Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:50:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Soltorkade" tomater  (läst 26134 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.10.27 - 04:28:36 »

Verkar buslätt att göra själv. Ska jag prova! 

Finns massor av beskrivningar. T.ex. dessa.

https://www.landleyskok.se/recept/soltorkade-tomater.html/
http://matgeek.se/2011/07/04/gor-dina-egna-soltorkade-tomater/

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.10.28 - 20:45:10 »

jag har flera ggr gjort birgitta höglunds recept på ungstorkade tomater. supermumsiggott!
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.10.28 - 20:49:49 »

Lidl här i holland säljer en viss sorts tomat, litet större än körsbärstomater och litet mindre än vanliga, men dom är jättegoda, bra smak. Om dom är billiga köper jag 6 pack, och har två plåtar fulla i ugnen. jag har även hackade vitlöken på plåten redan, luktar såååå jävla gott  när man håller på!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.10.29 - 05:06:35 »

Kul! Men länka då!  :club:

Jag håller på att testa i torken. 16 timmar på knappt 50 ° nu och de är nästan helt torra. Tänkte göra variant två och torka dem helt. Hade normala tomater men åt det mindre hållet skurna i fjärdedelar för att få lite mer avdunstningsyta på dem.

Nästa gång det är extrapris på eko på Willys blir den en eller ett par extra askar!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.10.29 - 20:11:53 »

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/28/marinerade-cocktailtomater/

Bra så?????

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.10.29 - 21:03:40 »

 :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.10.29 - 21:04:54 »

Jo, en sak. Hur använder man dem egentligen. Jag är för snål för att köpa så jag har knappt smakt sådana godsaker. Har man dem i maten blir det väl rätt meningslöst? Sallader och sånt eller?  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.10.29 - 21:28:38 »

vid sidan om eller några i salladen.

Det jag är galen i: avocado i bitar, några såna tomater med litet av GODA oljan jag använt till dom där tomaterna, flingsalt och en liten skvätt balsamvinäger. Vit eller röd. Eller jag har grillat paprika  och sen plockat bort skinn och sånt, med några såna tomater.. dregel dregel. Eller.. jaa det lärde jag mig sist:

aubergine och zucchini i skivor, stek dom i grillpanna tills dom har svarta ränder och sen doppar man dom fort i vinäger och lägger åt sidan. Det är SUPERGOTT!

Jag kan äta tomaterna så från burken förresten... som godis!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2015.10.29 - 21:55:07 »

Vi använder dem i vår goda kycklinggryta. Egentligen ska det vara Kycklingpasta med soltorkade tomater. Men eftersom jag inte äter pasta längre så blir det gryta. Består av kyckling, strimlade soltorkade tomater, babyspenat och grädde. Kryddor efter tycke och smak.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.10.30 - 05:57:57 »

Låter supermumsigt!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.10.30 - 07:34:53 »

Så det blir häftigare smak med de torkade även när man har dem i maten alltså?

Att de är goda att äta direkt har jag redan upptäckt. Och då har jag inte ens lagt mina i olja. Går nog inte att vänta på extrapris. Får bli en ask på Willys idag. :tasty:

Jag blev inspirerad förresten. Nu hållar jag på att torka potatis. Ska experimentera med olika grejer och lära mig hur man gör så jag kan torka mucho friluftsmat sen. Inte för att jag ska på fjällvandring de närmsta åren men jag har ju faktiskt ett oinvigt kök och det kan vara kul att testa. Läste förresten någonstans att torkade morötter blir supergott, som chips. Vad jag förstod förvällde inte ens människan som annars brukar rekommenderas, t.ex. på den här sidan.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1O.HTM

Har haft morotsnoja på sistone förresten. Upptäckte hur gott det är med stekta morötter, precis som med bönor. Stekta rotfrukter öht förresten. Slipper man den där mushiga konsistensen de kan få som kokta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2015.10.30 - 16:35:48 »

Åh, vilket bra tips! Jag har en massa...  öhhm fick just hjärnsläpp.  :blink: Ni vet såna vita som inte är morötter.... PALSTERNACKOR! Ja, just det. Såna. Har vi en massa av. De ska jag prova att steka och ha till maten. Det blir säkert mums ihop med stekta morötter och kålrot.  :lick: Och varför inte krydda med lite soltorkade tomater?  :lol:

Jag sitter på jobbet och blir hungrig här!  :bang_head:

Jag har verkligen inte plats för en tork. Men jag skulle behöva ha plats för en.  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.10.30 - 16:41:43 »

Palsternackor is da shit! Du har väl inte missat hur billiga de ekologiska är på Willys? De steker fortare så lägg i dem efter ett tag. Favvisblandningen just nu är morötter, rödbeta (behöver längre tid), butternut squash, palsternacka, lök, vitlök. Åt det just till en skiva fläskkarré med gräddsås. :tasty:

Japp! Hemul kan äta middag utan potäter!  :nod-yes:
:potato:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.10.30 - 16:42:44 »

Just ja, finstrimlad vitkål också! Inte för mycket så det blir "kåligt", men det fyller ut bra.

Men tror ni inte att jag glömde tomatjävlarna när jag var på Willys! Bara för att de inte var på listan. Men det var ju för deras skull jag åkte redan i dag så jag trodde ju jag skulle komma ihåg dem ändå.  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2015.10.30 - 16:45:21 »

 :lick: Fast en liten potatis hade säkert kunna rymmas i den blandningen. Lite knaprigt stekt med salt på ytan.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544