Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:39:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tänkvärt om frukt, import och bekämpningsmedel  (läst 7320 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.11.19 - 16:59:07 »

Det här var den klaraste framställning jag sett på år och dag. Och mycket jag inte visste. Tänkvärt. Och läskigt. Läs!
https://kit.se/2016/01/07/26488/5-diagram-som-visar-varfor-du-ska-tanka-efter-innan-du-koper-frukt-nasta-gang/

Obs känner inte alls till sajten och vet inte om de är trovärdiga, men det SER ju vederhäftigt ut.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.11.23 - 21:36:49 »

Jo jag har haft koll på just det där med äpplen och besprutning.
Jag försöker köpa svenska äpplen så långt det går även om man nästan svimmat över priserna i höst pga dålig skörd.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.11.24 - 08:32:12 »

Det här var en käftsmäll för mig. Hade ingen aning om det. Trodde att om det stod Nederländerna så var frukten odlad där. Det måste ju gälla annat än frukt också. :sad:

Det finns ingen statistik på varifrån frukten ursprungligen kommer. Vi vet bara var den varit senast,och mycket
importerad frukt kommer först till Nederländerna och packas om där för att sedan skickas till svenska butiker.


För mig blir det ett bananår. Fick inte tag på någonting alls i år, varken bär eller frukt. Brukar ju vara självförsörjande på bär och äppelmos, så frukt köper jag mest som godis när jag blir sugen på nåt speciellt. Ekobananer är ju prisvärda och ofta extrapris. Men som jag saknar mina blåbär till kvällsmaten!  :worried:

Apelsiner till apelsinris (=keso) är det snart dags för dock. De är ju också hårdbesprutade. Undrar om skalet skyddar? De kanske kör med såna där systemiska bekämpningsmedel och då är man ju rökt. Eko brukar vara väldigt dyrt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.023 sekunder med 22 databasfrågor.