Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:52:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kyckling är äckligt  (läst 17715 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.02.22 - 18:31:14 »

Äter ni kyckling? Jag har varit restriktiv med det länge p.g.a. uppfödningen. Det äcklar mig faktiskt. Fulla med meds, matade med syntetiska proteiner, djurplågeri... Men att de också bär på resistenta bakterier hade jag faktiskt missat.

Var tredje svensk kyckling beräknas bära på antibiotikaresistenta bakterier som kan spridas till
människor. Det är det mycket toppstyrda avelssystemet inom kycklingproduktionen som pekas ut som källa
till spridningen. Trots att det finns svensk kyckling som är fri från antibiotikaresistenta bakterier kan
svenska konsumenter inte göra något val i butikerna.


– Över hela världen är det två företag som dominerar hela avelsarbetet och det är deras kycklingar vi
äter, säger Per Jensen professor i etologi vid Linköpings universitet.
11 stycken så kallade elitdjur i avelspyramidens topp för Ross-kycklingen, som är den vanligaste i
Sverige, kan genom endast fem generationer ge hela 48 miljoner slaktkycklingar i slutänden

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/resistenta-bakterier-i-var-tredje-svensk-kyckling

Fy fan.  :sad: Våga vägra vitt kött! Rött kött FTW!  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.02.26 - 19:18:17 »

Äter bosarps ibland som variation. Fast det är urdyrt, och så är det en ras som inte mår bra av den uppfödningen... Men mindre dåligt ändå tror jag.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.02.26 - 21:08:22 »

Nä men de har fått tag på en långsamväxande ras nu! Har inte provat än dock. Jo, de är dyra, men det är mycket kött på dem också. På vanliga kycklingar är det ju knappt nåt kött alls på vingar och så.

Men de har blivit uppköpta av Kronfågel verkar det som. Bleh. Fattar inte riktigt, handlar detta om samma kyckling? :confused3:

http://bosarpsgard.se/djuren/kycklingarna/
http://www.kronfagel.se/de/start/sortiment/ekologisk-bosarpkyckling/bosarpkyckling

ICA här säljer en fransk kycking av långsamväxande ras. Den är också dyr och den är inte ens eko. Har inte bestämt om jag ska tordas prova den än.

 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.03.01 - 02:31:26 »

De hade Bosarps på Willys när jag var där idag. Det var ju bra. Här har jag bara hittat den på Coop Forum förut och det är inte direkt lättillgängligt. Men vad dyr den har blivit! Över 100 kr/kg! 111 om jag minns rätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.03.01 - 02:34:12 »

Fattar faktiskt ingenting. Bosarps gamla sajt verkar vara borta. Kronfågel pratar om gårdar - plural. Det kan väl inte vara samma som bosarpsgard.se?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.03.01 - 19:52:59 »

Har ni inte sett den här tycker jag ni ska göra det. Gott argument för att inte äta skiten.

Dokument inifrån: Världens bästa kyckling
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2016.03.02 - 20:01:13 »

Eftrsom min man är allergisk mot fiski blir det inte så mycket kvar om man inte vill äta kyckling. Vi försöker ha några vegetariska dagar i veckan, men för omväxlingens skull behövs fågel av något slag, som man har råd med. Med med tre storätande karlar hemma, plus matlådor blir det mycket matlagning här hemma och nötkött och fläsk vill i alla fall inte jag behöva leva på jämt. Det pallar nog inte min mage.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.03.02 - 20:36:21 »

Toppen att de har kunnat byta ras!

http://www.kronfagel.se/de/start/nyheter/bosarpskyckling-ab-nu-en-del-av-kronfagelfamiljen
http://www.kronfagel.se/de/start/nyheter/ekologiska-bosarpkyckling-nu-i-kronfagel-kostym

Så kronfågel har köpt kycklingproduktionen på Bosarp, och har dessutom fler KRAV-märkta gårdar vad det verkar.

Jag fuskar och äter kyckling när det serveras på lunchen på jobbet och så, men köper aldrig vanlig kyckling hem.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.03.02 - 21:13:50 »

Fast det är lite konstigt för den nya rasen är en av de två som nämns i kycklingdokumentärern, Rowan ranger heter den om jag minns rätt. Den kanske inte är så himla långsamväxande. Den kanske bara växer lite långsammare och då kan de utnyttja det i marknadsföringen. Jag minns att gamla Bosarp försökte få tag på en långsamväxande kyckling men det fanns ingen som kunde levereras i tillräckligt stor mängd.

De skriver om sina småskaliga gårdar (pluralis) men den enda de listar är - taa-taa- Bosarp. En gård förser alltså fortfarande hela landet med ekokyckling. Småskaligt?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.03.02 - 22:44:38 »

Eftrsom min man är allergisk mot fiski blir det inte så mycket kvar om man inte vill äta kyckling. Vi försöker ha några vegetariska dagar i veckan, men för omväxlingens skull behövs fågel av något slag, som man har råd med. Med med tre storätande karlar hemma, plus matlådor blir det mycket matlagning här hemma och nötkött och fläsk vill i alla fall inte jag behöva leva på jämt. Det pallar nog inte min mage.

Tål inte din mage för mycket kött? Det har vi inte hört förut. Och vegetariska dagar? Mama mia!  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2016.03.03 - 07:21:24 »

Min mage stannar av för mycket fibrer. Och veggodagar är önskemål från äldsta sonen. Jag har inget problem med att käka vegetariskt. Bara att jag är värdelös på att hitta på något att göra då.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2016.03.03 - 14:20:57 »

Nu är jag inte med. Veggo blir ju massor med fibrer. :confused3:

Bara att jag är värdelös på att hitta på något att göra då.
Så klart. Det går ju inte! Inte helveg ivf. Skulle tycka det var jättesvårt. Det enda helt vegetariska jag kommer på som är gott och mättande är falafel. Men ni kanske kanske kör lakto-ovo?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2016.03.03 - 19:09:54 »

Alltså, ägg och mjölk får så klart vara med. Ja, men ang fibrerna så funkar grönsaker bättre. Eller ljust kött eller fisk. Varför magen stannar av för mycket rött kött vet jag inte. Jag vet bara att jag har en knepig mage och har alltid haft det. Bullrar och har sig om det blir för mycket kött.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2016.03.03 - 20:55:46 »

Då är jag med. Men du sa att magen inte pallade för mycket fibrer och det lär det ju bli mer av om du äter veggo!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2016.03.04 - 16:41:18 »

Jamen alla grönsaker innehåller inte svårsmälta fibrer. Potatis och andra rotfrukter är tillexempel lättsmälta. Lök får man vara lite varsam med. Men jag klarar normala mängder som man har i för smaksättning. Broccoli och blomkål går bra. Och vitkål fungerar också ok. Men kött är inte så lättsmält.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544