Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 14:38:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad blev vi sjuka av egentligen?  (läst 11066 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.08.08 - 13:25:45 »

Kan inte släppa det här med vad av allt man uteslöt i kosten det var som gjorde en sjuk. Tror inte riktigt på detta med den totala mängden kolhydrater. För att krångla till det så tror jag däremot på att när man väl är insulinresistent/diabetiker så är det klokt att hålla nera på kolhydraterna, även om inte nödvändigtvis till ett minimum, och vara noga med källorna de kommer ifrån.

Skräpmat och industrimat pratas det en hel del om och jag brukar tänka att jag åt ju inte det, inte i någon omfattning som kan ha betydelse.  Bröd äter i princip alla, så då måste det vara spannmål, har jag tänkt. Men brödet jag åt köpte jag i affärn, precis som de flesta andra. Det kan ju betraktas som en industriprodukt om något.

Tänk om det inte är spannmålet i sig, utan vad man gör med det som är problemet?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2015.08.09 - 20:37:52 »

För att krångla till det så tror jag däremot på att när man väl är insulinresistent/diabetiker så är det klokt att hålla nera på kolhydraterna, även om inte nödvändigtvis till ett minimum, och vara noga med källorna de kommer ifrån.

Men hur förklarar man i så fall de diabetiker T2 som väljer att äta vegetariskt eller veganskt och till och med lågfett som ju äter hög procentandel kolhydrater? Många av de kan ju lägga av med medicin och har då blivit insulinskänsliga igen. Till skillnad från de som kör lågkolhydrat som ju i och för sig inte kallar sig botade utan kallar det diabetes typ 0.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.08.09 - 21:35:55 »

Ja, det är sant. Men om man inte vill bli vegetarian, så är det klokt att dra ner på kolisarna. Det finns väl som vanligt flera sätt att flå en katt.

Men faktum är att de flesta av oss som har minskat rejält på kolhydraterna har blivit friskare. Vad jag iundrar är varför. Det finns säkert olika orsaker som stämmer på vissa specifika fall, men det borde också finnas någon gemensam faktor, tycker jag, som alltså gör att nästan alla mår bättre, även om på lite olika sätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2015.08.09 - 21:43:51 »

För mig verkar det handla om en kombination av kolisar, fett och för mycket kcal.... Som vegetarian mådde jag förträffligt men låg lågt på både protein och kcal tror jag och gick ner i vikt, lchf/lowcarb samma sak.... Nu är jag ju ingen expert på området...
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2015.08.10 - 10:11:39 »

För mig känns det relativt säkert att det är spannmål. Jag blev ju mycket bättre när jag började LCHFa. Men sen började jag med Finncrispen. Och fick tillbaka huvudvärken. Men kopplade inte ihop det alls. Trodde det var ost. INGENSTANS kunde jag läsa att gluten skulle kunna vara en stor trigger.  :shake_head:

Det var först efter katastrofsemester med brusten blindtarm som tog en himla tid att läka. Då jag valde att utesluta gluten helt för att försöka få tarmen att uppföra sig igen upptäckte jag att även migränen nästan försvann helt.

IBS och Migrän är tydligen tätt sammanlänkade har jag fått lära mig senare. Och därmed är det ju lätt att se att allt som kan reta tarmen även retar nervsystemet.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.08.10 - 17:10:53 »

Men det har man väl hört, att gluten kan påverka? Men jag kanske blandar ihop det. Man gör lätt det med krämpor man själv inte lider av, så jag minns säkert fel.

