Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 07:50:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag tror jag har bestämt mig men är lite rädd  (läst 8939 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.07.10 - 01:09:48 »

Jag fick någon slags uppenbarelse för ett par timmar sen. Jag SKA skaffa en hund och inte bara snacka om det och jag ska göra det nästa år, helst till nästa sommar. Om det blir rasen jag ska åka och titta på eller någon annat vet jag inte, men nåt ska det bli.

Jag ha gått och drömt om att kunna ha hund igen i mer än 20 år. Då var det inte möjligt, men nu är det kanske det. Jag kan inte hålla på så här och vänta på att allt ska vara perfekt. Att jag ska bli lite smalare, orka gå lite längre, ha lite mer pengar... då kommer jag att vara för gammal innan alla bitarna är på plats.

Kom på att cykla kan jag ju och det orkar jag i princip hur länge som helst. Man kan ju faktiskt cykla väldigt sakta så hunden slipper springa (unga hundar ska ju inte det). Så orkar jag inte gå långa promenader så kan jag ju faktiskt använda cykeln.

Att ta en krävande ras ser jag närmast som en spännande utmaningen vad gäller annat än just det här med motionsbiten. Speciellt om man har en bra uppfödare inom räckhåll som man kan kontakta om det skiter sig. Uppfostran, aktivering, social träning och sånt ser jag bara fram emot (säger jag nu!  :tongue: ). Tid har jag ju och sugen på att hålla på träna och så är jag också. Då ska väl inte det där med promenaderna sätta P för allt? Det är ju mest första ett till ett och ett halvt året också som det är ett problem. Sedan pallar jycken riktig cykelrastning om inte jag orkar gå.

Har en jättefin promenadväg som börjar bara några kvarter från mig och är en mil lång, går ända ner till Mälarn, längs ån. Där finns många fält där man kan släppa en hund och fina badplatser. Om man är hund alltså - jag skulle aldrig gå i vattnet där. Det är grusstig, så jycken skulle bara behöva springa på asfalt de där få kvarteren dit. Sen har vi även ett stort skogsparti inom stadens gränser, Stadsskogen. Det är en riktig skog, någon slags reservat, med massor av cykelbara stigar, så lite omväxling kan det bli utan att behöva nöta för mycket asfalt.

Och jag kan ju ta jycken på cykeln någonstans där han kan springa lös och busa med boll eller frisbee och matte inte behöver gå lika långt och lika fort. Så får han miljöombyte också.

Det går nog på något sätt. Eller vad tror ni? Är det idiotiskt att dra på sig en vovve och kanske en krävande sådan också när man egentligen inte har råd och kanske inte riktigt ork heller vad gäller långa promenader? Ork på andra sätt har jag ju numera.  :confused3:



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2015.07.10 - 07:01:14 »

Nä, jag tycker du tänker helt rätt Hemul! Visst är det så att du har bra kontakt med de unga i huset där du bor också? Jag är helt övertygad om att du kan få hjälp med promenaderna av dem om du helt enkelt inte skulle orka någon dag. Och en hunds primära behov är att få vara nära sin flockledare, få bra ledning och massor av kel och kärlek. Du är en perfekt hundägare! Och så mycket extra energi du kommer få på kuppen! Nä, det är perfekt nu. Enda jag är betänk sam över är att du väntar så länge. Men jag förstår att du föredrar att ha valpen på sommaren. Om du inte väljer att ta över en vuxen hund. Då blir det lite mindre kinkigt med det. Go for it! :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2 skrivet: 2015.07.10 - 08:04:58 »

Jag tror också att du blir en bra hundägare. Du har ju längtat länge nu så jag tycker att du ska slå till.  :smile:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.07.10 - 19:49:24 »

finns ju cyckelvagnar till hundar, så du kan ha hunden med dig när den inte pallar gå så långt.

