Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:58:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: HF vs. HC och prestation  (läst 8683 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2019.01.31 - 12:00:04 »

Intressant studie. Och väldigt lättläst och förståelig sammanfattning. Är väl inga nya fynd kanske, men utförandet är lite annorulunda än jag sett förut.
https://examine.com/nutrition/low-carbing-for-endurance/

Det vore intressant att se en liknande studie där försökskaninerna gått länge på respektive kost innan testerna utförs.

https://examine.com/nutrition/low-carbing-for-endurance/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2019.02.03 - 10:31:59 »

Jag vet inte jag. Självklart är det intressant med tanke på att man alltid verkar behöva en omställningsperiod för att LCHF ska funka bra prestationsmässigt men samtidigt tror jag att det sållar bort många av dem som tillhör gruppen som blir långsammare av LCHF

Citat
The HC and PC groups completed the post-intervention 10 kilometer race 6.6% and 5.3% faster, respectively, than the pre-intervention races, while the LCHF had no change overall. Noteworthy is the range of performance changes within the LCHF group, with individuals recording changes from 8.5% slower to 5.3% faster times.

Jag noterade själv att min puls låg 10 slag högre på LCHF när jag körde en lugn uppvärmningsrutin på crosstrainer innan yoga mot när jag började äta rejält med kolhydrater.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2019.02.03 - 12:36:33 »

Varför skulle det sålla bort några för att de ätit low carb längre? Och enligt den här, och andra, studier blir man väl långsammare helt enkel.

Ja, de nämner ju också högre puls och ökad syreförbrukning. Jag upplevde det tvärtom, med pulsen alltså, men det berodde på att jag hade hög vilopuls innan som normaliserades. Vad jag har eller har haft vid ansträngning har jag inte en susning om. Så inte riktigt samma sak.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2019.02.03 - 16:20:20 »

Jag menade att det var självsållande för att de som upplevt att de blivit långsamma i sin sport har inte fortsatt med LCHF
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2019.02.03 - 16:39:36 »

Jaha, men det kan ju ingå i upplägget. Att man äter respektive kost en viss tid innan testerna görs. Men det är klart, man kan inte hindra folk från att hoppa av.

Men just att man blir sämre på explosiva grejer är väl inte särskilt intressant. Det finns väl ingen som förnekar det. T.o.m. Phinney sa det, innan LCHF fanns ens. Här har jag länkat till en radiointervju med honom, och den var inte ny ens då. Det är ju därför en del kör med det där train low race high.
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article397.html
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,26.0.html

Länken är död, tyvärr. Tror jag har inspelningen sparad nånstans, men det är väl inte så himla intressant nu. Ivf säger han just att man blir sämre på att sprinta men får bättre uthållighet. Minns han han berättade att han testat low-carb på universitetets cykellag. Han säger att förut spurtade de alltid när ett trafikljus höll på att slå om till rött. Nu stannade de. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2019.02.03 - 18:13:39 »

När jag tänker efter kvittar det ju. Man behöver ju inte ha allt i samma studie. Om man kan göra en studie på folk som mår bra på low carb och har ätit det en längre tid så är väl det vackert så. Sen kan man ju göra en annan studie för att utröna varför det bara är en del som funkar på low carb.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2019.02.03 - 19:58:55 »

Fast det här var ju inte heller gjord på nån explosiv idrott utan just uthållighet "endurance race-walking"

Jag tror det är svårt att övertala människor som tävlar i en sport att köra allt för länge om de tror att det påverkar deras resultat.
Och om nu LCHF verkligen vore helt överlägset så hade fler idrottare valt att köra det för länge sen.
 :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2019.02.04 - 00:04:28 »

Beöver väl inte vara elitindrottsmän för att man ska kunna utföra en studie på effekterna av kost.

Explosivt kanske är fel ord, men de går ju superfort. En slag sprinterlopp, antar jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2019.02.06 - 06:48:54 »

Men jag tror inte hastigheten spelar nån roll utan vilken typ av muskler man använder

Och fördelen med att använda elitidrottsmän är att de kan pressa sig själva väldigt långt.
Jag själv lägger ju av långt innan jag nåt mitt max för jag inte orkar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544