Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:43:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kopruttarna - en ickefråga  (läst 6627 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.07.05 - 15:45:35 »

Jag tror mig kunna bevisa att kopruttarna inte är ett klimatproblem.  :cool:

Jag läste det här blogginlägget, som jag tycker verkar vettigt.
https://greengard.wordpress.com/2016/10/01/fossila-utslapp-anrikas-i-atmosfaren-men-inte-metan-fran-kor/
Om gräset tar vägen genom kon ökar visserligen utsläppet av metan, men det bryts med tiden ner och deltar i kretsloppet. Inte bra med metan däruppe, men det blir ingen ackumulerad effekt, som det blir av t.ex. fossila bränslen. Det är alltså det senare man bör koncentrera sig på, ackumulation av kol ovan molnen. Låter klokt, tycker jag. Det har jag förresten tyckt hela tiden. Den här fixeringen vid mat känns som ännu ett försök att dynga över ansvaret på individen och ge oss dåligt samvete så vi inte ska orka bekymra oss om de större frågorna, utan känna att vi lever i den bästa av världar när vi källsorterar och iaktar köttfri måndag. Att avstå från bil eller resan till Thailand behöver vi ju inte tänka på då, inte.  :puke1:

Hur som, började tänka på hur det såg ut före kornas inträde på scenen. Jag valde att ägna mina djuplodande studier åt USA. Både därför att det är enklare att hitta uppgifter och därför att landet är ungt. Jordbruk och kor har inte funnits så länge. Så uppgifterna om hur det såg ut när Columbus landade bör vara säkrare än motsvarande uppgifter för Europa.

Fakta jag fick fram:

2014  fanns det 98.4 miljoner kor i USA.
Man beräknar att innan koloniseringen strövade det 75 miljoner bufflar på stäpperna.
En amerikansk kossa väger i medeltal 750 kg.
En buffel väger mellan 500 och 1000 kg. Korna är mkt mindre än tjurarna. Snittvikten bör alltså bli bra lika kons vikt.

Det finns alltså i runda slängar drygt 30% mer betande biomassa idag jämfört med innan koloniseringen, om man bara ser till bufflarna. Om man lägger till annat betande klövvilt som också har försvunnit, som antiloper och vad det kan ha varit, så borde skillnaden vara närmast obefintlig. Skulle t.o.m. kunna väga över till kornas fördel (som metanbovar sett, alltså).

Slutsatsen kan bara vara en. Det är inte kossornas fel!  :clapping:

Q.E.D.  :look_down:



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.07.06 - 17:32:56 »

 :yay: :cheerleader: :hurray:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2 skrivet: 2017.07.06 - 21:19:26 »

 :clapping:  :yay:  :worshippy:  :flowers:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.07.06 - 23:45:37 »

 :cool_big: :throw_flowers:

Jag har ju inte kollat hur trovärdiga siffrorna är, straight from the cow's mouth liksom (AKA Google). Men nog borde man väl kunna säga att så himla mycket mer pruttande kan det ju rimligtvis inte vara frågan om?

Mycket märkligt också att ingen klokare och mer insatt person än jag tänkt på det här. Ivf har inte jag sett något sådant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2017.07.23 - 13:17:57 »

Men jag är helt övertygad om att du har rätt.

Rent logiskt. Om man tänker på vad som har tillkommit. Har korna tillkommit? Nä. Har flygplanen tillkommit? Ja. Har bilarna tillkommit? Ja. Har kylskåp tillkommit? Ja. Har kolkraftverk tillkommit? Ja. Oljeuppvärmda hus? Ja, de med. osv osv....

Gillar ditt räkneexempel. :lol: :flowers:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544