Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:37:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Laga gummistövlar?  (läst 15814 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.08.14 - 01:45:43 »

Någon som provat och lyckats med det? Till min fasa har mina Vivo Barefoot fått en stor reva. Den bara fanns där när jag tog fram dem nu, har inte använt dem sedan i höstas och märkte aldrig skadan fast den måste ha tillkommit då. Det är som en stor trekantig flig som ser ut som om den skurits ut med kniv, så jag fattar inte riktigt hur det kan ha gått till. Den trekantiga fliken är kanske 4 cm lång och sitter lågt ner på skaftet.

Jag satt på cykellappar och det verkade funka, men nu har de lossnat. Det är väl för att det förstås inte är gummi i stöveln utan någon slags plast.

Casco gör något som heter Liquisole och sen finns nåt amerikanskt guck som heter Shoe Goo. Ungefär samma pris men hälften så mycket i tuben från Casco, men har fördelen att Clas Ohlsson har det, så man slipper frakt. Båda kostar runt hundringen.

Någon som testat och vet hur det funkar och hur man gör? Ska man limma på en laglapp, typ en bit cykelslang, för att hålla ihop det hela eller blir cementen tillräckligt stadig för att hålla ihop revan? Det står för båda att man kan laga hål i gummistövlar, men det är ju skillnad på ett litet stickhål och en lång reva som jag har. Är det som vanligt lim så skulle man absolut behöva "armera" med något, men jag vet ju inte om det är det.

Nu har jag ju de där andra stövlarna jag köpte på granngården förra året som jag också kan gå i utan att få ont, men de är ju i tjock neopren och skulle nog vara fruktansvärt varma nu. Vivosarna funkar att gå i blött gräs med och som ormskydd trots revan (om inte ormen hugger just där då  :tongue:), men jag skulle ju inte kunna vad i mer än ett par cm djupt vatten med dem.  :sad:

Är det idé att höra med en skomakare tro?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.08.14 - 01:50:32 »

Thank you, Arne.  :lol:
http://www.newjerseyhunter.com/forums/73-general-comments-information/119096-what-s-best-stuff-rubber-boot-repair-waders.html#post1828637

Jag tror jag beställer sån där Shoe Goo. Det ska visst hålla sig för evigt om man lägger det i frösaboxen också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.08.14 - 05:54:50 »

behöver inte svara längre för jag har ingen aning ändå  :lick: Lycka till. Är nyfiken på hur det blir så håll oss uppdaterad!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2015.08.14 - 11:59:19 »

Vad trist!  :shake_head: Men vad bra att du fick hjälp! :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.08.14 - 12:56:45 »

Har inte sett om det funkat än. Kan tänkt mig att gummistövlar är gjorda i en många olika material numera, så det är kanske lite finst och förlust. Hittade det bara på småställen med dyr frakt. 49 spänn i frakt för en tup lim för 90 - usch.

Himla otur också. Tror det är den första stövel jag haft sönder i hela mitt liv, om det inte varit sprickor för att de varit gamla och torkat helt enkelt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2015.08.14 - 16:40:29 »

Jag har haft mycket problem med gummistövlar som spricker på nolltid. Nu senast ett par som jag köpte ungefär när du köpte dina. Jag kommer ihåg att vi letade stövlar ungefär samtidigt. De sprack någon gång i vintras.  :badtongue: Min man har ett par Nokian som han köpte i Finland i samma veva som gjorde lumpen. Så de är verkligen jäääätte gamla.  :rolleyes: Och funkar fortfarande jätte bra. Inga sprickor där inte. Så i somras bestämde jag mig att köpa dem på semestern. Sagt och gjort. Knallar in på skobutiken som inte är av någon kedja, utan helt fristående. De har en hel källarvåning med bara gummistövlar av alla möjliga märken. men mes Nokian, Tretorn och .....ett till märke som jag inte kommer på nu bara för det. Skit också. Nåja. Jag diskuterade mina stövelproblem med vad jag tror var ägaren av butiken. Han erkände då utan omsvep att det inte spelar någon roll om jag köper Norska, Svenska eller Finska stövlar. Alla tillverkas "söderöver".

MEN, det är tydligen viktigt att man sköter om sina stövlar. Man ska smörja dem med ngn sorts silicon för att hålla gummit smidigt. Det har jag aldrig gjort. Inte min man heller för den delen, med sina gamla Nokian. Men gummit i dag är tydligen inte vad det en gång har varit.

En annan sak är hur man förvarar dem. De ska förvaras mörkt och svalt. I källaren tex. Det blev genast kört för mig. Då skulle jag få ha dem i uteförrådet. Det funkar ju inte. Jag vill ju inte behöva bli blöt om fötterna för att kunna hämta mina stövlar!  :glare:

Hoppas det funkar att laga dina hur som helt. Och du kanske ska kolla det där med siliconet?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.08.20 - 19:55:18 »

Jaha, det är kanske därför mina har hållit. Jag hänger dem på insidan av dörren till mitt källarförråd. Så jäkla svalt är det väl inte, men svalare än i lägenheten ivf och mörkt är det ju. De har en del repor och så förstås, men lika mjuka och smidiga är de. Vad är det för silikongucka man ska smörja med? Sånt vill jag ha!

Taa-taa! Lagat och provgått. Så himla snyggt blev det ju inte, men det var ju en stor skada. Jag tror det är tätt. Inte för att jag klev i nåt vatten, men jag sköljde av dem när jag kom hem och hade ju handen i skaftet och spolade rejält just på lagningen och jag kände ingen fukt tränga igenom.

Det var rätt tjock slang jag gjorde lappen av, så den ville böja sig uppåt i kanterna när det torkade. Så när lappen satt fast ordentligt limmade jag varje kant för sig en gång till och lät det torka fast innan jag tog nästa och sen drog jag på ett tjockt lager runt hela kanten, som fogmassa liksom, för säkerhets skull. Bara det håller så är jag nöjd.

 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.08.20 - 20:01:03 »

Ha ha! De är blöta på bilden. Allt är inte gucka som kommit utanför. En del är vatten också.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2015.08.20 - 20:48:11 »

Gör likadant på den andra stöveln med så ser det ut som en designergrej.  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.08.20 - 20:51:33 »

 :mad_roll: :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.08.21 - 14:11:10 »

tycker Sorla har rätt. Men det ser ut som om det är helt okej !! nu får vi se hur länge det håller!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.08.21 - 14:34:06 »

Om jag bara har fått det tätt borde det hålla. Det används ju för att laga hål i sulor. Håller alltså att slita på. Det vara rolig gucka. Ser ut som klar silikon, ganska rinnigt. Men det stelnar jättesnabbt. På en halv minut är det som seg knäck. Så när man sätter ihop bitarna efter 2 minuter behöver man bara pressa med fingrarna en stund så sitter det sen. Misstaget var att försöka limma hela lappen på en gång. Kunde ju inte pressa ner alla kanter samtidigt på en så pass stor lapp. Behöver jag göra det igen kommer jag att ta det i etapper.

Nu ska jag förpassa tuben till frysboxen. Det står inte på, men på alla forum där det diskuteras säger de att det håller för evigt om man gör så.

Och några designstövlar blir det INTE! De är alldeles för designade som det är.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.08.21 - 22:34:56 »

Är det inte litet som medlet man använder till att laga däck? "solutie" kallas det här i NL.

Men det ska man låta torka litet först, och sen trycka yta mot yta!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.08.21 - 23:54:25 »

Känner jag inte till.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.08.21 - 23:56:44 »

Eller menar du solution? Guckan som följer med såna där kit med laglappar till cykelslangar? Det var det jag provade med först ju.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544