Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:34:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varning för vitlök  (läst 5343 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.10.05 - 19:20:55 »

Bra så ni vet, om ni ska skala en större mängd vitlök, använd handskar. Man får fuckin' brännskador.

Skalade 600 g vitlök, ska syra. Efter hälften sådär tvättade jag händerna och satt mig och tog en paus. Fingertopparna började bränna som om jag lagt dem på plattan. Speciellt vänster pek. Jag skar snutten av klyftorna, vände på dem och pillade av skalet. Då kom väl snittytan mot vänster pekfinger.

Det märkliga var att när jag bet ihop tänder och satt igång att skala resten så det kom mera saft på fingrarna slutade det göra ont. Och när jag tvättade mig igen så började det igen. Provade att smörja på kokosolja och det gjorde det också värre. Fingertopparna är fortfarande beröringsömma efter ett dygn och pekfingertoppen är lite röd och svullen.

Så tänk på det!  :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2016.10.05 - 23:50:24 »

Åååkej, ska tänka på det. Tack för varningen.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.10.06 - 00:18:42 »

Det gjorde verkligen ont! Men man måste nog upp i en 4-5 lökar innan det börjar kännas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2016.10.06 - 11:02:34 »

Jag tror dig. Du får trösta dig med att det ju knappast blir en inflammation. Något mer antiinflammatoriskt är nog svårt att hitta.
För egen del har jag aldrig skalat mer än max en hel lök. Fast syltad vitlök lät gott. Kanske ska tänka om. Någon gång, när jag får överskott av energi.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.10.06 - 13:08:13 »

Syrad. Har gjort syrade morötter med vitlök i några gånger. Asgott! Mer och mer vitlök för varje gång. Den blir mild nämligan och själva vitlöksklyftorna är jättegoda. Så då tänkte jag att varför inte syra bara vitlök. Googlade och jodå, de ska gå fint. Men jäklar vad dyrt det blev att köpa så mycket ekologisk vitlök! Får äta med andakt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2016.10.07 - 00:21:25 »

Och börja odla själv....  :smile:

Fast såna mängder kan man väl inte äta till maten ändå? Jag är själv dålig på såna fina tillbehör till maten. Det blir samma gamla vanliga sallad bara.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.10.07 - 00:26:44 »

Eftersom det som gör en gasig är borta kan man nog äta en hel del.

Att syra morötter var verkligen ett uppsving för syrningen. Jag river dem med en sån där moulinexgrej. Det blir otroligt saftigt. Fick tips om ingefära i och det blev också super. Smaskens till revbensspjäll. Rör man i lite CF blir det en helt annan grej. Nästa gång ska jag testa äpplen och morötter. Antagligen med ingefära också, tycker det låter gott.

Sitter just och smaskar på peperoni. Finns såna att köpa färska? För syrade måste ju bli ännu godare än inlagda.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.10.08 - 09:01:03 »

nog kan jag förstå att det kan brännas. men 600 gr vitlök... försöker tänka ut hur mycket det är :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.10.08 - 12:17:59 »

Det blir en del. En 3/4 liter skalade klyftor kanske. Köpte 6 påsar ekologisk och det brukar vara 3 lökar i varje, ibland 4 om de är små. Så åtminstone 20 lökar. Vet inte hur många kyftor de har, men mer än 5 ivf, så över 100 klyftor blir det ju lätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.10.11 - 03:44:26 »

Efter att det slutade göra ont i fingret kunde jag notera att jag istället tappat känseln. Inte helt, utan det känns så där skumt som om jag hade ett plåster eller en tejpbit på fingertoppen. Har varit likadant i 6 dar nu. Kanske vitlök innehåller ett hittills okänt nervgift!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2016.10.14 - 15:39:58 »

Men shit! Hur känns det nu då? Har du fått tillbaka känseln?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2016.10.14 - 18:26:01 »

Inte helt. Känns som läderhud, alltså känseln i fingret, och det ser lite plastigt ut faktiskt. Kom in precis och nu när jag satt mig att skriva såg jag att huden börjat flaga av och flagorna är rätt tjocka. Så vitlök är nog inget nervgift i alla fall, utan det var helt enkelt huden som blev skadad. :lol:

Rätt intressant att det kan ha sådan effekt. Man kanske kan ladda en vattenpistol med pressad vitlök och ha istället för pepparspray!  :lulz:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016.10.14 - 21:53:39 »

Inte så dum idé nu när clownerna anfaller.  :clown: :max-shock:

Sjukt det där. Läste på ett annat forum om en tjej som var ute med hunden i nån skogsbacke och stötte på en så där idiot. Jag skulle nog börja flaga över hela kroppen. Kanske ska hålla sig inne på kvällarna ett tag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2016.10.16 - 13:11:28 »

Du kan nog kasta vitlök på clownerna också. Jag förstår varför vitlök kan användas mot vampyrer också.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.039 sekunder med 23 databasfrågor.