Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 11:04:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: För novisen vid spisen - att bena ur en lammframdel  (läst 43697 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2008.09.24 - 20:49:32 »

Hmm ,är det den här recept du menar ?? Njej ?
Hur tillverkade du lamm idag .

Jag som har stekt för första gången i mitt liv en hel kyckling ( eller egentligen två ) i ugnen.... ja, du förstår då att jag har aldrig någonsin ens rört
någon lammfarmdel  :blush:
Någon gång har vi använt lammfärs, men det blev väl ingen höjdare för jag har inte handlat det mer...

Så jag behöver verkligen sådana här instruktioner för att våga.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.09.24 - 22:27:23 »

Förlåt!  :cry:

Jag trodde du gjorde sånt hela tiden. Jag måste blanda ihop dig med den där fjällvarelsen igen.  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2008.09.24 - 22:45:05 »

Jag har lärt mig under senaste året massa nya saker och konstaterade idag att jag har faktiskt börjat gilla matlagning. och det är verkligen något det!

Jag har lärt mig att   :
koka buljong av benmärg, av fiskdelar.
Göra egen glass och färskost och Hemulbröd och steka  grönsaker i smööööör .
Jag har lärt mig att torka växter grönsaker och kryddor och fortsätter att testa olika saker i trädgården

jag har vågat börja experimentera och hittade på Hemul-pannkakan , vi smaskar den nu var och varannan dag  :lick:
och steka små fläkssvålbitar  så att det blir snacks  :lick:

Jag stoppar fisken  och rådjursteken i ugnen , grönsaker i ugnspannan, steker köttfärs och kokar pumpasoppa och kålrabbimos.

MEn känner mig helt värdelös vad som gäller  köttdelar av diversa sort och skulle gärna vilja delta på någon kurs som förklarar hur man gör,
vilka bitar ska man använda till vad, vilka bitar är bra för sitt ändamål ... Alltså jag kan inget om kött egentligen.
Men jag har skaffat nu tre gamla kokböcker från en loppis, så sakta men säkert lär jag mig ( men först måste jag väl lära mig att jaga järpar och kaniner
då det fanns massa recept på dessa gamla böcker om alla möjliga udda djur .

Fjällmor har kok-konsten i blodet  jag kan baka väldigans goda kanelbullar, men man kommer inte långt med den kunskapen i mitt nuvarande liv  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.09.24 - 23:02:49 »

Detta har du dolt väl. Jag har hela tiden haft intrycket att du är fena på matlagning.  :eeek:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2008.09.25 - 10:44:38 »

Jag är fena på att odla gröna saker  :flowers:  och nyfiken på allt annat  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.09.25 - 12:08:37 »

Det viktiga är fenorna!  :swimfish:  :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2008.09.25 - 13:02:24 »

Jag har också trott att du kunde matlagning och hade ett stort intresse för det. Men det är ju odlandet såklart som du är intresserad av. Men då brukar det följa med matlagningsintresse också. Men det är ju aldrig försent att börja läsa kokböcker. Om du hittar Anna Bergenströms böcker t ex Annas kokbok så är de suveräna att laga efter. Och även KFs Vår Kok Bok, är jättebra och välskriven. De är i mitt tycke de 2 bästa kokböckerna utgivna i Sverige och de uppdateras dessutom ibland. Det är naturligtvis inte skrivna för LCHF:are men med lite fantasi kan man göra om det så det passar.
:flowers:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2008.09.25 - 19:13:33 »

jag fortsätter om min matlagningskompetens på min dagbok  :lol:
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #23 skrivet: 2008.09.29 - 10:19:49 »


MEn känner mig helt värdelös vad som gäller  köttdelar av diversa sort och skulle gärna vilja delta på någon kurs som förklarar hur man gör,
vilka bitar ska man använda till vad, vilka bitar är bra för sitt ändamål ... Alltså jag kan inget om kött egentligen.

Det här hade kunnit varit skrivet av mej, det stämmer precis in på mej. Jag har aldrig varit veggo, men jag har heller aldrig varit särskilt intresserad av kött. Köttfärs och korvar och sånt där man inte riktigt vet vad man äter har alltid funkat bra, men rena köttbitar har jag länge haft svårt för. Därför har jag inte heller brytt mej om att lära mej (har även en styckningskunnig make, så jag har överlämnat allt som har med kött att göra till honom).
Men sedan jag började köra LCHF har kött blivit mycket godare! Vet inte om det är mina smaklökar som har ändrat sej, eller om det är för att allt helt enkelt är godare med smör och grädde i mängder. Så nu känner jag verkligen att jag behöver lära mej mer om kött. Vilka delar som finns var och hur man hanterar olika delar mm mm.

Jag har faktiskt både Annas och KFs kokböcker, det är nog dags att leta upp dem.

Och även jag är gör väldans goda kanelbullar! Men det var ju länge sen nu.
Loggat
hävvy
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #24 skrivet: 2012.09.09 - 16:13:08 »

men sedan då?  Hur tillagade du allt detta? jag har nu en sådan bit framför mig och kliar mig frenetiskt i huvudet..... :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.09.09 - 17:08:08 »

 Antingen tjoffar du in den i ugnen med en stektermometer i. Fast termometern kan visa lite fel om den hamnar i en luftficka. Eller också bryner du den runt om och steker som grytstek ovanpå spisen. Kolla på recept på lammstek för tider och så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544