Men tänk om det inte är gluten i sig, utan modernt vete/spannmål och industriprocessen med allt vad de gör och tillsätter? Jag vill inte att du ska få migrän, men annars vore det kul om någon som vet sig vara känslig för gluten testade med surdegsjäst speltbröd eller liknande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2015.08.11 - 00:25:40 »

Jag känner mig inte så hugad att testa. Inte just nu i alla fall. Jag är ju egentligen mackerian. Innan jag började Elcehå-effa levde jag mer eller mindre på mackor. Jag älskar såna där ljusa hönökakor med massor av bregott på.  :drool: Nä, det är bäst att inte en tänka på eländet.  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.08.11 - 01:06:52 »

Nej, det var det jag försökte säga, att jag inte vill att DU testar. Men nån annan kan ju gärna få offra sig för vetenskapen och min vetgirighet. Helst nån som inte hänger här då.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2015.08.11 - 11:05:46 »

Vem ska vi lura?  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2015.08.12 - 07:05:35 »

Vem ska vi lura?  :bg:

Richard Nikoley kanske...  :lol:

Citat
They may have got it wrong by failing to make an obvious distinction between the modern, industrial means of field to table, that requires stripping off bran and germ (where all the nutrition is) in order to have a nutritionally vapid endosperm (this is equivalent to eating egg whites—half the protein and most of the sodium vs. nearly every vitamin and mineral in the yolk) flour product that's shelf stable for months and years vs. a whole grain that goes rancid quickly, especially without refrigeration.

So, in economic terms, did we Paleos conflate agriculture with industrialization, consequentially throwing out babies with bathwater in the process?

Citat
Jane Karlson, an Oxford PhD—who's solidly a "Duck Dodgers" collaborator for a while now—has been studying the interactions of iron, manganese, and copper for 30 years. My layman take is that while iron is essential, manganese and copper act as a sort of yin-yang deal, with the former being an inhibitor and the later, a catalyst. Nature works in mysterious ways, with negative feedbacks being far more dominant than positive ones (the critical mistake global-warming alarmists make). This is the paradigm in which we evolved.

Bottom line: she thinks all refined white flours are bad, whether enriched or not, and whole ground grains (use stone or ceramic so as not to create too much heat) are fabulous, super-food-esque.

Well, everyone gets to decide for themselves but I like graphs because three pictures might be worth a 3-thousand word post and this one will come in at half that.

I'm three days into my own experiment with entirely whole grains, rather artisan, crusty, rough, chewy and a little dark style. I've noticed a whole lot of things I'll report on later, after a bit more time; but I thought I'd pump this out there in case any of my lab rats wish to join in.


http://freetheanimal.com/2015/08/paleo-wrong-grains.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #10 skrivet: 2015.08.16 - 13:00:31 »

Här är en studie som visar att folk hade samma typ av besvär oavsett om det var gluten i maten eller inte. Och det var alltså personer med självdiagnostiserad glutenkänslighet man hade med i studien.

Citat
The subjects cycled through high-gluten, low-gluten, and no-gluten (placebo) diets, without knowing which diet plan they were on at any given time. In the end, all of the treatment diets — even the placebo diet — caused pain, bloating, nausea, and gas to a similar degree. It didn’t matter if the diet contained gluten. (Read more about the study.)

“In contrast to our first study… we could find absolutely no specific response to gluten,” Gibson wrote in the paper. A third, larger study published this month has confirmed the findings.

It seems to be a “nocebo” effect — the self-diagnosed gluten sensitive patients expected to feel worse on the study diets, so they did. They were also likely more attentive to their intestinal distress, since they had to monitor it for the study.

On top of that, these other potential dietary triggers — specifically the FODMAPS — could be causing what people have wrongly interpreted as gluten sensitivity. FODMAPS are frequently found in the same foods as gluten. That still doesn’t explain why people in the study negatively reacted to diets that were free of all dietary triggers.

You can go ahead and smell your bread and eat it too. Science. It Works.

http://www.businessinsider.com.au/gluten-sensitivity-and-study-replication-2014-5
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.08.16 - 16:44:20 »

Men hur kommer det sig i så fall att folk faktiskt blir långsiktigt fria från besvär genom att utesluta gluten/vete/spannmål? Så långvarig är inte placeboeffekten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2015.08.20 - 18:20:08 »

Precis. Så jag undrar också det.  :blink: Jag har iofs också kvar migränen. Även om det är i mindre omfattning.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #13 skrivet: 2015.08.20 - 20:28:21 »

Dels kan det ju vara som det står i artikeln att gluten ingår i samma mat som FODMAPs och att det är det man reagerar emot. Men å andra sidan är det väl inte bara gluten som folk upplever sig ha blivit mer känsliga emot. När jag gick i lågstadiet var det en kille som var allergisk mot fisk i min klass. Ingen annan var allergisk. I mellanstadiet var det en som var allergisk mot nötter och nån annan mot pälsdjur. Numera när det kommer barn tar jag för givet att det finns allergier som man måste ta hänsyn till. Varför har det blivit så?

