Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 17:03:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hej då radiotjänst!  (läst 7431 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.09.04 - 23:46:18 »

Vet ni vad jag har gjort? Jag har sagt upp mitt TV-innehav.  :cool: OCH burit upp TVn på vinden.  :cool_big:

Så här var det. Jag råkade med min stora röv stöta till min lilla tjock-TV så den dundrade ner från pallen den står på. Skalet sprack isär lite, men den fungerar fortfarande. Jahapp, tänkte jag. Kanske är dags att köpa en platt-TV nurå. Men sen tänkte jag en gång till och då tänkte jag varför ska jag göra det då? Insåg att jag nog inte haft TV-n på sedan förra hösten nån gång. Den har bara stått där och varit ivägen. Jag tittar bara på play ju. Och det är inte mycket det heller.

Grejen är att jag ser inte längre OK på TVn utan glasögon. Och jag behöver olika glasögon för skärmen och TVn. Det är 100 år sedan jag satt i soffan och bara tittade på TV. Hade den mer på i bakgrunden när jag satt vid datorn. Därav den något olyckliga placeringen på en pall framför ett fönster där den lätt blir ivägen för rumpan när man ska skaka damtrasan eller glana på grannarna därnere. När glasögonproblemet tillstötte började jag ha play i ett fönster på datorn istället ifall jag ville titta i realtid. Det blev för jobbigt att byta brillor varje gång jag ville kasta ett öga på TVn. Tittar i stort sätt bara på SVT ivf. Fyran kan väl ha nåt ibland, med då kan man oftast se det på Play.

Jag var totalanti TV ett tag förut och köpte ingen ny på en 5 år när den gamla pajade. Och då fanns inte Play. Jag ville helt enkelt inte titta. Men jag fortsatte betala licensen av ren slöhet. Så jag har lite tillgodo tycker jag. Dessutom anser jag att avgiften är gravt orättvis. Varför ska jag betala lika mycket som en familj med flera vuxna? Det har jag gjort hela mitt liv. Trots det är jag en av SVTs få supporters. Jag vill att public service ska finnas kvar och är faktiskt villig att betala en rättvis avgift, t.ex. via skatten, antingen jag själv har TV eller inte. Precis som jag är för bidrag till teater fast jag aldrig går längre och opera som jag bara varit på en gång i hela mitt liv.

Skönt känns det ivf! Insåg dessutom i efterhand att detta faktiskt finansierar hundförsäkringen.  :clapping:

När jag var in på deras sajt för att få tag i telefonnumret noterade jag att licensen ska höjas också. För er alltså. Suckers!  :tongue_wag: :king:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.09.05 - 09:09:37 »

Om jag inte hade Linnea hade jag nog slängt tv:n också. Nej inte slängt men den jag har hängandes på väggen bort och en mycket mindre  utom synhåll. Men jag måste medge att jag sista tiden tittar mer, spelar in vissa program jag gärna ser (som är texade såklart).

Det är just nu skönt att sitta på soffan och titta.

TV avgiften slopades för en hel del år sen här. Skönt. Ställde bara till besvär och orättvishet.

Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2 skrivet: 2015.09.05 - 11:13:15 »

Jag tittar väldigt sällan på TV. Jag har tittat i stort sett på Let´s Dance (bara själva dansen, tävlingen skiter jag i) och Gladiatorerna (men har lessnat på det programmet nu). Hör ibland med ett halvt öra när min man ser på nyheterna. Play tittar jag på någon enstaka gång. Kunskapskanalen skulle jag nog kunna se på men det är ofta för sent för mig som går tidigt isäng. Jag skulle gladeligen vara utan TV för min egen del men maken vill absolut ha TV. Så är det ju barnbarnen också, de vill gärna se barnprogram när de är här. Jag är restriktiv för deras del, de brukar få se lite på morgonen och en stund på kvällen när de sover över men jag tycker att det är bättre att de leker. Så TV:n får hänga med trots allt, licenshöjning eller ej.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.09.05 - 12:46:57 »

TV avgiften slopades för en hel del år sen här. Skönt. Ställde bara till besvär och orättvishet.

Holland är ett föregångsland!  :worshippy:

Tycker faktiskt att TV-avgiften är grymt orättvis. Man kan argumentera att det blir bara några kronor per dag. Men har man en låg inkomst så är 554 kr som det kommer att kosta per kvartal nu mycket pengar den månad det ska ut. Jag törs gissa att de flesta ensamhushållen finns bland gamla, sjuka, långtidsarbetslösa och förtidspensionärer, men jag kan ju ha fel. Det retar mig när jag tänker på att mina yngre grannar som samtliga är två vuxna i hushållet och nästan alla har barn bara betalar hälften per vuxen.

Fanns inte Play skulle jag nog i dagsläget inte göra mig av med TVn trots att jag tittar lite. När man inte jobbar och inte heller har ett jätterikt socialt liv så är ju TVn faktiskt ett sätt att hänga med. Fast jag är dålig på det. Förr tittade jag alltid på nyheterna. Nu glömmer jag oftast bort det och gör jag inte det så blir det lite som med sjöväderrapporten. Man kopplar bort hörseln nånstans i Skagerrak i väntan på intressantare områden och när man kommer till sig igen så inser man att det slut! :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.09.06 - 10:05:52 »

Inte just så där med hörseln men jag känner igen mig med andra saker.

Det ÄR orättvist och ganska mycket pengar på ett år. Och du har rätt dom som måste betala mest är nog dom som är fattigast. Så brukar det ju vara oftast...

