Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:49:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Patagonia är coola!  (läst 2674 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.01.29 - 12:33:34 »

Hörde nåt häftigt på radio igår. Patagonia har hittat på ett nytt material som kan användas för våtdräkter och liknande istället för neopren.

Hörde ett annat program för nåt år sedan där man talade om neopren. Hela processen är tydligen vansinnigt giftig och miljövidrig. Materialet bakas på något sätt i stora ugnar och det var otroligt mycket säkerhet ikring det hela för att inte omedelbart förgifta arbetarna. Det finns, om jag minns rätt, bara ett par fabriker som framställer det. Ägaren/chefen/VDn för en av dem var intervjuad och han sa att han drömde om den dag han fick lägga ner tillverkningen. Bara det.

Det som gör detta så häftigt är att istället för att ta patent på det här nya materialet så delar Patagonia det med alla! De ger bort receptet så att säga. De vill att andra våtdräktstillverkare också ska börja använda det. Open source, baby! Det är något nytt som även en del andra företag gör, det kallas Collective någonting som jag har glömt. Riktigt coolt och ger en lite hopp om världen! Tanken är väl, förutom att göra någonting bra för miljön, att ökad volym ger lägre priser och ökad försäljning - win win!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2016.01.29 - 17:22:37 »

 :clapping: Härligt! Goda nyheter. Att neopren var så farligt visste jag däremot inte.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.01.29 - 18:06:10 »

Jo. Det är visst väldigt stor klimatpåverkan också. Kommer inte ihåg vad det var för program jag hörde, men det var riktigt läskigt. Tänkt på det för neopren används ju i saker man kan tänkas köpa även om man inte dyker. Olika mjuka och bekväma armband och remmar t.ex. Har själv en handledsrem för digitalkamera i neopren.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.01.30 - 09:23:06 »

Oj, det visste jag inte om neopren!  TAck för informationen. och BRA patagonia gör det så där!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2016.02.01 - 15:34:50 »

Neopren i luckorna till kajaken, neopren i godisluckan, där hela kängurupåsen är gjord av neopren. Kamerafodralet, paddelvantarna, handledsvärmarna för paddlingen, knäortosen, armbågsortosen...... Sen har jag säkert massa saker till om jag inte kommer på just nu. Jo, en mugghållare i neopren har jag också.  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544