Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 02:44:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förbjudet bekämpningsmedel i odlad lax  (läst 2631 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.07.27 - 13:25:03 »

Men har funnit höga halter etoxikin i odlad lax. Det är förbjudet som bekämpningsmedel i jordbruket, men används tydligen som tillsats i durfoder. Det finns inga gränsvärden för fisk, men de värden man uppmätt är långt över de tillåtna för kött.

Det är från början en tillsats i gummi till bildäck (bara det!). Om jag förstår det rätt är det förbjudet i jordbruket eftersom man har för lite kunskap om effekten på människor, men i djurförsök har det givit skador på lever, njurar och sköldkörtel och har även "genotoxiska och kromosomskadliga effekter" och är alltså potentiellt cancerframkallande.

http://www.testfakta.se/tester/livsmedel/f%C3%B6rbjudet-bek%C3%A4mpningsmedel-i-odlad-lax
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.07.28 - 08:35:26 »

Och så undrar alla varför cancer och andra sjukdomar ökar i världen. Suck

 :worried:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.07.28 - 13:16:56 »

Ja. Undrar hur många ämnen det finns på den där listan med gränsvärden för ämnen i mat? Borde ju gå att ta reda på.

När jag läste kemi på 70-talet hade vi en föreläsare som sa att vi fick i oss ungefär 6000 främmande ämnen genom luften. Tillåtna tillsatser och föroreningar i mat och vatten + de otillåtna + rester av processkemikalier + det vi drar i oss genom luften - det blir nog en jäkla häxbrygd till cocktail det! :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3 skrivet: 2017.07.29 - 15:42:49 »

Om jag blir bjuden på norsk lax så äter jag för det är inte ofta. Men jag köper inte den. Det blir Pinklax när det nu går att få tag på här. Men den blir inte lika bra att grava tyvärr. :(
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544