Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2020.10.22 - 05:10:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa stekpannan till omelett?  (läst 7443 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« skrivet: 2015.10.27 - 18:37:22 »

Jag slog till och köpte två nya stekpannor efter en hel del bearbetning av maken. Jag gillar inte de nonstickbelagda asen. De blir dåliga efter ett år och känns giftiga bara jag tittar på dem. Ja, ni vet ju. Så äntligen fick jag köpa ett par. Jag är lycklig, men herrarna kommer inte alls överens med dem. Jag har kommit på hur man steker omelett i den, men gossen vägrar släppa teflonpannan. Han vill ha en sån för omeletten glider omkring som på en is i den. Det krävs lite mer finess i gjutjärnspannan. Men jag vill inte ha kvar den läbbiga teflonpannan.

I helgen när vi var bortresta fanns det en gammal fin panna där som var helt slät i botten. En gjutjärnspanna alltså. De jag köpte är ganska skrovliga. Men de verkar svårare att hitta de där lena fina. Eller är det att den har blivit instekt och sliten av ålder och användning? Den var helt underbar och jag tror sonen skulle komma bra överens med en sån slät. Någon av er som kan skillnaderna på dem? Var jag kan hitta en slät och och...
Tips? Någon? :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Smörklickar: 62

Antal inlägg: 30991

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.10.27 - 19:35:44 »

Jag tror det är merendels slitage, ja. Har ett vagt minne av att de var slätare från början förr dock. Nå
gonstans har jag läst ett råd om att liksom skapa botten med en stekspade eller vad det var för att påskynda. Men jag vet inte. Tycker inte knottrigheten påverkar faktiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

« Svara #2 skrivet: 2015.10.27 - 21:01:10 »

Jag kör helst med träspade i dem, för det blir ett sånt vidrigt oljud med metallspaden. Jag hoppas ju på att kunna steka pannkakor i dem snart. Men det kanske dröjer innan de inte fastnar. :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.10.27 - 21:12:52 »

Tycker inte det är något problem med nya pannor heller. De är ju instekta när man köper dem nu för tiden.

Bästa pannan till omelett är så klart en riktig omelettpanna, inte i gjutjärn men i kolstål! Jag har förtvivlat försökt få tag på en. Finns på utländska sajter och de är billiga, men antingen skickar de inte till Sverige eller också blir frakten dyrare än pannan.

http://www.amazon.co.uk/De-Buyer-5611-24-Omelette-Pan/dp/B00F2GYNA0

Och då, då kan man äntligen göra så här!  :clapping:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=6qCi-buLGPM" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=6qCi-buLGPM</a>

Kolla in hastigheten! Det tar inte ens 15 sekunder! Mmmm... krämig! :worshippy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.10.27 - 21:20:02 »

Hoppsansa! Har nog inte kollat sedan Amazon gjorde om frakterna. GBP 6.74. Kanske man skulle ge sig själv en julklapp?  :crazy:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.10.27 - 23:13:38 »

Jösses! När jag googlade på just det där märket hittade jag pannorna i Sverige också, men inte just omelettpannan. Men vilken prisskillnad!
Dubbla priserna här mot på Amazon!
http://royaldesign.se/de_buyer.aspx?kb=1?gclid=CIaw5ILI48gCFWEDcwod48YBrg#1
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.10.27 - 23:23:45 »

Men alltså Amazon har bättre fraktpriser nu även om det inte finns gratis längre! Jag köper ju kakaokross därifrån och den är nästan slut. Skulle ändå beställa det för det blir mycket billigare än att köpa här trots frakten och då är det organic och allt. Frakten för pannan OCH 1 kg kakaokross blir bara 7.66 och då säljs inte krosset av Amazon ens utan det är marketplace. Förut fick man ju betala full frakt för varje marketplacepryl!

Tomten kommer tidigt till hemul i år, för krosset är jag beroende av och skulle just till att beställa ändå. Blir ju i princip fri frakt på pannan nu då.  :clapgrin:

Och ikväll blir det blåbär, bananskivor och kakaokross! Behöver ju inte snåla längre.  :jumplol:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.10.27 - 23:30:04 »

10:e november kan jag göra omelett som Julia Child. Nåja, kanske inte. Men till våren har jag nog lärt mig.  :biggrin1:

Det är rätt fantastiskt. Detta är inte den första grej som jag lustat efter på nätet men som jag tyckt varit för dyr. Sedan helt plötsligt, efter flera år kanske, så upptäcker jag av en slump att den nu är köpbar. Det var likadant med en cykelpump som jag är så glad för, en golvpump. Just den här pumpen ses som pumparnas pump, förr var det alltid den som användes på tävlingar o.s.v. Och den är snygg. Men den kostar normalt uppåt tusingen och det går ju inte att motivera. Var trött på att få ont i ryggen av att stå dubbelvikt och pumpa och skulle precis köpa en billig golvpump på biltema eller nåt då någon frågade om vad som var bästa golvpumpen och jag skulle länka till den här. Då visade det sig att XXL sålde den för 299:- ink frakt! Billigare än biltemas skit. De har såna där konstiga dagspriser på en del grejer, kan gå upp och ner som sjutton. Mer glädje tror jag sällan jag haft av en nyttopryl. Med min gamla pump tog det 25-30 tag per hjul att toppa upp regelbundet. Med den här kanske 6-7 och jag behöver inte kröka ryggen, blir inte svettig och slut. Och visst är den snygg?  :flirting:

https://www.sks-germany.com/en/products/rennkompressor/
Loggat

Sorla

« Svara #8 skrivet: 2015.10.28 - 16:37:47 »

