Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:16:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: DIY jäskruka med vattenlås!  (läst 15715 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.09.03 - 13:42:05 »

Konstigt hur skallen funkar. Har börjat syra igen och det är sånt kladd när man inte har ett vettigt, lufttätt kärl. Har ju bara en riktigt kruka och den är för stor för experiment eller om man helt enkelt inte vill få kylen full med burkar sen. Har beställt gummipackningar som jag tror ska funka och planen var/är att försöka få en glasmästare att borra hål i glaslocken till såna konserveringsburkar med bygel från IKEA. Idén fick jag efter att ha sett de här svindyra burkarna.
http://www.pickl-it.com/shop/products/singles
Alternativt själv borra hål i plåtlock.

Men sent igår kväll fick jag en mycket simplare idé när jag höll på att banka morötter som jag ska jäsa med ingefära. Fick tips om receptet, visst låter det gott? :lick:

Hur som, här är min enkla lösning. Tanken var en träribba, men jag kunde inte hålla på och såga och borra så sent, så det fick bli några lager kartong från en tomkartong som jag tejpade ihop. Ska fixa ribbor i trä sen om det här funkar så bra som jag tror.

Alltså, dra en fryspåse över öppningen på burken och fäst den med en rejäl gummisnodd. Borra/stick ett hål som är lite större än jäsröret i träribban/kartongen. Dra plastpåsen genom hålet och för ner ribban så den vilar på burken. Klipp av plasten några cm ovanför ribban. Kör ner ett jäsrör. Hyfsa till kanten på den utstickande plasten så den kommer mitt på den raka delen av jäsröret. Fäst med eltejp eller liknande och försök få det tätt.
Syftet med ribban är alltså bara att stötta jäsröret så det inte tippar. Därför är det inte noga med storleken på hålet.

K.I.S.S.  :biggrin1:





En bra grej med plastpåselösningen är att man kan utnyttja vilken burk som helst, behöver ju inte ha ett lock. Har två gamla konservglas, farmors tror jag, som saknar lock. Det är inte IKEA typen utan den andra, med platta glaslock och lös bygel som man spänner på. Men allt utom själva burkarna är ju borta. Har inte nänts slänga dem, men inte mycket man kan ha dem till utan lock. De är på 2 och 3 liter, så perfekt för syrning om man inte vill göra massor. Jättekul att kunna använda farmors burkar också. Den mindre syns på bilden.

Såna här burkar brukar jag se billigt på loppisar. De är ju värdelösa om locket och bygeln fattas.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.09.04 - 00:14:46 »

Oops! Ett litet konstruktionsfel. Man bör tejpa ner kartongbiten också annars kan det bildas en luftkudde i plastpåsen under den.  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.09.09 - 20:42:51 »

ser härligt DIYavancerat ut! Lägger det i minnet!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.09.20 - 15:48:47 »

Min ide att borra hål i glaslock sprack. Var till en glasmästare igår medförande ett lock och en packning. Han kunde göra det, men saknade rätt dimension på borr. Men det skulle ha kostat 190 kr - per lock! Det går ju inte. Han höll själv på med syrning så jag försökte övertala honom att göra det billigare om jag köpte en borr (100 spänn på Jula) men det gick inte. Det tar tydligen väldigt lång tid att borra i glas. Han tyckte jag skulle prova själv och talade om hur jag skulle göra och så, men han sa också att om jag klarade 1 lock av 3 så var det bra. Så det får vara.

Ska testa med plåtlock istället. Har inga riktigt stora burkar jag vill offra, så det får bli en vanlig enliters gurkburk. Har jag tur passar de locken på någon större burk. Vill inte sabba lock till riktigt stora burkar om de inte går att ersätta. En annan variant är förstås att använda såna där plasthinkar med lock som det varit potatissallad eller nåt i. Men jag är lite tveksam till kombon mat + plast + syra. Känns inte så fräscht.

Nåt måste jag ju göra nu när jag beställd packningar från England och allt. Var ju så säker på att jag skulle kunna få det fixat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.09.20 - 21:44:21 »

 :cool_big:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.09.21 - 13:59:35 »

Varför inte fråga på restauranger om dom har några stora krukor över från t.ex. oliver eller sånt.

Ser bra ut det där!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.09.21 - 16:57:48 »

Där sa du nåt! Fast man kanske bör vara kund där då.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.09.22 - 12:25:25 »

Jobbigt det här var. Jag hann registrera ett plopp. Sen insåg jag att det var för lite vätska i, så jag kokade lite saltlag och hällde i. Sen har nivån inte rört sig i vattenlåset. Så nu vet jag inte om det stannade av lite för att syre kom in eller om burken är otät.

Fick ett jättebra tips av glasmästaren om ett ställe där man kan köpa billiga burkar. Skickar från Tyskland, men frakten är OK. Ska köpa såna här 5-liters med bygellock för svampen. Kanske några 3-liters också. Mindre är ingen ide, för det har IKEA billigt. €5 är ju superbilligt.
https://www.glasoflaskor.se/Marmeladburkar-Inlaeggningsburkar/Sma-glasburkar/Glasburkar-fran-400-ml/5000ml-patentlocksburk-Rocco.html
Har en sån stor jag köpt på loppis och det är super. Tar så lite plats jämfört med 5 gurkburkar. Men jag ska gå igenom allt de har först så jag inte missar nåt. Verkar inte bli nån svamp i år för mig ivf. Först var det vädret, sen blev jag förkyld och nu är redan en ny förkylning på gång. Inte sämre än att jag kan gå i skogen, men jag ska ju dit också. :bang_head:


Kanske några såna här två och treliters att göra jäsburkar av om det här faller ut väl. Kostar ju nästan ingenting. De verkar inte sälja lösa lock, det hade ju annars varit perfa så man kan dubbelanvända burken.
https://www.glasoflaskor.se/Marmeladburkar-Inlaeggningsburkar/Sma-glasburkar/Glasburkar-fran-400-ml/3000ml-universalburk-Henry-med-Twist-Off-82.html


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.09.22 - 13:46:01 »

Tror inte man behöver vara kund där. Dom brukar ju ändå slänga det och det ju en engångsfråga. Eller kanske en till. Det händer säkert ibland att någon kommer o frågar sånt.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.09.22 - 14:14:20 »

Kanske. Tänkte mest på att det är besvärligt för dem att spara grejerna istället för att bara slänga. När jag fått på ICA har de t.o.m. diskat burken. De vill väl inte att den ska stå och lukta och kladda tills jag kommer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.09.23 - 14:14:43 »

Det var snällt men onödigt :) Man vet aldrig, kanske kockarna skiter i att diska :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2016.11.30 - 21:31:13 »

Tyvärr funkade inte detta. Höll inte tätt. Tror locket är för tunns för att packningen ska täta. De där gummipackningarna är väl avsedda för såna där jäshinkar och den plasten är nog ett per mm i varje fall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544