Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 10:48:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: D-vitamin  (läst 16383 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.11.16 - 00:33:52 »

Biotech Pharmacal där jag köpt min D-vitamin i åratal (började för att de rekommendrades av Vitamin D Council) skickar inte högre dosering än 2000 IU till Sverige längre.  :sosad:
http://www.biotechpharmacal.com/international-orders/

Men, det finns en engelsk(?) sajt som säljer deras produkter och de har inga betänkligheter. Det bästa är att det blir (ännu) billigare. Ingen risk för tull och de har fri frakt över £15!  :clapping:
https://www.greenvits.eu/

Älskar Biotechs pyttesmå lättsvalda kapslar. Nu ska jag börja köpa andra tillskott därifrån också. Har inte gjort det förut p.g.a. frakten. Fast magnesium ska jag nog inte köpa där. Konstigt, för de andra grejerna följer de amerikanska priserna ganska väl, men Magnesium är typ dubbelt så dyrt som direkt från Biotech.

Har skrivit om detta förut, men det var länge sen. Biotech är tydligen kända för högkvalitativa produkter. Jag har ju lyckats få mina D-vitaminnivåer testade ett par gånger och jag har legat mitt i spannet. Kostdoktorn skrev nån gång att inte sett någon som lyckats komma upp mer än den lägsta sektron av normalspannet (kommer inte ihåg exakt). Kanske tyder det på att många preparat är undermåliga. Så ska jag hålla på vill jag hålla mig till detta fabrikat. Billigt är det också. Ivf förut var det mycket billigare än att köpa från svenska sajter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.11.16 - 19:26:38 »

Eventuellt kan det ju vara så att det är något mer man har brist på som också påverkar upptaget av D-vitamin.

Rent generellt är man väl inte riktigt lika säker på att det är bra att ta jättedoser av D-vitamin.

Jag köpte från apoteket en mer måttlig dos men tycker jag får ökad sinusarytmi som i och för sig är ofarlig men ändå lätt obehagligt när det blir mer än normalt. Och då har jag ändå bara tagit två tabletter i veckan.

 :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.11.16 - 19:30:07 »

Sinusarytmi, är det samma som dubbelslag?

Jovisst, men det verkar ju märkligt om alla docs patienter skulle ha den bristen då. Vad gör han med dem? :max-shock:

[EDIT]
Förlåt. Sista meningen skulle väl ha varit i imperfekt.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.11.16 - 19:33:10 »

Ivf, jag tror stenhårt på att Biotech har mycket bra produkter. Så kolla det ni brukar köpa och jämför priset och se om det är värt att testa. Det är guld bara med de där pyttiga, fina kapslarna. Varför ska man sätta i sig en massa fyllningsmaterial?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2017.11.18 - 16:08:23 »

Min arytmi är inte dubbelslag utan det känns som ett väldigt kraftigt hjärtslag och beror på att första hjärtslaget, som eg inte känns, kommer aningens för tidigt. Sen kommer nästa hjärtslag i "rätt" ögonblock och då kompenserar kroppen med att göra det kraftigare eftersom det gått längre tid än normalt mellan hjärtslagen. Som sagt, inget farligt, men det känns aningens obehagligt speciellt när det inte bara är enstaka.

Fast D-vitaminbrist är väl rätt vanligt här i Norden? Vi har ju inte överdrivet mycket sol och nu med allt solskydd i allt smink så blir det säkert inte bättre. En ung bekant som i våras blev diagnostiserad med MS hade under 10 i värde. Nu i höst, efter att ha ätit tillskott, hade det krupit upp till 20-25.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017.11.18 - 19:35:50 »

Men det är ju det som brukar kallas dubbelslag. Jag hade det också under nåt år, typ hela tiden. Fick aldrig höra nåt fint namn på mitt dock. Tyckte det var väldigt obehagligt. Ibland när det var extra mycket tyckte jag också att jag blev lite påverkad av det, kändes som syrebrist både i skallen och musklerna. En bekant som var reumatiker och fått det därför kände sig också påverkad. Beskrev det som att hon "blev dum i huvet". Hon var sjuksköterska, så hon borde ju ha varit insatt.

