Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 15:17:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Böcker för hundintresserade  (läst 2934 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.11.22 - 06:40:21 »

Har ni hund eller bara är hundintresserade ska ni få ett eller faktiskt två boktips. Per Jensen är professor i etologi vid Linköpings universitet med ett specialintresse för hundar. Han var förresten på Go'kväll häromdan.

Han har skrivit två böcker som heter 'Hundens språk och tankar' och 'Hunden som skäms'. Båda finns på biblan, ivf här. Jag behövde bara bläddra i den första för att inse att det var böcker jag ville läsa mer än en gång, så jag lämnade tillbaks dem olästa och köpte dem istället (gillar att klottra och stryka under).

Det är tydligen så att man under 2000-talet gjort enorma framsteg i forkningen både vad gäller hundars ursprung (DNA förstås) och beträffande deras tankeförmåga, intelligens och känsloliv. T.ex. trodde man ju förut att hundar uppstått i olika delar av världen oberoende av varandra och alltså härstammade från olika underarter av varg och det har t.o.m ifrågasatts att att ett del raser har vargen som anfader. Nu vet man att alla hundar härstammar från den tibetanska vargen och har sedan spridit sig från Asien över världen. De är mycket smartare än man trott, är t.o.m. förmögna till abstrakt tänkande, och har ett mycket rikare känsloliv än man tidigare tilltrott dem, inte olikt vårt eget. Som om någon hundägare har tvivlat... :flirting:

Hur som, har inte läst så intressanta böcker sedan min ungdom då det var vanligare med intelligenta och välskrivna populärvetenskapliga böcker med mer kött på benen än nu. Jo, karln skriver bra också.

Har ni minsta intresse så köp dem eller låna dem, läs dem hur som. Eller ge bort en i julklapp till nån hundägande kompis eller mamma :whink:.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.11.22 - 09:35:47 »

låter bra det och så är det ju, att dom är smartare än man tror :)
Loggat