jag ska vara "jävligt glad för", säger min läkare. Jag tror honom. Har nu även fått i småtårna. Det gjorde jävligt ont i en (1) tå när den angreps, men nu känner jag det bara ibland, när jag tar spjärn i vissa lägen. Var bara första veckan det var svårt att gå, men då gjorde det jävulskt ont, så jag fattar. :sad:

Jag inser att jag har haft otrolig tur. Hoppas verkligen att du kan komma tillrätta med din variant. Funkar inte fötterna är man ju helt vingklippt. Hade inte hört att fasta kan hjälpa. Har du provat med uteslutningsdiet, ta bort allt som anses vara inflammatoriskt?  
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2020.10.12 - 17:49:06 »

Styrkelabbet kommenterar fastestudien.

Baserat på resultaten från den här studien har periodisk fasta inga fördelar jämfört med “normalt” ätande med tre mål om dagen utspridda över det vakna dygnet. Frånvaron av positiva effekter på några blodvärden och förlust av muskelmassa är inget som ställer periodisk fasta i något behagligt ljus. Vid en första anblick.

Resultaten är dock väldigt osäkra, eftersom studien inte kontrollerade deltagarnas kosthållning på något sätt bortom själva fastan, och även denna var självrapporterad. Många möjliga felkällor, med andra ord.

Även om studien inte ger stöd för periodisk fasta, går det definitivt inte att förkasta periodisk fasta med den som underlag heller. Den har alldeles för många begränsningar för det.


https://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta-for-viktnedgang-och-halsa/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2020.10.13 - 21:29:43 »

Jo jag vet att det inte finns nåt vetenskapligt stöd för att fasta eg skulle kunna ge några hälsofördelar men jag är lätt desperat och det känns ändå som en ofarlig grej att testa.

Jag har också börjat fundera på om det skulle kunna vara en sån grej som borelia. Jag hörde om en fd kollega fick problem med en fot och det visade sig vara just borelia. Min rumskompis på jobbet berättade om sin morbror som fick sånt problem med smärtor i ett ben att han var nära att få det amputerat som en sista utväg. En rätt nyutexad sköterska frågade till slut om de hade tagit boreliaprov och det var positivt. Så efter en antibiotikakur blev han helt bra och slapp amputation.

Ja du hör själv. Desperat är jag.  :rolleyes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2020.10.14 - 21:10:53 »

Det blir ju så. Andra gången jag trampade sönder hälkudden, eller nästan, det gav samma symptom men utlöstes annorlunda, tror det egentligen var muskeln/senan uppifrån vaden som var körd, kunde jag bara gå mkt korta sträckor nästan ett helt år. Fick diska i omgångar för det gjorde så ont o.s.v. Sen tränade jag bort det med gåstavar, två promenader och det var nästan bra! Bara en lycklig slump, hade ingen tanke på att det skulle kunna hjälpa. Men det är ett helvete när fötterna gör så ont. Man bara sitter till slut.

Så jag förstår mycket väl varför du är desperat. Man provar ju allt tänkbart. Kan du tjata dig till ett borreliatest, tror du? Det är ju definitivt värt att kolla.

Prova stavar, förresten! Tror inte det botar i ditt fall, men det avlastar mycket mera än man tror det ska göra, särskilt om man försöker hålla lite fart. Och att hålla muskler o cirkulation igång måste vara positivt. Det enda jobbiga är tönt-/tantfaktorn och att det är svårt att bära nånting samtidigt om man inte har rygga.

Apropå prova allt möjligt, har du testat eller hört talas om kisel? "Köpte ut" åt en kompis med min City Gross-rabatt förra veckan (hink för hästar). Läste lite om det, och det påstås vara bra för hår, hud, naglar, bindväv och brosk. Ska köpa en hink till mig själv nästa gång man får 10-procentskupong. Inte så dyrt och hinken borde räcka länge. Risigare hår och torr hud har man ju fått och allt som kan gynna bindväv och brosk borde ju vara bra i vår situation.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2020.10.15 - 06:58:21 »

Kisel har jag inte hört om i sammanhanget. Mer info tack!  :nod-yes:

Glukosamin är ju annars sånt som man också ger till hästar för lederna men som inte visat nåt för människor i studier.
Har inte provat det men det är det jag funderat närmast på.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2020.10.15 - 13:03:36 »

Har ingen info mer än det som står på hälsokostsidor och hästsidor, ungefär det jag sa. Man kan väl anta att man inte skulle ge det till hästar om det inte funkade och funkar det för hästar så kanske det funkar för oss. Har faktiskt glömt vilken fantastisk effekt det var min bekant får av det. Den här hinken är det hon kör på ivf, den de alltså har billigare än andra på CG. 149 kr kostar den där. Kan ju vara värt ett försök. Den är rätt stor, större än en yoghurthink. Av motsvarande tillskott för människor ska man ta 1-2 tsk, så borde räcka länge. Ska ivf prova, iom att jag har alla problemen det räknas upp att det kan hjälpa mot. Bara starkare naglar skulle göra det värt det.
http://www.eclipsebiofarmab.se/produkt/kiselgur-forte/

Glukosamin har jag skippat. Tänker att jag får i mig ändå då jag använder buljong nästan dagligen.

