Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:17:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gifter i friluftskläder  (läst 5975 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.01.27 - 15:34:25 »

Har man väl liksom anat.  :sad:

Från Greenpeace:
Vi har testat utrustning från några av världens största friluftsmärken. Testerna visar att det finns fluorkarboner (PFAS) i nästan alla friluftsprodukter. Vissa hade så höga halter av den giftiga fluorkarbonen PFOA att de överstiger gränsvärdena för att säljas i Norge, och Haglöfs hade den högsta halten av alla! Dessa kemikalier är skadliga både för din kropp och naturen.

Ni får skrolla ner en bit för att läsa detaljerna.
http://obehaglofs.detox-outdoor.org/

Jag har tröttnat på skaljackor eftersom man blir svettig i dem. Det är nästan omöjligt att hitta jackor av den gamla typen, vindtät bomull eller liknande som håller ifrån väta lite utan att vara täta. Fjällrövens klassiska finns ju, men gillar inte den jackan och den är dyr också. Hittat en (1) till rimligt pris som dessutom är snygg, men den saknar detaljer som jag kräver numera, som tvåvägs blixtlås och utvändig snedficka på bröstet för mobilen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.01.28 - 07:47:12 »

Vad är en skaljacka? (tror jag förstår men frågar väl för att vara säker)

Obehagligt att det måste finnas så mycket kemikalier i kläderna! bläääh
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.01.28 - 13:22:03 »

En tunn jacka utan värmande foder som är vind- och nästan vattentät. De har ett "membran" mellan inner- och yttertyg som andas. Bara det att det brukar vara si och så med den biten.

Sen finns softshell som är lite vadderat och oftast stretchigt. Väldigt skönt, men andas om möjligt sämre enligt min erfarenhet. Kanske det funkar bättre om man betalar 5000+ för grejerna, det vet jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2016.01.28 - 20:00:25 »

Fast egentligen behöver man ju inte heta Einstein för att lista ut att en funktion som håller fukt och smuts från tyget troligen inte är jätte nyttig om den hamnar i kretsloppet. Fatta om de kemikalierna hamnar i tarmarna på fä och folk. Inte bra. Men det är ju omöjligt att inte hamna i samma diskussioner hela tiden. Jag tror det bästa man kan göra som privatist är att försöka hålla liv i de kläder man äger så länge som möjligt. Och köpa begagnat i möjligaste mån. Men i vissa lägen är man ju faktiskt tvungen att utrusta sig.... :tongue_wag: Jag menar. Visst man kan åka kommunalt istället för att ta bilen. men då behöver man ha ok kläder för att inte bli genomblöt och frysa ihjäl när tågen inte går. Eller så vill man vara ännu vanligare mot naturen och ta cykeln. Då behövs också ok klädsel. Vilket är sämst för miljön? Aschlet envisas med att sitta därbak hur man än vänder sig. Sen är det klart att producenterna av dessa magiska tyger måste ha koll. Men vanlig bomull utan behandling är kass och kommer alltid vara kass i naturen, även om det är skönare med en gammal mjuktvättad bomullsskjorta än en plastskjorta i snabbtorkande och smutsavvisande material.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.01.28 - 20:13:44 »

Fattar inte varför man inte kan få tag på en gammaldags jacka då som inte kostar flera tusen! Var trött på att bli genomsvett redan innan detta med gifterna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2016.01.28 - 23:41:37 »

Antagligen för att de antingen hänger längst in i folks garderober, eller har kastats. Du får kolla hos Surplus, fast det har du väl redan. Inga moderna människor vill ha vanliga jackor utan specialfunktioner.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.01.28 - 23:57:43 »

Mäh! Fjällräven och dom gör ju, men de kostar så förbannat mycket. Hittade den häringa, men den har dumma fickor.
https://itaboutdoor.se/t-p-trekking-jacka-2686.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2016.01.29 - 17:17:09 »

Ja, den var väl snygg! Vad är det som är fel? Har den för få fickor?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.01.29 - 18:03:00 »

Vill ha större och lägre sidfickor och en bröstficka för mobilen som man kommer åt utan att knäppa upp jackan. Fast är lite sugen på den ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2016.02.01 - 16:07:55 »

Men den ser skön ut. Det blir säkert sämre vädring i den om den har för många fickor. Men ja ghåller med dig, minste tre fickor behöver man. Min vinter jacka/anorak har 5 stängbara fickor utanpå, och det är lagom tycker jag. Plus två som är öppna som man kan sticka in händerna i.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.02.01 - 16:14:23 »

Fickorna sitter så högt också. Gillar såna där påsfickor som sitter lågt. En sån jacka vill man ju kunna pula ner mycket i fickorna på. Nu har jag ivf blivit så fet så det är köpförbud tills jag kan ha en storlek mindre än paltorna jag har nu. Fasiken, T-shirtsen som jag köpte för flera år sedan stramar över magen och skjortorna jag köpe förra våren kan jag inte knäppa. Allt har satt sig på magen så klart!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2016.02.01 - 19:45:59 »

 :sosad: Å allt bara för den där jäkla armens skull!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016.02.01 - 19:51:35 »

Det är bara 3-4 kg på vågen, men jag tror det är mycket mer i fettvikt. Har säkert förlorat en hel del muskler. Men nu har jag börjat promenera ivf. Kan ju inte gå så långt att det uppväger cyklingen, försöker gå en 4-5 km om dan ivf få se om det hjälper. Cyklingen har jag lagt på is till våren. Klarar inte att lyfta ut den och det är ingen idé att skita ner den och kämpa mot kylan för så kort tid som det är kvar av vintern ivf. April, så ska allt fanemig funka.

Tack och lov går jag ju lite bättre, så jag klarar den sträckan utan att få alltför ont i foten och ryggen. Förra vintern gick jag långpromenad 2 ggr i veckan (minst). Men jag tror det är bättre att gå kortare och oftare om det är det enda man gör och längre klarar jag nog inte varje dag. Beror på ju på vädret också. Igår kväll var asfalten glashal och jag har ju så klart gått och blivit skraj. Jobbigt att gå och spänna sig hela tiden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2016.02.02 - 11:41:26 »

Om du inte hade problem med fötterna hade jag rekommenderat Icebugs. Dojjor med inbyggda isdobbar. Min kompis har skaffat såna, och hon är jätte nöjd. Jag tycker du tänker rätt ang promenaderna.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2016.02.02 - 15:42:25 »

Har läst att de ska vara bra. Stod och höll i sånda där dubbar man sätter på igår. Det var extrapris på Hemköp.Det där märket som ska vara bäst i test. Men det stod inga storlekar, bara S, M, L o.s.v. så jag blev trött. Dessutom såg de väldigt dubbiga ut. Kändes som man skulle stå på örona när de hugger i asfalten om man råka stöta i foten liksom. Går det att gå dubbar öht när det är så här som nu, i pincip barmark?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544