Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:00:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Syra, syra, syra!  (läst 21524 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2016.11.18 - 11:54:49 »

En sak till glömde jag. Det ska stå mörkt, eller ivf inte i starkt solljus. Brukar vira om en bit svart plast från en sopsäck. Inte så snyggt, men det funkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2016.11.18 - 16:31:24 »

Salt! Glömde att prata om saltet! Man ska inte ha joderat salt, det hämmar jäsningen. Om det gör det så pass att det spelar roll vet jag inte, men alla böcker varnar för det så... Både Jozo och Falk har ju grovt havssalt utan tillsatser nu och det är billigt, så det kör jag med. Det är det salt jag använder till vardags, så nema problema för mig.

Vill du inte få i dig jod?  :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2016.11.18 - 17:12:24 »

Jovisst, jag tar t.o.m. jodtillskott ju. Men mjölksyrabakterierna sägs få matsmältningsbevär av joderat salt. Nu innehåller ju havssalt jod naturligt och jag förstår inte skillnaden, men lika bra att göra som de säger. Särkilt om man, som jag, ändå inte har vanligt salt hemma.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2016.11.22 - 18:35:10 »

Tomten kommer tidigt i år. Jag har beställt från Holland. :ignore:
Orkar inte med kladdet med glasburkar längre. Trist när det misslyckas och blir förstört också. Nu fasar jag bara för hur jag ska få hem jättepaketet. Det skickas säkert med utkörning vilket posten inte ens försöker utföra och då får man hämta långt bort i helvete i ett industriområde.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2016.12.01 - 22:20:03 »

NU har krukorna äntligen skickats! Hade otur. Unnade mig en sån där designad kruka. När de skulle packa den visade det sig att den enda de hade kvar var spräckt, så jag fick vänta på nästa sändning eller välja en annan färg. Det rörde sig ju bara om en vecka, så då väntade jag på den jag gillade mest.

Här ska syras! :llama:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2016.12.02 - 16:16:14 »

Spännande!  :clapgrin:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2016.12.02 - 20:52:31 »

Jag måste fixa hjälp att få hem paketet. Det skickas säkert med utkörning, men det skiter ju posten i. Jättebra spårningssajt, internationalparceltracking.c om . Där står ALLT om paketet.

15.10 kg
58.5 x 41 x 44.5 cm
106.73 L

Skulle nog klara det med shoppingvagnen, den går att surra fast grejer på som på en säckkärra, har en hylla därnere liksom. Men med krukor i... verkar farligt. Och är det utkörning, då hamnar det långt uti helvete i undustriområdet. Posten... :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016.12.06 - 11:24:10 »

Nu säger spårningen "Lastad på bil, utkörning påbörjad. Beräknat leveransdatum är 2016-12-06 före kl 17:00" så nu ska det bli spännande att se om posten levererar.

Läste i den lokala gratistidningen för nån månad sedan att de skulle skärpa sig då de fått mycket kritik (konstigt...  :whistle:). Det stod också att de som kör ut hade direkta order att inte leverera till privatpersoner. Man kan ju fråga varför, för i så fall borde de väl inte ens lasta paketet på bilen... Den förklaring jag fått förut när jag varit sur när jag fått hämta i industriområdet är att de använder utomstående speditionsfirmor för utkörningen och att de inte har portkoderna.

Nu bad jag dem ivf krukfirman att skriva både mitt telefonnummer och portkod synligt på paketet och det skulle de göra. Så levererar de inte ska de få sina fiskar varma!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2016.12.06 - 14:40:56 »

Kunde man ju räkna ut. Det är fuckin otroligt. :puke1:
Leverans kunde inte ske eftersom porten var låst och mottagaren ej gick att nå. Beräknat leveransdatum är 2016-12-06

Ingen har givetvis ringt heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2016.12.06 - 15:19:34 »