Jaha ja! det är alltså kolstål man ska ha! Är det bra till pannkakor också? Den varianten på omelette skulle sonen bli hellycklig över! Och jag med för den delen!  :w00t:

Jag ska genast kolla mer! Teflonet ska bort!  :clapping:

Jo, du. Det är en snygg pump. Jag har en liknande hemma. Som jag köpte till reducerat pris till cykeln. Nästan på köpet alltså. Funkar fantastiskt bra. Och den klarar både racerventil och vanlig kulventil.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.10.28 - 17:08:11 »

Min har nån slags universalnippel. Man kan byta, men jag tycker det funkar bra. En från biltema är nog lika lätt att pumpa med. Det är ju inte slagvolymen som kostar utan kvalitén. Klart overkill, ska inte pumpa 100 cyklar på tid liksom, men visst är det kul att ha fina verktyg även om man inte är proffs och priset är rätt.

Jag *tror* att kolstål är grejen. Visar sig om en vecka eller två. Gjutjärn är nog lika bra förutom att man inte kan köra skak- och kasta upp i luftengrejen då. Sen har jag hört och läst att det viktigaste är att man inte använder pannan till något annat än omelett och aldrig diskar den. Om det är en järnpanna alltså.

Problemet är väl att den nog inte har planslipad botten, så lär väl slå sig och stå och vicka så där energiineffektivt på plattan sen.  :tongue:

Fan vad mycket bättre gas måste vara! Har inte tänkt på just det förut, men det gör ju inget om botten inte är plan då ju! Att grejerna håller sig fina vet jag. Har kokkärl hemmifrån farmor och farfar som säkert inte är använda sen farmor dog som borde ha varit innan gasens avskaffande. De ser ut som nya i botten och då är de använda ett helt liv. Eller gjorde innan jag började använda dem.
Loggat

Sorla

« Svara #10 skrivet: 2015.10.28 - 17:16:57 »

Och nu har jag suttit och läst om kolstål versus rostfritt. Och nu kan jag inte bestämma mig för vad jag vill ha!  :cry:

Fast sen kollade jag priset och då råkade jag skrika OJ!! och mina kollegor blev oroliga att jag hade slagit mig.  :redface:

Men den ska inte slå sig i botten. Bara om du utsätter den för snabba temperaturförändringar.

Men det är ju skit att man ska ha en separat för omeletter. Det har vi inte skåpsyta för hemma. Inte pengar heller för den delen. Det är en dyr hobby att vilja laga mat i bra grejer. Och utrymmeskrävande.

Jag hittade en kul blogg i ämnet förresten. http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/359-stekpanna-av-kolstal Han har även skrivit inlägg om hur det gick sedan med den nya kolstålspannan och om en rostfri som han har provat. Det roliga är att han är kemist och analyserar hur stålet är uppbyggt osv. Risk man blir lite nördig på kuppen... :whistle:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.10.29 - 06:24:07 »

Men rostfritt till omelett? Då får man väl koka den i smör? Kött sliter du ju bort från såna pannor. Jag har en liten rostfri (gammal). Ska prova med den. Förresten den har också slagit sig i botten. Allt gör det om det inte har tjock botten, sen får de säga vad de vill.

Hade en wok i kolstål en gång som var suverän. Den hade lite tjockare botten även om inte planslipad och den slog sig inte. Tyvärr slängde jag den min idiot. Hade åkt bort ett par dar och den stod kvarglömd i diskhon med vatten (och matrester) i. När jag kom hem jäste det i vattnet och pannan hade så klart rostat. Tyckte det var äckligt och slängde den. Idiot. Det var på den tiden jag tänkte att äh man kan alltid köpa nytt. Kunde man inte i det här fallet. :clubhead:

Ha ha! Killen du länkar till har ju köpt samma märke som jag, De Buyer. Bara mycket dyrare från en svensk sajt.
Loggat

Sorla

« Svara #12 skrivet: 2015.10.29 - 14:59:34 »

Nix man behöver inte slita bort köttet från den. Inte heller koka i smör. Det fastar först precis som i kolstål och gjutjärn, men efter en stund ska det lossna. Det har jag läst. Minsann. För några egna erfarenheter har jag inte.

Men nu börjar jag få så bra kläm på gjutjärnspannorna att jag kanske inte behöver köpa något annat.  :cool: Men jag är ändå sugen på en panna i kolstål. Du får berätta sedan när du har fått din.

Jag har ju stekning av pannkakor oprovat ännu så länge.  Det ska jag prova endera dagen.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.10.29 - 15:21:03 »

Pannkakor?!  :max-shock:

Jag har inte heller erfarenhet mer än av den där lilla skrollan jag har. Det var en expedit på Elektroluxbutiken som sa till mig att man får slita loss köttet.  :lol:
Lustigt förresten, den lilla rostfria använde mina föräldrar när de var i Norge och svärmade, på ett fotogenkök. Sen hade den väl bara stått. Den såg ut som ny. Men så fort jag satte den på plattan så slog sig den jäkeln. Verkar som öppen låga är allmänt skonsamt hur det nu kommer sig.
Loggat

Sorla

« Svara #14 skrivet: 2015.10.29 - 20:26:32 »

Ja, pannkakor! Något fel på såna eller?!?

killen jag länkade till varnade bara för plötsliga temperaturförändringar. Men om den är riktigt tunnbottnad kanske den är känsligare för att slå sig...
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.048 sekunder med 25 databasfrågor.