Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:43:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gratis terrängkarta för mobil och GPS!  (läst 6604 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.11.02 - 01:25:34 »

Det är väl kanske bara Sorla som är intresserad, men Lantmäteriet har släppt sina kartor fria! Vad jag förstår är det rådata för digitalt bruk och man får göra vad man vill med det!
http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-pa-Lantmateriet/pressmeddelande-lantmateriet-slapper-smaskalig-kartinformation-fri/

Hittade det av en slump när jag googlade hur man skulle kunna omvandla deras gamla format .rik till något som går att använda i en kartapp på mobilen. Sedan försökte jag ta reda på hur man ska få en karta av det där jag håller på att laddar ner från Lantmäteriet och då hittade jag en kille som redan gjort jobbet och gör kartorna tillgängliga för alla. Heder åt honom!  :worshippy:
http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm

Håller på att ladda ner nu, det är 2.7 GB även fast jag bara tog södra Sverige, så kan inte säga hur det funkar än.

Men gud så toppen detta kommer att bli! Färska topografiska kartor över vilket jäkla område som helst!  :yay:

Apropå, använde någon Lantmäteriets gratisprogram Kartex som läste rik-formatet? Jag har gamla kartor liggande nämligen, men programmet är installerat på en gammal hårddisk och jag har tydligen inte sparat installationsfilen eftersom den var gratis att hämta. Ska prova att dra över mappen bara, men funkar det inte så skulla jag vara väldigt tacksom om någon kan dela med sig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.11.02 - 02:50:57 »

Fixat Kartex. Upptäckte för många år sedan att folk är lata. När de tar bort en nedladdninglänk så lämnar de ofta själva filen på servern. Så det gäller bara att hitta en lagom gammal version av nedladdningssidan i WaybackMachine så man får länken till den.  :biggrin1:
Nu hade de faktiskt inte det, men archive.org hade konstigt nog lagrat filen så det gick den vägen.
https://web.archive.org/web/20080622181919/http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11018#laddakartex
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.11.02 - 10:56:58 »

Jag älskar kartor, men fattar inte ett jävla skit av detta hokuspokus...  :cry:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.11.02 - 11:24:12 »

Du, det visade sig klurigare än jag trodde. Jag laddade ner topografiska kartan för södra Sverige och fick ner två filer, den ena på >2.5 GB. Filändelse .db, så jag trodde det var en Accessfil först och fattade ingenting. Men det visar sig att Orux (GPS-app) använder ett format för kartor som de kallar .db, antagligen, förhoppningsvis, någon slags arkiv. Man kan ju inte ladda 2.5 gig på telefonen bara så där, så frågan är hur man ska få ut lämpliga kartor, eller om det är en kontinuerlig fil, hur  man kan splitta upp den. Har krokar ute, så det kommer att fixa sig.

Önskar det fanns nåt sätt att visa kartorna på datorn också. Därför jag ville ha tag på Kartex. Gamla kartor är bättre än inga.

Du fattar implikationerna för skogsturf va? :lol: Lägger redan nu in koordinaterna för zonernan i Orux, men den bästa kartan som redan finns är Open Cycle Map. Man ser större stigar och det är klart överlägset flygbilden, men mer än så är det inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.11.04 - 03:16:12 »

Yes, yes, YES! I've done it!  :hurray:

Här fetsmart skaru få se en skärmdump på ett lokalt skogsparti med turfzoner inladdade! Glassigt va?  :whink:

Men jag var tvungen att ladda på hela skiten som det var. Jäkla onödigt. Behöver ju bara en liten, liten bit av Sverige ju. Det blir till att köpa större minneskort. Måste ju få rum med lite annat också. Men de är så billiga nu så det är det värt.

Det var förresten vid zonen som heter Nåstenånstans som festen häromveckan var. Vet inte om det är felstavat, skogen heter Nåsten. Tyvärr kan jag inte visa en skärmdump med GPSen påslagen. Då vet ju hela hela världen var jag bor sen.  :whink:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.11.06 - 03:35:34 »

Jag kan fasiken inte läsa kartan längre. Vad betyder de mörkare gröna partierna? De rosaaktiga är kärr/sankmark. De saknar tyvärr strecken som utmärker dem på papperskartan. Mycket mer svårtytt. Mer rent rosa är alltså kärr utan skog och rosa-grå är kärr med skog (rosa ovanpå grönt...).

Men de här mörkare gröna eller grågröna fläckarna alltså. De ser precis likadana ut på papperskartan. Är det bara tätare skog kanske?