Jag tror jag har berättat nånstans om min son som började reagera på mjölk och upplevde att det blev bättre med laktosfria produkter. Vi tyckte det lät rimligt för hans farfar hade varit laktosintolerant i över 20 år. Men sen råkade farfar på en läkare som faktiskt tog ett prov och då visade det sig att han inte alls var laktosintolerant utan fick diagnosen IBS (som i och för sig kanske är en slaskdiagnos, men i alla fall) och fick äta Inolaxol och hej hopp kunde han plötsligt äta mjölkprodukter. Sonen fick samma kur och blev av med sina besvär också.

De flesta dieter oavsett om det är LCHF eller Raw Vegan eller något däremellen utesluter skräpmat och säger att man ska äta rena råvaror. Det är självklart bra och gör att många upplever en hälsoförbättring. Nu vet jag inte hur mycket ni läser på andra forum, jag vet att Hemul och Fetsmart frekventerar KiF, och läser man runt så är det många som blir mer och mer känsliga för kolhydrater över tiden. Varför då? Om man nu dragit ner kolhydraterna till 20-50 gram per dag så borde man väl inte bli ännu sämre och ändå rapporterar folk att de måste sluta med grädde, nötter och ost för de blivit så extremt "sockerkänsliga". Till slut är det bara kött och kokosolja som funkar och man måste gå på LCHF(extrem) för att överhuvudtaget hålla vikten man är på. Eller kanske till och med börja räkna kalorier  :max-shock:

Men jag tror det är ett feltänk att tro att det bara är maten som påverkar hur vi mår och hur mycket vi väger. Vår livsstil har också förändrats extremt mycket de senaste 50 åren. Min farfar och farmor hade tex ingen bil utan en moped. De hade en sommarstuga och då åkte familjen buss och farfar körde moped ut på överlastad moppe. Jag själv var rätt stillasittande som barn men jag var ute och lekte betydligt mer än mina egna barn. Varenda rast i mellanstadiet var vi ute och hoppade twist och hopprep eller hängde upp och ner i en klätterställning.

P-piller! Förmodligen inte världsnyttigt att stoppa i sig och kanske ännu värre i början när de kom.

Antibiotika. Det skulle vara jätteintressant att se statistik över hur många antibiotikakurer barn idag får jämfört bakåt i tiden med tioårsintervaller.

Stress. Vi är lever ständigt uppvarvade och de flesta har väl läst om de fysiska reaktioner som inträffar när man stressar, dvs att smälta maten är inte prioriterat när man är på flykt.

Livsmedelsindustrin försöker ständigt komma på nya sätt att förlänga hållbarheten på maten och jag är skeptisk till att det gynnar oss människor. Tungmetaller sprids ut genom rötslam på åkrar där man odlar mat både till oss och djuren. Fisk mals ner till hönsmat och och kossor som mals ner till komat och ger galna ko-sjukan.

Tyvärr blev det ett rätt spretigt inlägg och jag hoppas ni fattar något överhuvudtaget av det jag skrivit om.  :redface:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #14 skrivet: 2015.08.20 - 20:38:14 »

Och för att var ännu lite svamlig så tänkte jag skriva fler mer eller mindre begripliga rader:

Jag tror på j- eller u-kurvan

Jag tror tarmfloran är viktig och den påverkas av mer än det vi äter

Jag tror vi borde fokusera på att äta mer fibrer av alla de slag istället för att fokusera på att äta mindre av fett eller kolhydrater

Jag tror att det möjligtvis kan vara bra att undvika härskna fleromättade fetter

Jag tror det är bra att röra på sig

 :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544