Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 07:34:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mindre kalorier i RAW  (läst 4788 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.03.15 - 15:16:28 »

Hm. Ja. Kanske.

http://fof.se/tidning/2012/2/langkok-ger-kalorier
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.03.16 - 16:11:35 »

vad beträffar potatisen tycker jag det inte är konstigt.. det blir ju typ  mjöligare, och godare av  att kokas...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.03.16 - 16:34:00 »

Är inte rå potatis giftigt på nåt vis? Eller var det något man trodde förr bara?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.03.17 - 07:19:15 »

jag vet inte.. var mindre bra tror jag just pga något gift ja. Jag åt förr rå potatis :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2016.03.17 - 10:57:34 »

Men är det inte att det händer något med sockret i potatisen? Att den blir mer lätttillgänglig när potatisen är varm? Men att kall potatis binder ihop sockret så vi inte kan ta upp det i tarmen lika bra? GI-principen bygger ju på den teorin. Eller?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.03.17 - 13:52:54 »

Jo, så är det ju alldeles säkert. Men det där med lättillgänglighet gäller ju inte bara stärkelsekalorier utan även mineraler och vitaminer. T.ex. när man kokar morot förstörs en del A-vitamin. Men det som är kvar är mer lättillgängligt så vi tillgodogör oss mer än om vi ätit moroten rå. Tror inte så mycket på det där med RAW, jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2016.03.19 - 15:42:11 »

Om jag käkade raw skulle det inte sluta med mindre kcal med tanke på alla nötter och bananer jag skulle moffa i mig... Skulle jag bara få äta rå potatis och rått kött skulle jag nog gå ner mest för att det är svårt att få tag på kött som är så fräscht att jag skulle äta råbiff på det och rå potatis är ju inte så gott.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2016.03.25 - 07:48:28 »

Den större mängden kalorier i tillagad mat måste ju komma från att den tappar vatten annars känns det som en fysikalisk omöjlighet om man verkligen äter samma mängd mat.

Kate Bowman tar upp lite hur vi ändrat vårt sätt att äta mat och hennes podcast kompis säger så här

Citat
D: So as you know, we talked about earlier – or late last year, I wanted to go see an Ayurvedic practitioner. So I did, in January, and she told me all sorts of very interesting things, but the most important thing that she impressed was the most important was: chew your food. And I’m like, yeah, I do. And she’s like, “No. You have to chew your food, until it’s liquid paste.” Well, okay, that takes forever.

K: You’re like, all this movement!

 D: All this movement, and I came from a family where everyone really wolfed their food down, you know. We ate so quickly. I really had to concentrate, and then it took a couple weeks to get into the grind of it. (ding!) It’s crazy – since I started chewing my food, like, it takes me forever to finish a meal. I’m the old person at the table; I’m just chewing and chewing and chewing and chewing. I have lost 16 pounds since mid-January. Just freaking chewing my food. I mean, it all starts in the mouth.

Vi tycker ofta om olika texturer i mat, en krispig yta, men vi tuggar ju egentligen inte maten så länge. Kate pratar (men man kan också läsa podcasten på länken nedan) om hur amning tränar barnets tunga (8 muskler) och hur vi påverkas om vi inte får den träningen.
http://nutritiousmovement.com/podcast-transcript-ep-47-food-forces/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.03.25 - 10:06:01 »

Nej, att maten tappar vatten öker ju mängden energi bara procentuellt. Det är för att näringen blir mer lättillgänglig, att vi kan tillgodogöra oss mer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.024 sekunder med 22 databasfrågor.