Ha ha! Nu ska de komma med det om en stund. Jag ringde och skällde ut dem. Jag tror det var att jag undrade om vad det kunde vara för brottsrubricering på att ta betalt för en tjänst som man inte ens har för avsikt att utföra som tog skruv.  :laugh:

Killen jag pratade med skulle "kolla upp det" och sen kom han tillbaks och sa att de varit på fel adress. Jo kyss mig! Det förklarar ju varför de inte kunde nå mig på telefon... Paketet har aldrig varit på en bil.  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2016.12.06 - 16:17:36 »

Det är otroligt. Nu ringde de och sa "Hej, det är från Post Nord. Vi står på gatan med ett paket till dig men vi kommer inte in i porten". "Portkoden står på paketet", säger jag. "Nej, det gör den inte", hävdar idioten. Så jag ger honom koden och han tar sig faktiskt upp för trappen.

Så här såg paketet ut. Bokstäverna är nästan 5 cm höga. Det är skrivet precis bredvid adresslappen och de har klistrat sitt söktmärke nästan på det. När jag visade att där står ju portkoden och frågade om bokstäverna var för små svarade han "Jamen där tittar inte vi sörru. Vi tittar bara på det vita" och pekade pedagogiskt ut konturerna på addresslappen alldeles intill.  :lulz:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #26 skrivet: 2016.12.07 - 16:59:14 »

 :worried: :cry: :worried: :cry: :worried: :cry:

Det är inge kul att vi bara får skäll hela tiden. Överallt, vare sig det är vi eller Bring eller citymail. Det är ändå vi som får skäll. Fast den här gången var det befogat.

Hur ser det ut inne i paketet då?! Får du inte öppna förrän på julafton?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2016.12.08 - 07:40:38 »

Under åren har jag kanske fått 10 försändelser med utkörning. Inte en enda har de levererat till dörren! Nu när man har mobil kan man ju verkligen vara säker på att de inte ringt också. Uppsalatidningen hade en serie artiklar om just detta nyligen. Där erkände posten att det getts order uppifrån att paket till privatpersoner inte skulle köras ut. För att spara tid antar jag. De lovade också att bättra sig. Jo hejsan. Den förklaring jag fått förut när jag fått hämta ute i industriområdet var att de inte körde ut själva och inte fick ge portkoden till speditionsfirman som skötte det. Men betalt för tjänsten kan de ta.

Det är detta plus att det inte hamnar på mitt vanliga ställe som gör mig så förbannad. Lite skillnad på två kvarter och 4-5 km. Men att ringa direkt och vara förbannad verkar ju funka, så så här ska jag göra i fortsättningen.

Förresten är brevbärarna också sura på ledningen. Det verkar vara i sorteringen det brister. Måste hela tiden ringa och skälla för att få större brev utdelade i fastighetsboxen de tvingat oss installera t.ex. De tar det på allvar, för sen funkar det ett par månader, men sen börjar avierna komma igen. Pratade med vår brevbärare om det och då visade han mig hur breven var sorterade i hans väska. En hög var ordentligt sorterad efter uppgång och våning. I en annan låg breven hipp som happ, så för varje uppgång måste han bläddra igenom hela högen för att se om det var nåt till den uppgången. Han var jätteless på dem han också.

Tror postens problem är att de blivit alldeles yra av att vara vinstdrivande och lägger allt krut på att planera (för dem) smarta lösningar.

Jodå, det var jättefint inne i paketet.  Men 5-literskrukan såg mycket mindre ut än min gamla, trots att den gamla är rak och den här är mer amforaformad. Borde ju bli ännu högre då. På den gamla står det t.o.m. 5 L på sidan. Så jag mätte dem. Den nya är precis 5 liter upp till där falsen som locket ska ligga runt börjar. Den gamla är 7 liter till samma punkt. Så tydligen menar de att den kan ta 5 liter grönsaker och sen är det 2 liter jäsmån. Det förklarar ju varför det alltid blir så lite i den gamla krukan trots mina noggranna beräkningar.  :lol:

Nu var detta på sätt och vis bra för mig, fick ju en storlek till. Men vill man kunna jäsa 5 liter grönsaker bör man alltså beställa 7-literskrukan. Priset skiljde ju obetydligt mellan storlekarna så för den delen kvittar det.