Citat
Fast D-vitaminbrist är väl rätt vanligt här i Norden?
Ja. Det är ju därför man tar tillskott. Syftar du på docs patienter? De åt ju höga doser D och kom tydligen ändå nätt och jämt över det lägre gränsvärdet, medan jag som suttit inne i decennier seglade högre upp. Kan ju tyda på att preparatens kvalité skiljer, men kan så klart också bero på nåt fysiologist.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.11.19 - 01:35:39 »

Nu har jag beställt zink och selen från GreenVits. Det renderade mig fri frakt. Men jösses, det är en beräknad leveranstid på 14-21 dagar. Från Storbrittannien??? Det blir oroligt. Men de länkas ju från BioTechs sajt, så det ska väl vara OK. Bara jag får det före jul, för det är snart slut på de gamla pillerna.

Och har nån behov av magnesium fick jag tips om jättebilligt på KiF. Pulver. Om det löser sig i vatten eller ej lyckades jag inte riktigt få klarlagt, varken på KiF eller efter kontakt med supporten. Men det visar sig om några dagar. Har ju haft stolpillerstora ett tag som jag måste mortla, så jag är van (och snål).
https://www.myprotein.se/kosttillskott/magnesiumcitrat/10530171.html
168 spänn totalt för 500 g efter rabatten och med frakt. Det räcker i 400 dagar om man tar 200 mg/dag. De rekommenderar det dubbla, men det tycker jag är onödigt. Tar lite mindre än 200. RDA är enligt SLV 280 mg. Lite ska man väl få i sig med maten också.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2017.11.19 - 08:44:07 »

Undrar om det är citrat som gör att det blir större tabletter.
Jag har kört en omgång nu som är oxid och det är mer normalstora tabletter
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2017.11.19 - 08:45:37 »

Zink kör jag en kombotablett med c-vitamin.

Vet du om det finns olika bra varianter på den? jag menar vad gäller sånt där oxid och citrat mm
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017.11.19 - 10:17:50 »

Nej, det tror jag inte. Har haft små förut. T.o.m. av samma märke tror jag. Men då kanske det var kapslar. De här är vidriga ivf. NowFoods.

Vilket menar du? Det billiga från MyProtein? Tror inte det. De har ett par komipreparat dock.
https://www.myprotein.se/elysium.search?autocomplete=searchsuggestion&search=magnesium
BioTech har bara citrat. Varför vill du ha oxid? Det är väl i princip laxermedel. Fast det kanske är det du är ute efter.  :biggrin1:

Nu är allt införskaffat ivf. Blir så nojig när det börjar ta slut för jag hatar den här jakten efter bra och billigt. Men jag är nöjd när jag lyckas. :lol:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017.11.19 - 10:21:51 »

Men nu läste jag nog fel? Om olika varianter av magnesium är olika bra? Ja, citrat och några till ska vara bra. Men t.ex. magnesiumoxid sägs gå rakt igenom. Laxerande. Inte så mycket som gör nytta för musklarna alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2017.11.19 - 10:25:45 »

Det står lite om BioTech här. Man kan ju ta det med en nypa salt iom att de sponsrar sajten. Men jag tycker det här är förtroendeingivande.

Today, Bio Tech Pharmacal is the number one supplier of vitamin D for research use. They have supplied supplements for researchers at the National Institutes of Health, the Mayo Clinic and the Massachusetts General Hospital, to name but a few. In all of the published studies using Bio Tech’s vitamin D, the researchers have always found Bio Tech’s product contains exactly what the label says it contains. That’s not true of all vitamin D manufacturers.
https://www.vitamindcouncil.org/what-company-do-we-recommend-for-vitamin-d-supplements-08-2015/

Om inte deras magnesium hade varit så mycket dyrare från UK hade jag köpt det också. Bara de där små kapslarna utan en massa onödig utfyllnad är värda en del.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017.11.19 - 10:42:22 »

En vanlig värktablett (Ibumetin), det förbannade stolpillret och en Biotech-kapsel. Inte i nämnd ordning. :biggrin1:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #13 skrivet: 2017.11.19 - 19:32:55 »

Jo jag vet att magnesiumcitrat är bättre men jag glömde kolla ordentligt och köpte fel sist och är för snål för att inte äta upp dem. Nån nytta gör dem i alla fall för jag får i alla fall inte kramp i fötterna på natten som jag får annars. Det är väl så att kroppen har svårare att tillgodogöra sig oxid, men det är väl inte helt omöjligt, eller?

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2017.11.20 - 03:09:20 »

Tror det är så. Man läser ju olika om det där. Svårt att veta vad som stämmer. Men vad menade du med din fråga då? Fattar inte.

Citat
Vet du om det finns olika bra varianter på den? jag menar vad gäller sånt där oxid och citrat mm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544