Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:36:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad heter det?  (läst 42194 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2016.09.24 - 20:43:10 »

Fördelen med bärlisten är att du bara borrar för att hänga upp den. Det gör att du slipper perforera hela väggen med borrhål. Och så blir skenorna flexibla. Om du bestämmer dig för att skaffa kortare hyllor för att kunna ha sektioner med tätare mellan hyllplanen och andra sektioner med glesare mellan hyllplanen. Då behöver du bara skaffa en skena till och hänga emellan de tidgare skenorna. Vart du vill. För du skjuter dem åt sidan på listen bara. Så himla listigt!  :yay: Hrmm, ursäkta, kunde inte motstå...  :lol:

20-tals hus kan vara spännande. Vi har bott i -50 och -70 förut. Det var också intressant. Stora stenar i betongen så man fick lov att ha bra slagborrmaskiner för att borra. Men det som satt uppe, det satt uppe. Där vi bor nu är det  helt hopplöst att försöka hänga upp saker på väggarna. Gips i alla väggar! Inklusive ytterväggarna. Man måste leta efter reglar och ha sig. Och det gör att man blir extremt låst med var man kan hänga saker.

Har du sån där porös murbruk? Det finns så många roliga väggankare man kan hitta i bra byggvaruhus. Du måste ta reda på vad det är för sorts murbruk. Poröst eller cement. Tegel med murbruk emellan? Sen går du till byggvaruhuset och snackar med någon kunnig säljare. Därefter kan du besluta hur du ska hänga upp dina hyllor.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2016.09.24 - 22:34:42 »

Ja, nog är det poröst alltid. Och murbruk snarare än cement. Det största problemet är ju att det inte går att borra ett hål liksom. Det blir så att säga ett mycket större hål än man tänkt sig och väldigt ojämn. Det är så länge sen jag satt upp de där hyllorna, men som jag minns det smulade det bara ut.

Det är bara i den där skrubben det är så. Verkar vara olika material i alla väggar. De flesta känns rätt normala att borra i och det kommer ut nånslags bruk. Men i köket verkar det vara tegel och utanpå teglet är nåt svart som ser ut som bakelit. Men bra och fina hål blir det även om det är hårdborrat.  :lol:

Ska googla de där hyllorna nu. Men det blir nog billigast möjliga lösning. Är ju bara en skrubb. Däremot skulle det kunna vara nåt för vindsförrådet som är jättestort och helt saknar hyllor. Hade tänkt mig ställa dit överblivna bokhyllor bara. Har ett par själv och så kan man väl får tag på om man frågar runt. Men golvet är ju ojämt och vill man inte få hyllorna över sig måste de nog förankras. Konsoler verkar ju faktiskt vettigare där. Det är plankväggar mellan förråden, men väldigt stadiga och gedigna, inte såna med springor utan täta. De håller nog att skruva i.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2016.09.25 - 09:42:20 »

Men till det här lilla tänkte du vanliga hyllor? Rusta tror jag har en billig lagerhylla i trä som inte är allt för djup. Eller om det var någon annan av de där billighetsvaruhusen... Annars skänker folk bort Billy-bokhyllor ibland.

Nä det var nog den här jag tänkte på. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lagerhylla-mimmi-1705x750x280mm Kolla vad de har. Och de har hemtransport!  Fast den vill du nog inte betala för...  :smack_head: "Vi  kör hem dina produkter från 995 kr (inklusive moms)."
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2016.09.25 - 10:27:14 »

Nä, jag tänker mig konsolhylla. Fast en billig. Biltema verkar ha billiga hyllplan i furu, så med lite tur kan jag köpa allt där.
Möjligtvis den befintliga lagerhyllan på kortväggan, men jag har slagit det ut hågen. Utnyttjar utrymmet bättre med konsolhyllor på båda väggarna.

Nu måste jag bestämma om jag ska riva ner alla elgrejer därinne eller inte. Det är alltså inte el indraget, utan jag gjorde tvärtom. Har borrat ett hål genom väggen och så hade jag en lång lös sladd genom det med kontakten på utsidan. När jag skulle vara i mörkrummet drog jag ut den och pluggade i den nånstans. K.I.S.S.  :tongue:

Den där lagerhyllan såg ju bra ut! Ungefär en sådan jag har från IKEA, fast den här ser lite bättre ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2016.09.25 - 14:23:19 »

Nu har jag bestämt mig för precis hur jag ska göra. Vad kul det ska bli!  :cheerleader:

Vinklar behöver jag ju inte göra på hyllorna. Jag sätter så klart hyllor hela vägen på kortväggen längst in. Å så hyllor hela vägen på ena långväggen, ända fram till hyllan på kortväggen. Behöver ju inte sågas nåt hörn ju!  :smack_head:

Om jag tar 30 cm hyllplan blir det ändå 50 cm fritt på bredden. Det räcker nog för att jag ska kunna tränga mig in sidledes. Å så kan jag ha krokar på den fria väggen att hänga saker på. :inlove:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2016.09.26 - 07:20:55 »

Det låter helt suveränt! Fatta vad många hyllmeter du får!  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2016.09.26 - 10:37:35 »

Jag vet! Om jag slog ut taket till överskåpet ovanför skulle jag få ännu mer. Men det känns för avancerat. Vet inte hur det är tänkt från början. Även om man är OK med stegar kanske man inte vill krypa in i ett svart hål däruppe. Det är ju enda möjligheten att komma åt det som är längst därinne.

