Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:09:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: That Sugar Film  (läst 15109 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2016.03.24 - 19:36:54 »

Jag tyckte den var ok. Upplagt på ett bra sätt för ungdomar. Jag vill at tmin dotter ska se den, men det är nog svårt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2016.03.25 - 11:08:50 »

jag är inte så bra på spanska eller portugeiska :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2016.06.10 - 15:27:45 »

Nu har i alla fall maken äntligen sett den. Och han är lika oroad över dotterns kosthållning som jag. Vi har bokat läkarbesök för att få ta prover på henne.  Hon är så tunn. Har ett humör som inte är av denna världen. Oregelbunden mens. Tränar massor. Lever på i princip två vetekakor med smör på och stark oboy. Dubbla mängden mot vad som står på förpackningen. Det käkar hon på morgonen och när hon kommer hem från skolan och innan hon går och lägger sig. Däremellan är jag tveksam om hon äter lunchen i skolan. Ibland äter hon middag med oss. Pytte lite. Men oftast har hon redan "ätit hos en kompis" när det är matdags hemma. Eller så "hinner" hon inte och ska äta "sen" när hon kommer hem, för nu ska hon på träning/jobba/till en kompis....

Min värsta farhåga är att hon är på väg in i anorexia. Nästa farhåga är att hon drar på sig diabetes. Att hon är sockerjunkie vet vi redan. Men hon vill inte lyssna på oss. Känns skönt att maken äntligen att fattat min oro. :worried:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2016.06.10 - 19:10:15 »

Usch då. Det där lät ju inte så bra. Är hon utsendefixerad och bantar också/oroar sig för att hon ser tjock ut?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #19 skrivet: 2016.06.10 - 23:34:41 »

Nej det känns inte så bra. Utseende är viktigt, men bantat har hon aldrig gjort. Men det är mycket fixande och sminkande. Plattar hår och visar sig aldrig för andra utan make up.

Hon är väl som jag var i den åldern och blir fort mätt. Nästan illamående om hon äter minsta lilla för mycket. Ett tag blev hon proppmätt på ett glas mjölk. Orkade inte en gnutta mat till. Så vi fick köpa mindre glas så hon inte skulle dricka sig mätt. Ungen fyller 14 i år. Så hon är ju ingen bebis liksom. Men nu får hon ju plts med ett stort glas oboy och två smörgåsar. Det känns ju som en normal volym ändå. Bara att hon väljer fel saker att stoppa i sig.

 Och så är hon är sååå himla kinkig med maten. Nya smaker, eller om det är konstig känsla i munnen kan hon inte med. Vilket gör att det är svårt att få henne intresserad av att prova annat än det som är sött. Vi satt och snackade ikväll, jag och maken. Och vi tror inte att hon undviker att äta  för att hon är rädd att bli tjock. Utan bara att hon inte vill äta det som bjuds. Det ska vara samma samma. Grytor och sånt där maten är ihopblandad har hon extremt svårt för. Och det är ju vad skolan bjuder på. Och vi har det ofta hemma också. Så därför väljer hon att hellre vara hungrig än att stoppa i sig något som hon inte tycker om. Eller som hon är rädd att hon inte ska tycka om.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2016.06.10 - 23:59:36 »

Jaha, det är ju bra att hon inte bantar. Är ni säkra på att det inte är det hon gör, fast hon döljer det genom att säga att hon är mätt? Fast jag tror det där med hur mycket man äter och behöver kan vara väldigt olika, speciellt i den åldern. Själv åt jag massor (så klart!), säkert mer än pappa. Men smal var jag. Kan tänka mig att förbränningen går på högvarv för en del de åren och för andra kanske den inte gör det.

Usch, tjejer i nedre tonåren alltså...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #21 skrivet: 2016.06.11 - 07:28:00 »

Jag förstår att det är en jobbig situation och det brukar kännas som man kliver i ett minfält när man försöka diskutera sånt här.