Frågan är inte OM du ska skaffa hund men NÄR...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.07.10 - 21:24:34 »

Nu när det är dag känner jag mig inte lika självsäker längre.   :blush:

Mynlen, det är just det jag vill undvika. Jag cyklar ju i princip varje dag och det känns som det snarare skulle öka än minska med en hund. Jag gillar ju att åka ut på landet den varma halvan av året, men har lite svårt att ta rast för jag blir uttråkad så fort och vill bara iväg igen. Med en jycke har man ju alltid sällskap och något att göra. Typ kasta lite boll eller frisbee efter matpausen så hunden får springa av sig, ta små skogspromenander, låta jycken bada... Mer rasttid innebär att jag orkar cykla längre, kan vara ute längre. Det är nog OK att transportera runt en större hund i trailer korta stäckor eller längre då och då, typ cykelsemester eller några turer i månaden, men längre turer nästan varje dag? Nä, det känns inte riktigt vettigt.

Scenariot där hunden kan springa bredvid när den vill och det är lämligt och bara hoppa upp därbak däremellan känns mycket smidigare.

Så av den anledningen har jag åtminstone för tillfället uteslutit schapendoes som jag annars tror skulle passa mig mycket bra.  :worried:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.07.10 - 21:28:30 »

Hundraser borde verkligen komma i olika storlekar, som pudel gör. XL, L, M, S, XS liksom!  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.07.12 - 01:24:03 »

Så av den anledningen har jag åtminstone för tillfället uteslutit schapendoes som jag annars tror skulle passa mig mycket bra.  :worried:

Hmm... Finns det inga strävhåriga trevliga hundar?... kanske bara är jag... ignorera!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.07.12 - 07:13:22 »

I princip alla jag övervägt är strävhåriga. Men jag förstår inte hur det skulle hjälpa?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.07.12 - 10:42:29 »

Jag är inte hundmänniska så jag ska egentligen hålla käft, men... långhåriga hundar lämnar mycket hår och luktar (IMHO) inte så fräscht när de varit ute i "fuktigt väder" etc... men jag "förstår" att det är av ringa betydelse om man redan har en älsklingshund... men om det går att välja, osv...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.07.12 - 10:46:00 »

Ha ha! Har aldrig tänkt på att lukten skiljer. Men jo, det stämmer nog att stävhåriga generellt hårar mindre. Hundhår är ett helvete om de släpper mycket, det är sant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.07.12 - 12:39:11 »

Vet inte om lukten skiljer sig åt, det är väl mer omfattningen - att det är mer päls som ska torka/torkas... en slags "volymfråga" så att säga. ;-)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.07.12 - 12:55:46 »

labradoodle fäller inte...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.07.12 - 12:56:20 »

Fast sträva pälsar kan vara stora de med.

Labradoodle kostar 25000!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.07.13 - 09:52:58 »

Jag vet. Idiotiska priser. Men dom är jättebra hundar. En Labradoodle känner jag som signalhund och den var "lärd" redan vid 1 års ålder. Det är väldigt tidigt.

Jag tror inte du ska kolla för mycket raser för även vid rashundar kan det ju finnas  exempel som inte kan springa långt eller så även om rasen är känd för det.  Välj rasen utifrån vad du gillar mest av hunden. Resten ordnar sig nog ändå.

Och så tycker jag du ska skynda dig. Vill se valpbilder :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.07.13 - 11:52:16 »

Får komma och titta på rasen jag la in bilder på om 3-4 veckor. Det blir i så fal valpchans i början av nästa år och framåt våren. Framåt våren verkar ju perfa.

Jo, ras är viktigt p.g.a. storleken (cykeln) och att jag vill ha en smart hund som gillar att träna och lära sig saker, inte bara är söt. Vissa typer av hundar gillar jag inte, så de går tyvärr bort även om de är lagom och jag vill inte ha för liten heller iom att jag egentligen gillar stora. Så det är rätt svårt!

En annan gammal drömras är chodsky pes, en gammal tjeckisk ras som ser ut som en liten schäfer och tydligen var inblandad när man en gång avlade fram schäfer. Förut måste man importera, men nu fick jag veta att det finns viss uppfödning i Sverige nu. Men den är för stor. Ävla cykel som ställer till det!

Se så vackra de är!
http://www.scpk.se/

Men jag måste ringa försäkringskassan också. Fick höra av en kompis som också har sjukpension att han kommer att få 1500 mindre när han blir ålderspensionär och han har också dålig pension! Drabbar det mig också går typ allt åt helvete. Jag har bara utgått från att det blir samma pengar, men det är tydligen inte säkert. :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544