Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:32:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa stekpannan till omelett?  (läst 17464 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2015.10.29 - 19:46:17 »

vad är slå ut sig för något?? fattar inte?

Jag har en gjutjärnsstekpanna som jag älskar men maten fastnar för lätt i den.

Sen köpte jag idag en keramikpanna på Lidl. Få se hur jag gillar den. för jag vill ha bort teflonet.

Och jag köpte en keramikkniv där och den har testatst. kände inget men fick en tumme som blödde :)  Bra vass där!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2015.10.29 - 19:59:10 »

Slå sig=sned i botten

Men knäppa männscha! Du ska ju inte testa kniven på tummen!  :club_idiot:

Keramikpanna? Var tvungen att googla på det. Den kan du få berätta med om, vad du tycker. Testa gärna omelette och pannkakor!  :dribble:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2015.10.29 - 20:02:40 »

Ja, pannkakor! Något fel på såna eller?!?
Man får ju hoppas det är lowcarb.  :rolleyes:

Citat
killen jag länkade till varnade bara för plötsliga temperaturförändringar. Men om den är riktigt tunnbottnad kanske den är känsligare för att slå sig...
Kanske det blir om man sätter den på en varm platta. Vet inte hur jag gjorde, det är länge sen.

Det där med att få plats förresten. Jag har gett upp. Har en lagerhylla i köket (nä, inte vidare elegant men billigt). Hände såna där S-krokar på gaveln och hänger alla jäkla pannor där. Just det ser nästan lite trevligt ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2015.10.29 - 20:04:24 »

De ser snajdiga ut de där keramikpannorna, men jag väntar bara på rapporterna om att det är giftigt också.

Mynlen, har du tillräckligt med smör? Tycker finessen med gjutjärn är att det INTE fastnar. Man man måste ju ha smör i då.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #19 skrivet: 2015.10.29 - 20:11:10 »

Läste lite om dem och hittade ett inlägg. Se särskilt svaret i punkt 3. Jag blir genast skeptisk...

Här är sidan jag hittade texten på. Kommentarsfältet en bit ner.
http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2012/09/17/keramisk-stekpanna/

---------------------------------------------------------------------------------------------------
HÄR ÄR OBH Nordicas svar på mina frågor:

1. Vad är det för typ av keramik-beläggning på stekpannorna?
Svar: Pannans beläggning är gjord av keramiskt material som ej innehåller något halogenerat eller fluorerat. Beläggningen är inte en polymer. Beläggningen består till största del av Kiseldioxid (SiO2), som är en neutral substans fri från gifter. Den består således av det naturligt förekommande mineralet Kisel, samt syre.
2. Varför är den svart (och inte vit) – har något tillsatts?
Svar: Det är ett estetiskt val. Vit beläggning får efter en tids användande fläckar, därför är de flesta stekpannor är mörka. Produkterna uppfyller alla lagkrav samt miljödirektiv uppställda för produkter av Sverige och EU.
3. Är framställningen baserad på nano-teknik?
Svar: Den keramiska beläggningen består av Kiseldioxid som i framställningsprocessens första skede innehåller kolloidala nanopartiklar. När den keramiska beläggningen appliceras på stekpannan och därefter härdas i hög temperatur i fabriksugn, omformas den keramiska beläggningen till en fast massa. Med andra ord kan inga nanopartiklar frigöras från pannans beläggning vid användande.
4. Har det gjorts någon emissionsmätning på materialet under användning? (kan ev. tillsatser eller partiklar mot alla förmodan frisättas)?
Svar: Beläggningen uppfyller alla lagkrav för produkter som används i kontakt med livsmedel.
5. Har keramikbeläggninen sintrats (bränts) fast på aluminiumet?
Svar: Beläggningen har härdats i ugn och fäster därmed på aluminiumet.
—–Ursprungligt meddelande—–
Från: Kirsi Rajalainen
Skickat: den 17 september 2012 15:51
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2015.10.29 - 20:43:44 »

Jag har fett i stekpannan. Inbland smör ibland kokosolja. Det är irriterande hur ofta det fäster, vet inte hur jag ska göra för att få det bra igen.

Jag tror ialalfall att keramikpannan är bättre än teflon. Det vill jag ha bort från hushållet. I keramikpannan kan man andvända metallspade osv. Min är förresten vit på insidan.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2015.10.29 - 21:02:17 »

Mynlis har köpt en nanopanna! Jag nöjde mig ivt med ett kamerafilter jag.  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2015.10.29 - 21:25:35 »

 :tongue_wag:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2015.11.05 - 09:12:11 »

Sorla, hämtade pannan igår. den ser väldigt fin ut, tjock i godset, stabil. kommer nog inte att slå sig.

stekte just min fösta enhandsomelett. hade nog för svag värme, var rädd att det skulle fastna eftersom pannan är ny. så det tog liiite länge tid än för julia och jag lyckades inte samla ihop den i mitten så där tjusigt. men fin och god blev den, mumsigare än vanligt. bara gled ur pannan, inget fastnade.

men är ändå besviken. såg ut som om handtaget var lackat eller plastat. gick in på debuyers sajt och där står bara '100% natural mineral material' och 'Riveted long iron handle' men i deras faq står att vissa järnpannor har 'epoxy coated handle' och kan bara sättas i ugnen en kort stund på högst 200 grader.

skrev till debuyer och frågade hur det var med min panna. fick svar efter ett par minuter - på kvällstid, imponerande. jodå. epoxy. då svarade jag att jag var besviken. att det inte står i beskrivningen, att man inte föväntar sig det på en traditionell panna som man kanske köper just för att den är giftfri och om de verkligen anser att epoxy är '100% natural mineral material'. det svarade de inte på. än. deras info är faktiskt vilseledande och jag sa så klart att jag noga läst den innan köpet. planen är så klart att de ska skicka mig en ny panna som ursäkt plus att jag ville avreagera mig. informationen är som sagt vilseledande och jag hoppas de ska inse det och vilja få mig at hålla käft t.ex i kommentarena på amazon.  :lick:

hur som tror jag det är en mycket bra panna. men välj en ur en annan serie om du inte vill ha epoxy och skriv och fråga hur det är först. :fork_off:

tycker faktiskt sånt här är väldigt motbjudande. när en vara marknadsförs som naturlig, hälsosam o.s.v och så smyger de in nåt skit ivf. epoxy kanske inte avger några giftiga ångor vid så låga temperaturer, det vet jag inte, men det är inte miljövänligt och man kan ju vilja unvika sådana material, speciellt där de inte är nödvändiga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #24 skrivet: 2015.11.06 - 06:37:54 »

Det håller jag helt med dig om. Man vill att det ska vara det material som de beskriver att det ska vara. Allt annat är vilseledande.  :tongue_wag:

Men kul att du är nöjd i övrigt. Det är ju imponerande att klara av och steka en omelette med en hand första gången man använder den.

Hur går det att använda nya fina kameran nu då? Kan du hantera den med en hand?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2015.11.06 - 07:45:50 »

nej. inte en chans!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544