Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:55:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur gör man skivbar leverpastej?  (läst 31724 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2016.11.30 - 21:32:29 »

Nu har jag tinat en bit. Jag kan inte säga att jag märker nån större skillnad på pastejen, speciellt inte efter att ha mosat till den lite.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #16 skrivet: 2016.11.30 - 21:54:57 »

Låter bra. Jag lagade kycklinglever pastej idag. Men den är inte skivbar. Lite grov i konsistensen men det gillar jag. Jag använde det här receptet: http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/   :lick:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2016.11.30 - 22:29:57 »

Nä, min är ju inte heller skivbar. Bara vanlig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #18 skrivet: 2016.12.06 - 11:50:32 »

Här är ett annat leverpastejrecept med potatismjöl i så det kanske går att skiva. Har inte testat att laga den ännu.
http://taffel.se/recept/kycklingleverpastej-med-bourbon
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2016.12.06 - 13:31:02 »

Nä, det är inte mjölet det hänger på. Det är att den kokas och kanske proportionerna. Sån skivbar man köper är ju helt annorlunda mot bredbar.

Grejen med min fixering vid bredbar var att jag kom på att det var så gott att skära skivor och lägga gurka på så kan man äta som små smörgåsar utan bröd. Men den man köper är ju vetemjöl in och jag vill inte äta det i några mängder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2016.12.07 - 16:54:02 »

Den jag käkar är det inget vetemjöl i. Fast potatisstärkelse och modifierat stärkelse. Kh landar på 8 g, men så har de klantarna ju petat i socker i leverpastejen. Jäkla nötter! Men det behöver ju inte du göra. Kan du inte prova att mosa i en potät i din bredbara och se om den blir lite mer skivbar?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #21 skrivet: 2016.12.07 - 20:12:56 »

När jag köper leverpastej så är det Arbogas gluten och mjölkfria. Den är skivbar och innehåller potatistärkelse och modifierad stärkelse och kh 8g. Är det den du köper Sorla?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016.12.08 - 07:18:07 »

Men det är själva tillverkningsprocessen som är hemligheten, säger jag ju!  Hittar ju ingen ordentlig beskrivning på hur man gör bara. Men säkert skiljer proportionerna också.

Jaha, den pastejen kände jag inte till. Ska kolla. Har köpt Original.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2016.12.08 - 19:36:41 »

När jag köper leverpastej så är det Arbogas gluten och mjölkfria. Den är skivbar och innehåller potatistärkelse och modifierad stärkelse och kh 8g. Är det den du köper Sorla?

Ja, beritts, det är den.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2016.12.10 - 18:29:39 »

Nu får jag ta tillbaks det jag sa om att pastejen inte blev grynig i frysen. Grynig är kanske fel ord, men nu när den legat lite längre än över natten så är den liksom torr och smulig, svår att bre. Men som jag misstänkte är det jättelätt fixat. En yttepytteskvätt vatten och några tag med stavmixern så är den smidigare än den var från början. Bara så mkt vatten att mixern går runt. Krävdes nog mindre än en matsked till en bit ungefär lika stor som de där plastade man köper. Lite extra kladd, men mindre besvär än om man skulle frysa smeten och baka varje liten bit för sig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #25 skrivet: 2016.12.11 - 21:21:09 »

Så bra!  :smile:    Jag skulle aldrig idas koka en liten skvätt varje gång jag vill ha leverpastej. Jag har fryst in min leverpastej i små burkar. Ska testa att sätta till vatten och mixa.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2016.12.11 - 21:29:37 »

Nä, precis. Man kan säkert ta grädde också. Men dels är min pastej kaloriberäknad och sen tänkte jag att okokt grädde kanske skulle påverka hållbarheten. Inte för att den blir så gammal.

Prova dig fram med små skvättar bara. Tror det är risk att den blir för lös om man tar för mycket. Den ändrade sig väldigt snabbt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #27 skrivet: 2016.12.12 - 20:10:27 »

 :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2016.12.12 - 20:37:08 »

Du bor också själv va? Jäkla kladd med alla småförpackningar i frösaboxen.   :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #29 skrivet: 2016.12.13 - 20:20:40 »

Nix. Jag bor med min man (och Indy, vår katt  :cat: ). Men det blir för mycket leverpastej ändå för vi vill ju gärna ha omväxling med pålägget, så därför fryser jag in en del i små burkar.  :smile:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544