Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 20:32:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur mycket muskelmassa kan man lägga på sig?  (läst 1658 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.03.12 - 15:28:10 »

Hittade ett intressant blogginlägg.

"[...]studier som kommit fram till att en människa maximalt kan lägga på sig 6 gram torr muskelmassa (20 gram med vattnet) per dag om han gör det utan otillåtna preparat. [...] Denna siffra tycker jag stämmer väl överens med siffran 2kg muskelmassa per år (7kg med vattnet) som ofta används bland fackfolk"

2 kg per år är en siffra jag sett förut. Men det jag inte förstått förut, eller det som ingen brytt sig om att förklara, är att detta gäller "torr muskelmassa". Siffran 7 kg per år låter ju mycket mer tilltalande. För kvinnor hittade jag inget rimligt. Bara hur mycket man kan lägga på sig med extrem träning (de siffrorna är högre än de där 2/7 kilona för män).

Man får väl anta att ovanstående gäller män. Så om man leker med siffran 20 g per dag skulle det teoretiskt (för en man) kunna ge 600 g per månad. Det är ju en hel del och kan faktiskt förklara visst stillastående på vågen om man samtidigt vill gå ner i vikt. Det borde ju också vara så att man lägger på sig mest i början av träningen när man är klen och ovan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.036 sekunder med 22 databasfrågor.