Just i den där åldern brukar kroppen och vikten vara väldigt känsliga ämnen för tjejer eftersom kroppen får höfter och bröst oavsett vad man äter. Och oavsett hur man förhåller sig till det hemma så utsätts de för väldigt mycket åsikter och ibland tom kritik bland andra, både från andra barn och vuxna.

Ett sätt att försöka tassa in på ämnet är att prata om det ur ett träningsperspektiv och uttrycka en oro över att hennes matvanor inte stödjer att hon tränar så mycket som hon verkar göra. "tyvärr" är ju unga kroppar väldigt tåliga och medan en annan måste äta bra för att kunna reparera kroppen så kan ju de på kort sikt komma undan med mycket vilket de också tror i en viss ålder. Men jag tror ändå att man kan få in budskapet att träning kräver näring.

Min dotter har aldrig gillat kokta eller värmda grönsaker och under en period åt hon knappt något kött förutom köttfärs. Hon åt lite potatis och ris, pasta var en favorit (och är fortfarande). Tacos var den stora favoriten som var stående på fredagskvällarna. När vi hade ätit klart frågade hon nästan alltid om hon fick ta ett salladsblad och då menade hon ett isbergssalladsblad som hon sen knaprade på. Jag köpte kopiösa mängder frukt för det var vad hon åt mest av. Hon vägrade prova nya saker, även som tonåring, och efter mycket om och men så fick jag igenom att hon skulle smaka en tesked av allting nytt och efter ännu lite strid att hon skulle smaka även på sånt hon provat tidigare. (Den var svår!)

Fråga din dotter vad hon skulle kunna tänka sig att äta och se om det går att anpassa så att ni båda kan känna er OK med det. Ibland kanske lite omvänd psykologi kan hjälpa genom att fråga om hon skulle tycka att det var OK att du äter bara mjölk och oboy. Mjölk är ju för övrigt ett av de bättre livsmedlen man kan äta. Kanske hon kan tänka sig att åtminstone försöka dra ner på oboymängden.

En sista viktig sak - man får INTE diabetes av att äta socker. Inte ens vitt raffinerat socker! Det är faktiskt bara en seglivad myt
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #22 skrivet: 2016.06.13 - 21:38:19 »

Du sätter huvudet på spiken Subcalva. Vi trampar i minerat område. Och ja, jag känner mig trygg med att hon INTE bantar. Bara inte tänker efter vad hon behöver.

Vi har försökt med träningsperspektivet, men det är som att det inte tar skruv. Men när vi var lite elaka och mätte upp hur mycket socker hon fick i sig av de där mackorna och oboyen och visade i en burk hur mycket det faktiskt är, verkade det som att det gick upp en liljeholmen. Jag försökte så pedagogiskt som möjligt förklara mekanismen med insulin och blodsockerfall och hur det känns i kroppen och huvudet. Hon kände igen sig. Den aspekten har vi i och för sig tagit några gånger tidigare. Men kanske hon börjar ha åldern inne för att förstå nu. I morgon är det utflykt med skolan, och när hon frågade om festis att dricka föreslog jag någon smaksatt loka istället. Påtalade att det är onödigt att dricka socker om man vill dra ner på sin sockerkonsumtion. Det går så oerhört lätt att dricka socker. Det tar lite längre tid att få i sig samma mängd om man äter det. Och till min glädje höll hon med.

