Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:02:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Årets skörd  (läst 10311 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.07.06 - 01:10:43 »

Nu är det dags. De allra första.  :cheerleader:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2016.07.06 - 16:57:29 »

De där har jag redan ätit hemma i flera veckor från vår lilla självsådda planta och dotterplanta i gräsmattan. Mums är det!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.07.06 - 20:32:33 »

Mognar kanske tidigare när de växer skyddat? Det är ivf en dryg vecka sen jag hittade, men då var de lite omogna. Hann inte gå runt och leta, men jag kanske åker tillbaks nån dag. Det är ett skogsparti mer eller mindre inne i stan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.07.08 - 13:35:36 »

Fick kort på dom av Jesper också. Nu är jag såååå avis!

Jesper tog en cykeltur från stockholm, katrineholm, västerås  osv. NÅgra dagar och han tältade här o där och hittade smultron ock blåbär..  Svamp tror jag han inte vågar sig på :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.07.24 - 17:58:22 »

En sån här liten sockerbomb kan man väl unna sig?  :shy:




Jag har hittat världen ställe med jättegoda körsbär. De är små, så mörkt röda att de ser svarta ut och söta och goda. 5-6 stora träd alldeles överfulla med bär. Men träden är höga och jag är kort. Fick bara tag i dem som växte på riktigt låga grenar. 2 3/4 liter fick jag ihop, sen nådde jag inte fler. Hade lätt kunnat plocka en säck full om jag bara kommit åt dem. Drog ner några grenar en bit genom att kasta ett rep över dem, men de är inte särkilt böjliga, så det gav inte så mycket. Äppelplockare tror jag inte funkar för de är så himlans små, körsbären. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska få ner fler. Älskar körsbär! Kanske ta med äppelplockare eller en kratta och skaka grenarna med den och plocka upp de som faller ner, men jag tror inte de sitter så himla löst. Och det vore kanske lite pinigt. Det växer i parkmiljö på SLU, men man kanske inte ska vara för instensiv i skördandet ändå. Pall och liknande är uteslutet.

Hur som, gjorde en liten burk med körsbär i sprit och socker. Resten åkte naturella i frysen. :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.08.08 - 22:53:10 »

Time for a little Dutch envy!  :biggrin1:

Det är 5-litershinkar.  :whink:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.08.09 - 02:39:25 »

9.3 liter var det. Synd att det är så svårt att skicka...  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2016.08.09 - 08:25:39 »

9.3 liter!!!  :shock: :dribble: Måste ha varit en väldigt lång tur eller har ni mer bär på varje buske där uppe.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.08.09 - 09:37:20 »

lalalalalala... *blundar* lalalalalala..

 :laugh:
jösses vad mycket! *beundrar Hemulen*
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.08.09 - 11:59:14 »

Nä, plockade 5-6 timmar. Använder plockare. Första gången jag var ut, fredag för en vecka sen, var de små. Då fick jag knappt 6 liter. I fredags hade de växt till sig, då fick jag knappt 8 liter. Lustigt nog blev det precis samma förra året, ungefär 24 liter på 3 vändor. Har börjat skriva upp. Rätt användbart för man kommer inte ihåg vilka datum man plockade o.s.v.

Har så det räcker nu, men ska försöka åka en gång till för jag är skyldig en person sen förra året. Fick plocka bär på hennes kolonilott och hon skulle få blåbär. Men iom armbrottet så ringde jag aldrig (kunde ju inte gräva i frysen) och tänkte att hon hör väl av sig, men hon glömde visst bort det. Så är det en farbror som hjälpte mig montera ny pakethållare på cykeln. Det visade sig vara ett helvete och tog 5 timmar, så jag vill ge honom någonting. Sen tycker jag det är så himla gott med blåbär med gräddmjölk, bara som de är. Men det funkar bara med färska för mig, gillar inte mjölk till när de blivit mosiga och saftat sig, så man kan ju försöka förlänga säsongen. De står sig väldigt länge i kylen tror jag.

Ary, kan förresten rekommendera de där fyrkantiga hinkarna att plocka i. De är mycket bättre än runda att bära och man kan ställa dem i t.ex. en spånkorg på pakethållarn eller en låda av nåt slag om man har i bakluckan utan att det blir en massa "dödutrymme". Står säkrare och tar mindre plats än runda. Locken går att använda till att rensa bären på iom att kanten står upp. Häller ut ett lager och blåser bort blad och kvistar. Får bort det mesta, så inte så himla mycket jobb hemma sen. Tigger till mig dem i delikatessen på ICA. Har varit potatissallad och sånt i dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.08.13 - 02:02:28 »

Nu är det 30 liter. Lustigt, det gick så mycket långsammare när jag visste att jag skulle ge bort bären. Höll nog på lika länge och det fanns lika mycket som sist, men blev 3 liter mindre.  :tongue:

Till råga på allt fick jag en jäkla fästing. Hatar de jävlarna.  :fork_off:
Men jag fick prova fastingplockaren jag införskaffat. En sån där med som en lasso av fiskelina. Funkade ypperligt. Jättelätt att få tag på kräket fast det var väldigt litet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #11 skrivet: 2016.08.13 - 13:09:46 »

Jag har en 5 liters tapetklisterburk.  :biggrin1: Orkar inte ha för mycket i den utan tömmer över till ryggsäcken på hushållspåse när det blivit lite.

Jag håller med. Fästingar är otäcka kryp som ska dö!  :smack: :fork_off: :so_mad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016.08.13 - 13:31:31 »

Jag är jättelat. Det går körvägar in i skogen på flera ställen, fast alla är inte så underhållna att de är framkomliga med bil och det är bommar för ivf. Men med cykel går det bra. Jag ställer cykeln där det är gott om blåbär. Sen plockar i en 20-30 meters radie från cyklen. När plockarn är full går jag till cykeln och grovrensar och häller i burken. Har inte behövt flytta cykeln en enda gång. Rätt skönt att sträcka på benen lite också och sätta sig på en stubbe eller sten medans man rensar och man slipper bära mer än plockaren.  :biggrin1:

Läste att de tror att fästingarna ökat delvis p.g.a. att rådjursstammen ökat. Ät upp rådjuren!  :fork_off:

En sån där fästingplockare ska du köpa om du inte har en redan. De där jättesmå krypen brukar man ju mer eller mindre få krafsa bort och det blir likdelar kvar i såret. Lasson fäste jättefint. Den ser ut som en bläckpenna och man reglerar hur stor öglan är genom att trycka på knappen. Så trycker man ner pennspetsen i huden bredvid fästingen så snaran är runt den. När man släpper knappen dras snaran in och fästingen är fast. Jag lyckades få med ben och allting i öglan och ingenting blev kvar vad jag kan se. Fästingen levde fortfarande och sprattlade med benen när jag släppte ner den i toan, så mundelarna var säkert kvar också.
https://www.apoteket.se/produkt/fastinglasso-trix-1-st-207969/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #13 skrivet: 2016.08.13 - 14:17:51 »

Jag provade den där för många år sedan men tyckte inte att den var så bra... Använder pincett de få gångerna det behövs.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2016.08.13 - 18:07:46 »

Jaha, för mig funkade den klockrent. Har du provat de där som är som klor då? Det har inte jag men jag har hört att de också ska vara bra. Kanske passar dig bättre.
Såna här menar jag.
http://www.engelsons.se/o-tom-fastings-plockare

Klart pincett eller fingrarna funkar också, men ibland är det svårt att komma åt. Den här sätt långt bak på höger sida. Tror inte jag hade klarat att manövrera en pincett med vänster hand.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.027 sekunder med 23 databasfrågor.