Jag hoppas för er att den slopas någon gång. Det är dyrare att hålla igång den. Och rättvisare att ta några kronor varje dag av skatten man ändå betalar.. typ. Vet inte om dom gör så här.  Kollade upp det, 1 januari 2000 slutade dom med det och det finansieras nu genom skatten.

Om jag inte hade datorn skulle jag nog inte vilja vara utan tv heller. Har en kompis som är det men hon tittar ju allt hon vill genom streaming och sånt. Tycker det då ibland är just skönare med en tv :) Ist för att hålla en tablet eller datorn skärm. 
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.09.06 - 13:09:01 »

Ja, utan dator skulle det inte funka. Är det nån film eller serie jag vill se tittar jag mer koncentrerat, men oftast på mobilen i sängen, så apparaten behövs inte då heller.

Kunde man nu bara bli av med elen och hyran också skulle det se ganska ljust ut.  :tongue:

Det där med att ta det på skatten, pratade faktiskt med människan på radiotjänst om det. Hon blev så pratsam när jag sa att jag faktiskt stödde SVT. De flesta klagar väl på att det är dåliga program, kan jag tänka. Hon sa att problemet med skatten var att staten så skulle få makt över SVTs programutbud. Det argumentet förstår jag inte. Det måste ju gå att undvika. Förresten, kyrkoskatt och begravninsavgift tas ju ut via skattsedeln och det går ju bra. Begravninsavgiften är förresten också ett märkligt påfund.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.09.06 - 21:13:49 »

Huh? makt över det? nej, inte alls. Dom får en viss summa pengar och en viss procent ska till typ nyheter, en viss till kultur och en viss procent till annat. Men så har vi också inte bara en "sändningsförening" men olika. Den ena är bättre på skitprogram än dom andra.

ni verkar bara ha SVT tror jag. Fast det har vi NPO till så det är nog samma men innehållet bestämmer dom inget över bara procentfördelingen så att vissa saker iallafall sänds. Och att allt i princip ska vara texad men det är det ju inte alltid...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.09.06 - 21:27:55 »

Ja, man tycker ju det borde kunna skötas så. En förändring var ju på gång för ett år sen eller så. Jag har för mig det sprack på grund av det där. Jättefånigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.09.10 - 14:59:52 »

Gud så löjligt. Man får pengar tillbaka från Radiotjänst eftersom licensen förskottsbetalas. Idag kom de. En Plusgiroutbetalning. Har aldrig ens sett en sådan förut. Avin kan lösas in i diverse butiker för en avgift på 30 kronor eller på Norea där aviften är 50 kronor. Dessutom är den bara giltig till 8:e november.

OK, jag kan ta de där 30 kronorna, men varför för de inte bara över pengarna till det konto jag betalat från? Hur svårt kan det vara liksom? En jäkla pappersavi som man ska hålla reda på och som dessutom är tidsbegränsad. Hallå! Nån har missat den digitala revolutionen och det är inte jag!  :smack_head:

Undrar vad de skulle tycka om man började betala licensen på samma sätt och de fick betala 30 spänn varje gång?  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.09.10 - 16:40:49 »

o... tro...ligt! att det ännu görs på det sättet.

Bästa beviset att det där institutet är föråldrad!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.09.10 - 17:08:40 »

Men alltså, det här var ett bra beslut. Jag fick 483.69 tillbaks. Vet inte hur de räknar, borde ha fått mindre. Hur som 500 bara sådär är rätt mycket för mig. 554 är hela avgiften på nu. Dessutom blev det så luftigt och skönt här i rummet utan den där jäkla TVn och pallen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.09.10 - 17:24:00 »

Åh vad skönt med så mycket tillbaka!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.09.10 - 18:32:31 »

Tyvärr görs ju besparingen bara var tredje månad. Men bättre det än att betala var tredje månad utan att sätta på apparaten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.09.10 - 21:04:44 »

betalar man var 3e månad för det???? och hur mycket?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.09.10 - 21:13:03 »

554 kr. Man kan säkert göra om det till månadsbetalning, men vissa saker som TV, el och telefon är traditionellt per kvartal. Telefon tror jag de gjorde om till månads för länge sen, när priserna steg.

Ska nog genomföra en ytterligare besparing och byta frissa. Den jag går hos är inte dyr och jag har gått där länge. Men två gånger när hon har haft semester har jag testat en ännu billigare och det har faktiskt blivit bättre. Enda problemet där är att man får olika frisörer. Eller man kan säkert säga vem man vill ha, men jag har gått på drop in bara. Och så ser de likadana ut allihopa. Mörka, utländska killar. Är nog egentligen en herrfrissa fast det står priser för dam i skyltfönstret. Så jag har haft två olika killar, men de klippte lika bra även om de gjorde det på väldigt olika sätt. Den sista tog fram en maskin och jag blev alldeles förskräckt och trodde jag skulle bli snaggad. Men han liksom förklippte med maskinen och sen kom saxen fram. Blev hur bra som helst.

Sparar iofs bara 80 spänn, men jag behöver egenligen gå var 6:e vecka minst och då kan jag kanske ta mig råd med det. Konstigt är det. Ligger jättecentralt precis vid station och fler än jag har upptäckt att de är duktiga. Kostar bara 200 kr.

Det är lite pinsamt bara för vi har blivit lite kompisar, den gamla frissan och jag. Hon tar t.o.m. med sig smakprov på mat från sitt hemland och sånt. Jätteskämmigt, för jag har aldrig givit något tillbaka. Har försökt, men när jag frågat om hon gillar sånt som jag brukar göra, som gelé och sånt har hon sagt att hon inte gör det. Inte hemrökt fläsk heller, trots att hon älskar kött. Kan ju inte komma med en påse köttbullar liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544