Regnar det inte idag ska jag åka till Willys och köpa morötter. Sen blir det ingefärsmorötter i nya 5-liters. De har varit slut länge nu. Ville inte börja kladda med glasburk när jag väntade tillökning i jäsfabriken.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #28 skrivet: 2016.12.08 - 19:54:58 »

Ett jätte stort problem är att de har slimmat organisationen så kopiöst så de stackars brevbärarna har inte en rimlig chans att hinna med. På terminal ska vi sortera det så att allt ligger i gångordning. Det låter väl fin och bra på alla sätt och vis. Men verkligheten är ju att alla försändelser går faktiskt inte att köra i maskin. Och jag antar att det är den traven hen får problem med. Den hamnar ju liksom utanför. Och då man har rensat bort "överflödiga" brevbärare baserat på att allt sorteras maskinellt i gångordning blir det självklart en omöjlig ekvation.

Det tråkiga är att det är vi fotfolk som får skiten. Vi som sliter så hårt vi kan för att det ska bli bra kvalitet och att alla ska få sina brev. Folk tror helt seriöst att vi med vilje och berått mod river sönder, kastar och gömmer bort försändelser. När det är precis tvärt om. Men när inget får kosta, allt ska skötas automatiskt och någon som sitter i en skyddad kåk långt från verksamheten på golvet och vägarna, då är det inge kul. Och så har det dessutom visat sig att konkurrenterna ligger efter med försändelser som inte delas ut förrän en månad senare. Men det får vi skit för. Det är dessutom vanligt att den jobbiga posten som inte ska delas ut i tätort, som kunderna lämnar in till konkurrenterna, lämnas vidare till oss efter att ha legat till sig hos konkurrenten. Vem får skiten? Jo, vi å klart. Får vi betalt? Nix. Icke. För vi har SKYLDIGHET och SAMHÄLLSANSVAR att dela ut till minsta lilla kåk i hela landet. Men det ansvaret har inte Bring och Citymail. De kan lämpa över den ickelönsamma posten till oss.

Men det du berättar att man sätter i system att inte köra ut till privatkunder, det tror jag är olika i olika orter. Hos oss delar de ut. Men man får vara rask efter att de har plingat på dörren.

Hoppas du blir nöjd med din nya kruka.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2016.12.08 - 20:46:54 »

Det stämmer nog det du säger, det var nåt sånt postisen sa, att allt inte maskinsorteras. Brevbärarna gör nog det de kan. Fast jag har också hört från folk jag känner som får posten levererad i säck på jobbet att det inte är helt ovanligt att det ligger försändelser kvar i botten på säcken som inte alls är till dem.

Krukor, tack så mycket.  :look_down:
Har redan invigt dem. Fasiken vad svårt det är att beräkna mängden de rymmer. Ville ju inte riva mer än som fick rum och var lite orolig eftersom de här är mindre. Så jag rev och packade rivet hårt i litermåttet för att få ett hum. Trodde jag hade för mycket, men 5-liters blev bara halvfull och tvåliter drygt halvfull. Det sjunker ihop så himla mycket när det börjar safta sig. Ska börja skriva upp från och med nu.

Testar en variant med morötter, rödbeta och ingefära i den minsta krukan. Rödbetor har alltid skitit sig för mig, blivit slime. Har läst att det är vanligt också. Så jag tänkte om man blandar med nåt itiotsäkert kanske det går. I stora blir det morötter med ingefära.

En upptäckt om nya krukorna. De maskingjorda har inget spår i locket för luften att leta sig ut genom. Så jag antar att hela locket kommer att lyfta när trycket är tillräckligt stort. Verkar knäppt för det borde ju skvätta vatten då och låta också när locket faller ner igen. Både min gamla och den handdrejade nya har spår.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544