Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2019.01.24 - 08:19:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: What's up with the Eadses?  (läst 150 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 62

Antal inlägg: 30689

Hemsida
« skrivet: 2018.12.24 - 13:41:31 »

Säger man så? Eadses? Jo, det gör man nog.

Nu vill jag höra vad som hänt med doktorerna Eades från de mer bevandrade i LC-skvaller. Både slutade ubrupt blogga i månadsskiftet augsti-september 2017. Michaels sista post utlovar en massa gottis i nästa post - sedan tystnad.

Ingen frågar om tystnaden i kommentarerna heller. Och han har, till skillnad från universums största hälsosajt, massor med kommenterar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero

Smörklickar: 14

Antal inlägg: 1500

« Svara #1 skrivet: 2018.12.25 - 09:43:35 »

Inte hört nåt skvaller alls om dem och det sista jag läst om det är från RN på fejjan där han skriver
Citat
I really like this presentation. Be careful of your biases.
Mike is a friend of mine IRL and when we get together we can talk endlessly about biases.
This is a great presentation because even from the first minutes he gives plenty of bias bait. I think he falsifies carb theory of obesity, but that's just my opinion. Its also interesting that his new hypothesis targets a particular kind of FAT more so than carbs, per se.
He’s an honest dude.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=pIRurLnQ8oo" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=pIRurLnQ8oo</a>
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2018.12.25 - 11:22:04 »

Vad betyder det där då? Är han inte LC längre?

Förklarar ju inte vara de bara tystnade. Trodde du skulle veta. Det är märkligt också att ingen kommenterar detta. Han har ju en trogen skara följare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Subcalva
Superhero

« Svara #3 skrivet: 2018.12.26 - 11:46:36 »

har inte orkat lyssna på hela videon - jag har nog tappat lite intresse för det hela  :rolleyes:

I den del jag har lyssnat på så pratar han om att det är den totala kolhydratintaget har ökat mycket men den totala fettmängden har inte ökat utan "bara" ändrats och mättat fett från tex djur har gått ner mycket och fleromättat fett från tex sojabönor har ökat mycket. Totala mängden kalorier har också ökat men det menar han beror på ökningen av kolhydrater. Så han verkar definitivt fortfarande vara LC.

Problemet är att googlar man lite så hittar man grafer som visar att den totala mängden fett visst har ökat i världen. Även kolhydrater förstås och det tillsammans höjer den totala mängden kalorier. Jag försökte hitta nåt om det på Stephan Guyenets site men hittade inte nåt direkt och som jag sa. Och som jag skrev tidigare - jag är inte tillräckligt intresserad för egen del och inte alls intresserad av att ändra nån annans åsikt. Även om jag stör mig när högt utbildade människor inte kan ta till sig nya fakta för att de inte stämmer med deras världsbild.
 :crazy:

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2018.12.26 - 12:46:20 »

Men att det totala fettintaget kan ju inbegripa sådant som att man har det bättre i regioner som förut var väldigt fattiga och där man kanske levde på ris eller liknande. Tror inte det funkar att jämföra sådant globalt. Om man begränsar sig till västvärlden, och helst tar det region för region, blir det nog mer rättvisande.
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #5 skrivet: 2018.12.28 - 08:54:57 »

Var ju tvungen att leta rätt på nåt för att få det ur huvudet. Och det går i samma linje som ME beskriver

Citat
Between 1970 and 1980, something changed in the U.S. that caused a massive increase in obesity and other health problems. Some combination of factors reached a critical mass that our metabolism could no longer tolerate. The three biggest changes in the American diet since 1970:
An increase in cereal grain consumption, particularly wheat.
An increase in sweetener consumption
The replacement of meat and milk fat with industrial vegetable oils, with total fat intake remaining the same.
Mainstream America has done to itself what it did to native American and other indigenous cultures worldwide, with the same result.

Citat
We're eating about 250 more calories per day, according to NHANES.
 The 250 extra calories are coming from carbohydrate (NHANES).

http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/us-weight-lifestyle-and-diet-trends.html
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2018.12.28 - 11:01:31 »

Intressant att Guyenet tar upp en ökad konsumption av sötningsmedel i det här sammanhanget. Det har jag inte sett förut. Tills man ser kurvan. Menar han verkligen HFC när han säger "sweetener"? Jag trodde han menade Spenda et al.

Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #7 skrivet: 2018.12.28 - 12:55:14 »

Jag tolkar det som att han faktiskt menar sötning, dvs olika former av socker, snarare än det svenska ordet sötningsmedel som vi använder om aspartam, stevia mm.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2018.12.28 - 14:22:37 »

Det stämmer nog. De säger nog "artificial sweeteners" om sötningsmedel. :nod-yes:
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.098 sekunder med 22 databasfrågor.