Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:46:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Walk to Paradise Garden  (läst 3763 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.11.03 - 12:39:25 »

En av världens mest kända bilder och en av de få bilder jag kan framkalla på min näthinna. När jag var i nedre tonåren och väldigt fotointresserad läste jag en lång artikel om bildens tillkomst i någon fototidning och blev gripen. Kanske därför.







Så mycket bättre! Än ett stock photo. Men visst är de lika? Såg Eugene Smiths bild framför mig direkt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.11.03 - 21:37:10 »

aldrig sett förr men den är jättefin... och mer.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.11.03 - 22:20:26 »

Han var en otrolig fotograf. Klicka på bilden och och läs historien om du inte gjort det.

Han var inte bara krigsfotograf. Han gjorde flera vad man skulle kunna kalla socialreportage i U.S.A. och dokumenterade kvicksilverkatastofen i Minamata. Det var runt 1960 nångång, men han följde offren under lång tid har jag för mig. Tror hans fru var japanska. Kolla på de här bilderna.
http://www.google.com/search?tbm=isch&q=minamata+w+eugene+smith
Särkilt den här. Man blir tårögd, blir man inte?
https://en.wikipedia.org/wiki/Tomoko_Uemura_in_Her_Bath
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3 skrivet: 2016.11.04 - 09:40:24 »

Vilken underbar bild! Jag har inte heller sett den tidigare och inte hört talas om fotografen heller. Tack för att du delade den. Krigsbilderna är ju gripande och den sista bilden ger mig tårar i ögonen. Så tragisk och samtigt oerhört kärleksfull. 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.11.04 - 13:28:56 »

Ja, jag kan titta på hans bilder i timmar. Det fanns nån sajt med massor av hans bilder och även andra stora fotografers, men jag hittar den inte nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.11.04 - 15:02:58 »

Är det inte märkligt att det är svårt att sätta tummen på vad som gör en bild bra? Mer än sånt som att den är bra komponerad och så. Jag tycker den murriga svartvita bilden är fantastisk, men stock photo-bilden är rätt tråkig och den kommer inte att sätta sig på näthinnan. Varför? Delvis beror det så klart på att jag vet vem som tagit den svartvita bilden och att den förväntas vara bra och att det finns en bakgrundshistoria, men det är mer än så.

I svenskan på högstadiet fick vi en gång göra ett kul experiment. Vi fick ett tiotal lösryckta texter, en kvarts sida styck ungefär. Sen fick vi en lista på vilken typ av källor de kom ifrån och skulle försöka para ihop text och källa. Typ en erkänd 1800-talsförfattare, en erkänd modern författare, en barnbok, en veckotidningsnovell, en kioskroman, en deckare, en nobelpristagare o.s.v. Det var helt omöjligt att klara uppgiften! Själv hade jag svårt att avgöra om texten ens var "bra" eller "dålig". Minns att jag kände igen en, så den kunde jag sätta. Så klart är det svårt med en så kort, lösryckt text, men ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.11.07 - 21:15:41 »

Kollar imorgon bilderna men den med badande kvinnan känner jag igen. Och litet om varför något fastnar på näthinnan och varför inte kan jag förklara litet. Inte mycket men jag har lärt mig en del av min utbildning. Men nu måste jag natta snart, jobba imorgon!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.11.07 - 22:03:56 »

Ja, håll oss på sträckbänken bara.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.038 sekunder med 22 databasfrågor.