Nu fick jag lite ångest över att jag kanske borde slå ut taket. Men skenorna måste ju gå att förlänga om jag får för mig att göra det senare. Det är 1.96 i takhöjd nu och full höjd är 2.76, så rätt mycket utrymme som går till spillo däruppe. Så det är väl vad jag borde göra, men det känns som ett mycket större projekt som jag kanske inte går i land med i brådrasket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016.09.26 - 12:06:26 »

Förresten, skivan som sitter på långväggen nu är 31 cm och den förstoringsapparaten står på är 61 cm, så det kommer faktiskt att bli mer svängrum än det är nu om jag tar 30-hyllor.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2016.09.26 - 16:53:48 »

Har fått loss förstoringsapparaten. Den hade nämligen fastnat i färgen. Det är två metallskenor under, fyrkantsskenor, och de satt som berget. ALLT hade fastnat i färgen, men blomkrukorna var ju ingen match att rycka loss. Apparaten var värre. Den är så tung och jag var rädd att om jag ryckte för mycket i den skulle det resultera i att hela hyllan lossnade och alltihopa braka ner på min fot. Konstigt nog hjälpte det att spraya vatten på skenan. Lyckade få hål en bit med en spackel och så sprayade jag där och längs hela skenan. Till slut var det som att skära i smör. Trodde absolut inte det skulle hjälpa med vatten, men när man är desperat provar man allt.  :lol:

Återstår att lyfta ut den bara.  :confused3:

Men nu har jag färgproblem. En kompis hittade 3 liter väggfärg för 100 spänn på Byggmax. Men vi måste ha läst fel båda två, för det visade sig vara 10 liter. Tordes jag ju inte ta på cykeln, så det blev att åka hem igen.

Har nån provat Rustas billiga färg? Den får rätt bra omdöme i tester. Inte toppfärgen förstås, men inte i botten heller.
http://www.rusta.com/se/vaggfarg-nyans-p10301222.aspx

2.5 liter borde räcka precis. Har räknat ut att det är 7.3 kvm som ska målas. Färgåtgången på rustafärgen är 8-10 kvm/l, så 2.5 liter bör räcka till 3 stryckningar, totalt 20-25 kvm.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2016.09.26 - 18:43:49 »

Jag döööör! Nu förstår jag varför det aldrig blev några bra kopior. Man får syrebrist på en minut därinne. Håller på att skruva ner hyllorna. Svetten flyter om hela kroppen och måste gå till fönstret och andad hela tiden.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2016.09.26 - 19:25:52 »

Sorla! Jag behöver dig!  :cry: Tror du är hantverkaren här.  :rose:

Det mesta gick bra, men på ett ställe lossnade halva väggen med regeln.



Och när jag drog ut en plugg blev hålet flera centimeter större än pluggen.



Den blå färgen kan man dra loss som ett skinn. Men när jag gör det rasar det massor med bruk också. Den oranga färgen sitter konstigt nog, för den lär ju vara målad ovanpå den blå. Det skulle iofs ju kunna vara så att det är sämre bruk nertill än upptill.

Vad sjutton ska jag spackla det där med? Det smular ju ut mer och mer puts/bruk bara jag tar på det. Och vad ska jag ha för skruv och plugg till såna här väggar?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2016.09.27 - 16:38:12 »

Nu har jag tänkt vidare. Den här superporösa väggen är en mellanvägg som vetter mot städskåpen i köket, så det kan vara så att den är klenare än de andra. Den bakre vägen bör var del av en bärande vägg, så den borde vara OK. Den motsatta långvägen ser jag på gamla skruvhål att den också är porös, men antagligen inte lika jävlig. Ett helt annat ljud när man knackar på den. Så jag sätter hyllorna på den. Behöver ifv inte bekymra mig om gamla kratrar då och det räcker om jag spacklar upp den dåliga väggen så pass att färgen fäster. Hur det ser ut är likgiltigt. Bryr mig om att måla bara för att det ska kännas rent och fräscht, ännars kunde jag gott ha haft oranga väggar. Men tidigare rökande i det där lilla utrymmet har satt sina spår.

Ett tips har jag fått från en kompis. Att INTE använda slagborr. Hamrandet gör enligt honom att murbruket skakar sönder ännu mer.

Så, vad ska jag har för skruv och plugg? Va?  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2016.09.27 - 21:05:24 »

3/4 kg spackel.  :laugh:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2016.09.27 - 23:13:48 »

Det låter helt suveränt! Fatta vad många hyllmeter du får!  :inlove:

Har räknat. Tror 35 cm hyllhöjd i snitt räcker. Då kan jag ha 5 hyllor på varje vägg. Det blir drygt 9 meter.  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2016.09.28 - 16:16:16 »

Jaha, färgen täckte ju inte så ruskigt bra, men det hade jag ju inte räknat med heller. Hinner nog med en strykning till innan jag lägger mig, färgen ska torka 6 timmar. Men jag tror inte två strykningar räcker.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544