Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 11:50:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Taubes om motion  (läst 15917 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2017.04.16 - 22:01:55 »

Är ju bara det att det uppenbarligen inte funkar det heller (låg-medelintensiv aktivitet under relativt lång tid utan ökat födointag). För mig alltså. För mig funkar faktiskt minimal aktivitet och begränsat intag bäst.

Nä, det gäller bara för mig... glömde skriva det.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2017.04.16 - 22:26:36 »

Verkade det inte så läskigt (och är så dyrt) skulle jag kunna tänka mig lite kirurgi på magen faktiskt. Att hålla fettet borta fungerar nämligen motion för för mig också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2017.04.17 - 10:45:01 »

Så mina funderingar:
1. Att maxträna bränner massa fett/tidsenhet - men man orkr inte köra många minuter och skaderiken etc kan vara stor.
2. Att ligga på sängen bränner nästan bara fett men ändå väldigt lite per tidsenhet, kräver i så fall att man inget äter...
3. Alla bränner fett, inte bara de som är i ketos! Och: Det gäller att bränna mer fett än man äter, annars förstår vi ju vad som händer...
4. Den faktor för förbränning som vi enklast/tydligast kan påverka är fysik aktivitet, det är nämligen obestridbart att den kräver energi, och helst ska denna tas från bilringarna - inte från intag av wienerbröd eller majonnäs...
5. Jag tror på att hålla basförbränningen igång genom att typ undvika att sitta/vila dagtid, ta trappor, prkera längre från stormarknadsentrén etc...
6. När det kommer till det man kan kalla träning så tror jag på låg- till medel-intensiv aktivitet (rask promenad/jogging/cykling) under så lång tid man orkar (eller har tid med). Är det så att man är 100% inriktad (och har tid och möjlighet) på att minska fettdepåerna så kan man ju om man har "huv'et med sig" ägna många timmar per dag åt fysisk aktivitet på denna nivå utan att "gå in i väggen" eller bränna ut sig. Men som sagt "huv'et"... Turf?...  :thumbsup:


Det man brukar säga är att viktnedgång är 80% diet och 20% träning och många förespråkar att man ska dra ner ungefär 25% i kalorier, från 2000 till 1500 för kvinnor, och på det dessutom börja träna. Jag är övertygad om att det är ett av de största misstag de flesta gör. Det funkar en stund när man är peppad men sen är risken stor att man tröttnar ur och istället börjar binge-äta.

Likadant med träning - många går från att inte göra något till att köpa gymkort och sikta på att träna 4 gånger i veckan. Sen känner man sig helt misslyckad för att man bara lyckas gå en gång i veckan. Det finns också en risk att man tycker att man tränar mycket mer än än tidigare att man blir mer stillasittande däremellan. Jag tror precis som dig, Fetsmart, lyckas man öka på sin lågintensiva aktivitet (NEAT anyone?) har man större chans att lyckas än annars.

Man måste nog hitta det som funkar för en själv och förhoppningsvis inte låter sig luras av mindre seriösa argument som många ägnar sig åt. Varför hålla fast vid ett koncept som inte funkar…?

Jag har varit väldigt skeptisk till senaste trenden fasta. Jag är högst tveksam till att jag själv kommer testa det då jag är som mest hungrig på kvällen och har svårt att sova om jag är hungrig. Men jag lyssnade på podcast Tyngre Rubriker där man pratade om vad som är bra med fasta och det är att vid ett stort kaloriunderskott tappar man mesta fettet från bukfettet och minskar insulinresistensen. Även om man går upp samma kilon igen så lägger de sig inte i buken så man har fortfarande en hälsofördel.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2017.04.17 - 11:24:28 »

"jag är som mest hungrig på kvällen och har svårt att sova om jag är hungrig"

Det kan jag skriva under på till 100 procent! En av mina akilleshälar. Om jag ska försöka köra periodisk fasta/ätfönster så är det morgonmålet som får stryka på foten, helt klart.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2017.04.17 - 12:26:42 »

+1

Men intressant det där med bukfettet dock.Skulle inte sitta ivägen att bli av med lite där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2017.04.17 - 12:38:45 »

Men subban, varför funkar inte en del så där då? Mycket kan man säga om mig, men inte att jag ger upp i första taget, tror jag. Jag äter visserligen mer än 1500 kcal, men jag tror jag motionerar mer än genomsnittet också. Jag skulle helt enkelt inte orka på mycket mindre än jag äter nu, runt 1800.

Visst, det spricker ibland, speciellt om jag lämnar hemmets lugna vrå vad gäller maten, svårt att säga nej om det bjuds. Men det är ju långt ifrån varje dag det händer.

För fetsmart funkar ju modellen. Han äter visserligen mindre än jag, eller rättare sagt äter vi ungefär lika mycket men han är man och det är inte jag. Men jag tror jag rör mig mer och det borde väl kompensera då, men icke. Motion ställer bara till det!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #21 skrivet: 2017.04.18 - 06:48:24 »

Tyvärr har jag ingen aning om varför det inte funkar för dig men än det tråkiga svaret att du inte hittat det som funkar för dig.  :sad:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2017.04.18 - 13:44:12 »

Undrar om det kan skilja hur snabbt man anpassar sig till nya vanor och blir effektiv på det man gör, energimässigt alltså. Min kropp kanske anpassar sig dösnabbt och inte drar lika mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2018.04.02 - 09:01:06 »

Jag råkade läsa ett inlägg hos en bloggare som jag följt lite stokastiskt de senaste åren.

Hon skriver om när hon skaffade en fitbit och plötsligt insåg att hon inte alls rörde sig så mycket som hon trodde hon gjorde
Och vad som hände när hon faktiskt ökade på sin dagliga aktivitet.

Citat
That’s when I found out I was actually sedentary.
You heard me.
Me, the girl who talks about loving your body and moving your body and how important exercise is for your metabolic health (and how movement trumps exercise).
SEDENTARY.
It was a cruel reality check.

Citat
FITBIT REVIEW REVELATION #4: YES, I LOST WEIGHT.
I almost don’t want to say this, because I don’t like to put too much focus on weight in general.
But healthy weight loss as a side effect of healthy choices? That’s cool with me. And that’s exactly what happened.
I didn’t diet this year. In fact, I haven’t dieted in almost 4 years. I’ve officially sworn off dieting, as I talked about here.
But during my Fitbit adventure, I went from 153 to 143 lbs over the course of six months. Without even trying. At all.

https://livingthenourishedlife.com/fitbit-review-10000-steps-a-day/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2018.04.02 - 14:12:53 »


Citat
FITBIT REVIEW REVELATION #4: YES, I LOST WEIGHT.
I almost don’t want to say this, because I don’t like to put too much focus on weight in general.
But healthy weight loss as a side effect of healthy choices? That’s cool with me. And that’s exactly what happened.
I didn’t diet this year. In fact, I haven’t dieted in almost 4 years. I’ve officially sworn off dieting, as I talked about here.
But during my Fitbit adventure, I went from 153 to 143 lbs over the course of six months. Without even trying. At all.

https://livingthenourishedlife.com/fitbit-review-10000-steps-a-day/
[/quote]

Kalorier ut? Wooooot?!?
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.026 sekunder med 23 databasfrågor.