Eller kan det vara berg i dagen? Det anges i teckenförklaringen som en ljusgrå ton, även på den tryckta kartan. Kan det ändå vara så att färgerna blandas, kanske betyder att det växer träd på bergknallarna? Skogen på bilden har massor med bergknallar "i dagen". Kollade på en annan skog som inte har det och där fanns bara enstaka mörkgröna fläckar.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.11.06 - 09:48:17 »

Verkar inte bättre än att du får ge dig ut i terrängen och kolla...  :smile:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.11.06 - 15:21:31 »

Men satan karl! Har du inte gjort lumpen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.11.07 - 00:07:31 »

Men satan karl! Har du inte gjort lumpen?

Jodå, men det var fyrtio år sedan och då var generalstabens kartor ritade av Fröding...


Stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå-å-å-å.
Så är gråbergs gråa sång
lå-å-å-å-å-å-å-å-å-ng
.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.11.07 - 00:21:29 »

Tsss. De var minsann gröna redan då. Jag använde veckopengen till generalstabskartor innan du gjorde lumpen.

Jag har kunnat det där, men det är ju några år sedan för mig också. Börjar ivf bli övertygad om att det är berg i dagen. Hällmark där det inte alls växer skog, som t.ex. i dina trakter, verkar bara vara vit. Skulle kunna vara vad fan som helst.

Ivf kan man alltså med enkla medel GPSa sig fram på senaste topografiska kartan i mobilen alldeles gratis nu. Och på datorn kan man använda en inte helt laglig nedladdning uppskattningsvis från 2010. Inte illa.

Nu väntar vi bara på att orienteringsklubbarna släpper sinan kartor också. Fast de är ofta så jäkla gamla, ivf de blad jag kostat på mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.11.10 - 02:40:06 »

Nu har jag hittat nåt för latmaskar som er också. En app som heter B-bark.
http://www.b-bark.com/
Den laddar ner terrängkartan vartefter, använder alltså någon onlineversion. Det märkliga är att den har två varianter. Jag kan välja "Sweden - terrain map" eller "Sweden - old terrian map". Väljer jag "old terrain map" ser den ut exakt som kartan på skärmdumpen från min mobil ovan. Använder jag den underförstått nyare versionen ser den ut så här.



Den är liksom både tydligare och odygligare. Våtmarker är streckade som på papparskartan vilket är bra. Men färgerna är bleka och det gör den lite svårtydd tycker jag. Man ser dock att den är nyare. Titta på förra skärmdumpen. Alldeles till väster om zonen som heter Nåstenånstans är två avlånga ängar. Ovanstående är centrerad på samma ängar, men jag lyckades inte få till samma förstoring. I västra kanten av ängarna går en ridstig som anlades för ett par år sedan bara (utmärkt med röda pilar av mig). Den är med på nya kartan, men inte på den gamla. En annan skillnad är att färre "namn" är utsatt på den nya. Som ni ser finns massor med namn på platser i den där skogen på den gamla.

Fattar inte riktigt. Har Lantmäteriet bytt utseende på terrängkartan? Finns båda parallellt? Helt snurrig och förvirrad blir jag.  :huh:

Hur som, det är bara att ladda ner B-bark och köra på trial mode, det funkar. Den verkar igentligen vara avsedd för att tracka hundar med GPS-sändare och antagligen funkar väl inte den biten, men vem bryr sig. Kartorna finns där och jag kan se min egen position, vad mer kan man begära? Om den kan plotta en rutt har jag inte listat ut än, men jag tror inte det.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2016.11.10 - 10:59:18 »

Det där kanske skulle vara något som komplement till geocacingkartorna som är skitdåliga rent topografiskt. De påstår att de är topografiska, men det är bara nys. Ska spana på det när orken infinner sig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016.11.10 - 15:07:17 »

Det är ju bara att installera en app...  :rolleyes:

En annan skillnad är att det där grågröna som jag gissade är berg i dagen öht inte finns med på den nya varianten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2016.11.10 - 15:33:14 »

Den här latmasken har laddat ner... trevligt!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2016.11.10 - 16:57:34 »

Den spar ju POIs, så det är myckt möjligt att man kan ladda in zonerna på den.

Men vad jag förstår funkar ingen form av tracking i trialversionen. Så jag kommer nog att köra "gamla terrängkartan" i Orux, men ha den här också för att få extra koll. Tar ju inte mycket plats.

Det är fler symboler än berg i dagen (om det nu är det) som fattas på den nya. I gengäld är den tydligare med fornlämningar och reservat (avvikande färg på namnet). Jämför...




När jag såg bilderna bredvid varandra spottade jag att triangulationspunkter saknas och även angiven höjd på höjdkurvorna. Kolla lite snett uppåt och till vänster om plusikonen i högerkanten. Där finns både en triangulationspunkt och en höjdangivelse på gamla kartan. De där små trianglarna som jag tror betyder stenskärv fattas också. Man kan se sådana ner i vänstra hörnet på gamla kartan, där det står Kolarbo.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544