Som vi pratat om förut är det enda jag vet tämligen säkert funkat för värk MSM. Kom du någonsin igång med det?

Det där med gåstavar, glömde säga att det jag kunde gå direkt med stavarna, med bara måttlig värk. Då var det så illa att bara en tur till soptunnan fick mig att behöva vila flera timmar. Så även om det inte botar ditt problem tror jag att det kan göra att du kan klara en promenad utan svår värk och det måste ju vara positivt i sig. Man känner rejält över skuldrorna efteråt i början. Fick aldrig träningsvärk, men sån där hulkig känsla och viss trötthet. Är ju inte fel att det området får lite träning också.

Såklart la ja av när jag väl ansåg mig botad. Det var jättedumt. Det hade positiva effekter på hållning och balans för mig också nämligen. Ska försöka ta upp det i vinter igen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2020.10.15 - 13:15:04 »

Här står det att det hjälper mot Alzheimers också.  :lol:
https://www.medicinenet.com/silicon/supplements-vitamins.htm

Och här är en studie som verkar komma fram till att det har positiva effekter på hud, hår och naglar, det studien går ut på att studera.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4938278/
De nämner dock följande.
After that, several studies showed silicon participation in different mechanisms,
with positive results associated with higher concentrations of this element in the blood
in patients with osteoporosis, atherosclerosis, skin aging and fragile hair and nails
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2020.10.15 - 13:33:24 »

Den här är kanske mer intressant.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658806/

Tyvärr noteras också att "gifteffekt" förekommer. Grejerna de räknar upp vill man ju inte ha. Får försöka läsa det där mer noga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2020.10.15 - 18:51:11 »

Kaliber drog igång en serie om fasta idag. I första avsnittet får man höra visdomsord från Både Martina Johansson och Ulrika Davidson. Mest citatvärt: "Jag är väl inte ansvarig för andra människor".  :tongue:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1582403


Känner mer och mer att man kanske ska passa sig för både fasta och "silicon". Det första har ju aldrig varit påtänkt för mig. Skulle få en psykos redan första dan.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #11 skrivet: 2020.10.15 - 21:14:25 »

Nu har jag ätit antiinflammatoriska i en vecka och dessutom varit på träningshelg. Den gick jättebra men i tisdags fick jag ont i höger knä  :cry:
Det här är inte kul! Nu har jag genomlidit två fastedagar till - inte heller kul - och känner mig jättedeppig.

Jag har MSM som jag köpte för flera år sedan. Jag körde det väldigt kort tid för jag kände ingen större skillnad plus att det var i pulver och smakar ruttet, dvs typ svavel  :lulz:
Men kanske skulle testa att köra det en sväng igen. Både kisel och MSM ser ut att funka för leder mm. Undrar vad skillnaden är?

Ska lyssna på ditt tips i helgen men är lite skeptisk till bägge damerna.  :lol:

Jag kontrar med ett svtplay-tips. Första avsnittet är Luigi Fontana med i
https://www.svtplay.se/sa-forlanger-du-ditt-liv
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2020.10.15 - 21:23:57 »

Fasta påverkar den kognitiva förmågan menligt, säger de. Och det är ju uppenbart i ditt fall. Du förstår inte ironi längre. Damerna blir så klart dissade!  :club_idiot:

Jag åt nog MSM ett tag innan jag märkte nåt. Jag blandar 1 tsk tillsammans med 2 tsk nyponpulver ett halvstort glas vatten och dricker på morgonen. Tycker inte det är äckligt. Nyponen gör det lite syrligt. Som sagt, smakar som svag Treo utan bubblor och Treo är ju gott. Du kanske gjorde för starkt. Även om du tycker det är äckligt, så kan du väl bara hälla i dig som medicin och dricka nåt annat efter. Vad är det för meserier!  :club:

Kiseln tror jag nu efter att ha läst på att man ska vara jäkligt försiktig med. Verkar närmast som att käka asbest och med liknande effekter. Magcancer, skador på njurar och hjärta... Nä, det där törs jag inte prova utan att veta betydligt mer.

Men vad är det här med knät nu då? Sprider sig skiten? Se till att få borreliatest gjort. Betala själv om det är det som krävs. Att kolla sånt som är botbart först är vettigt, innan det går för långt.  :nod-yes:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2020.10.16 - 01:53:21 »

Jag kontrar med ett svtplay-tips. Första avsnittet är Luigi Fontana med i
https://www.svtplay.se/sa-forlanger-du-ditt-liv

Äsch. Skulle se det nu men det visade sig efter en stund att jag redan måste ha sett den. Men jag kommer inte ihåg vad de kom fram till. Ät mycket kolhdyrater anar jag från glimtarna som visades i början.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2020.10.30 - 19:37:36 »

Andra avsnittet är ännu roligare. Det avhandlar Sanna Ehdin, som tydligen förordar torrfasta nu. Just det, man ska inte dricka vatten heller.  :biggrin1:
Här är lite mer: https://sverigesradio.se/artikel/7576640 .

Hur går det med foten?  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544