Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:37:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äppelrutor  (läst 9323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.10.24 - 04:24:17 »

Har varit på jättekul fest mitt ute i skogen ikväll. Måste få ner det muntliga receptet på dessa fantastika små godsaker innan jag glömmer. Värden hade kommit på det själv.

Man blandar ner en massa hackade nötter efter smak i osockrat äppelmos. Mycket nötter, det ska nästan vara nöt vid nöt men ändå lite äppelcement emellan. Häll ut det på en plåt/i en form/på bakpper och torka i ugnen på 70º med luckan lite på glänt i 3 dygn. Skär i kexstora fyrkanter.

Det blir segt och nästan lite hårt, kolaaktigt. Supergott! Åt en hel hög.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.10.24 - 11:03:10 »

Åh det låter gott. Ska väl göra litet osockrat äppelmos då för att testa.

nötter: hasselnötter eller blandade?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.10.24 - 15:38:58 »

Vet faktiskt inte vad det var i de jag åt, men enligt receptskaparen kan man kan ta vad man tycker och blanda som man vill. Jag ska prova valnötter.

Jag glömde, det var kanel i också! Jag *tror* att ingefära vore en god variant, men det är bara en gissning.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.10.25 - 09:09:45 »

å andra sidan, ha ugnen på i 3 dygn gör att hela huset doftar för gott så länge...  Ska säkert testa det över julen. Om jag inte har glömt det till dess :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.10.25 - 15:32:55 »

Jag ska testa att göra det i torken. Borde gå lite fortare då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.10.25 - 19:25:10 »

hm undrar om luftung (fasiken vad heter det nu.. fläkt ugn??) kanske underlättar också. 50 grader och fläkten på , luckan på glänt/större glänt...

varmluftsugn? Nä, för trött nu för det här. Orkar inte tänka. Var ute hela dagen, Linnea hade hopptävling och eftersom det var suveränt väder så hoppades det ute.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.10.25 - 21:22:02 »

Varmluftsugn, ja. Har aldrig haft någon så jag vet inte hur det skiljer. I torken skulle jag ha på 50 °.

Tänkte jag kan kleta ut det på smörpapper kanske. Det dumma är ju att kakan inte blir fyrkantig då ållorna är runda. Kanske kan vika ihop nån slags fyrkantiga formar av smörpapper. Långpanna verkar ju mycket enklare. Kanske halvtorka i ugnen först så det inte är rinnigt längre och sen skära stora fyrkanter och lägga direkt på gallret i ållorna.  :hmm:

Just ja, han sa också att det går att förvara i en burk i rumstemparatur sen bara. Det är väl lika torrt som russin och annat torkat. Som sånt där fruktskinn torgveggisarna gör.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.11.01 - 09:53:20 »

Nu har jag testat. Jag gjorde fyrkantiga formar av bakplåtspapper som jag häftade ihop i hörnen. Det funkade. Behövde ju inga 3 dygn i torken. Vet inte hur lång tid det tog, det var klara när jag vaknade. Men det gick fortare än tomatklyftor ivf, de är fortfarande inte klara. Glömde kanelen, men det blev gott ändå. Och jag hade bara "skivad" mandel i. Var för snål för att köpa nötter. Men sesamfrön ska jag testa nästa gång.

Ett tips, gör dem ganska tjocka. Jag hade kanske 3/4 cm i formarna och det kunde nog ha varit åtminstone dubbelt så mycket. De blev ganska tunna och knapriga i kanterna. Det var gott det med, men de jag blev bjuden på var mer sega. Borde nog ta dem innan de är helt genomtorra också, får vara vaken nästa gång.

En idé jag har till julen som jag tror kan bli gott är att ha i pepparkakskryddor. :tasty:


Ni kan se att de ser papperstorra ut på ytan. Det var inte så de ugnstorkade såg ut. Mer om man tänker sig en klick äppelmos som hamnat på bordet för några dagar sedan och torkat in. Så. Båda var gott, men jag ska försöka vakta dem nästa gång. Om det blir nån. Har inte riktigt karaktär att låta bli dem.  :shy:
Men helt klart ska jag koka mera äppelmos nästa år. Nu har jag inte så mycket att jag kan slösa bort det på kakor.





Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.11.01 - 11:42:29 »

jag har köpt äpplen men inte vågat göra mos än. Är rädd att jag inte kan låta bli det heller...

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.11.01 - 11:53:14 »

Nötter är ett jäkla skit! Sååå mycket kalorier utan mättnadskänsla.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.03 sekunder med 23 databasfrågor.