Att oboy består av mjölk har varit lite av en tröst tidigare. men den har blivit mer och mer spetsad med oboy. Bättre om hon kan tänka sig att dricka mjölken ren. Vi frågade henne om vad hon gillar och kan tänka sig att fixa själv när hon kommer hem från träning eller skola. OCh tack och lov gillar hon avokado. Och halloumi-ost. Ikväll blev det en avocadomacka efter träningen. Det tycker jag ändå är ok. Nu gäller det bara att hålla kursen och inte ramla tillbaka i gamla spår. I alla fall inte för långa stunder i taget. För visst kommer vi trilla dit.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2016.06.14 - 14:00:30 »

Jag dricker chokladmjölk var och varannan dag. Med grädde och utan socker. Hon kanske gillar stevia även om du inte gör det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #24 skrivet: 2016.06.15 - 11:40:13 »

Jag kan kanske experimentera lite för att få fram en drickchoklad som hon gillar. Hur gör du din? Vad använder du för choklad?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2016.06.15 - 12:32:49 »

Öh... kakao?  :pippi:

Vispar kakao, sötning och grädde så det blir lite halvtjockt. Vispar i mjölk. Problemet i din dotters fall är kanske att man måste ha rätt mycket grädde. Tar man bara några matskedar blir det en klump. Kakaon suger lika bra som mjöl.

Men kanske går det med lite grädde om man blandar alltihopa på en gång i en mixer. Har inte provat. Försöker man vispa i kakao direkt i mjölk löser den sig ju inte, men lite grädde i och mixerkraft kanske hjälper. Det är gott att mixa i banan också, det vet jag. Och då behöver man nog ingen sötning. Om hon nu inte älskar sötman i O'boy förstås. Den är ju jättesöt.

Apropå att O'boy är för sött (har jag alltid tyckt) lärde jag mig ett knep av en kille som jobbade på Marabou. Oboy är tydligen bara kakao, socker och nåt medel som gör att det blandar sig homogent och löser sig i kall mjölk. Så man kan blanda i mer kakao i pulvret själv och därigenom få det mindre sött. Kanske ett första steg?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #26 skrivet: 2016.06.15 - 12:45:53 »

Jag trodde du köpte någon pelletsvariant och smälte och tjoffade med.

Kakao-knepet hade jag glömt. Det gjorde jag när jag var barn. Dottern älskar ju allt det söta. Ju sötare desto bättre. Då köper vi den svindyra oboyen med less sugar. Undrar om det är därför hon har successivt ökat mängden oboy i glaset. Jag ska ändå diskutera det med henne. Det är ett jätte bra förslag. Och bra om hon dricker lite grädde tycker jag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2016.06.15 - 13:36:12 »

Men hon kanske inte vill dricka grädde? Eller tycker det är äckligt? Prova banangrejen i så fall. Bättre med banan än socker och kemikalier.

Nä, riktig choklad är för lyxigt för mig. Dyrt nog att köpa hyfsad kakao. Eko har jag slutat med sen det blev krångligt att handla på konsum. Willys och ICAs är väldigt dyra, så jag köper Garant som har någon slags certifiering men inte är eko.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2016.06.18 - 07:36:44 »

Jag gjorde egen "oboy" till barnen när de var små. Man kokar ihop kakao, socker och vatten som man sedan häller i en burk och förvarar i kylen. Funkar bäst i värmd mjölk. Använder man kall mjölk får man röra flitigt, alternativt värma lite av mjölken med kakaoblandningen och sen hälla på kall mjölk. Fördelen med kakaooboy är att det blir något starkare chokladsmak vilket gör att man inte behöver ta lika mycket.

Om hon själv vill försöka dra ner på oboyen kan det funka med "lördagsoboy". Bestäm hur stor mängd som är OK att ta i ett glas mjölk normalt sett och sen tillåt att ta hur mycket som helst vid ETT mål i veckan.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2016.06.18 - 21:45:02 »

Hallåå Sorla, har du stulit min dotter?  Ungefär så är det här hemma också.   Hemmagjort Oboy går FETBORT. det smakar inte allllls som Oboy. Och jag håller med.  Fast jag gillar riktig cholad och inte oboy.

Jag låter min dotter laga maten. Och hemmagjort pizza regelbundet, hennes favoritmat. Men då får hon laga alt från grunden, även degen :)


Loggat



Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544