Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:39:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Olika mjölersättares egenskaper samlat.  (läst 24567 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2015.06.24 - 20:03:51 »

Jag ramlade över denna när jag letade efter lite tips. http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/glutenfritt-har-ar-9-val-istallet-for-vetemjol/

Den kanske är bra att ha.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I stället för vetemjöl - här är alla mjölsorter och tillbehör du behöver för att lyckas med ett glutenfritt liv.
Foto: Per Johansson Procard Ab Sweden
MANDELMJÖL (Kung Markatta)

Perfekt till tårtor
Näringsvärde per 100 gram: 52,1 g fett, 8,5 g kolhydrater, 24,4 g protein, 0,05 g salt, 8,4 g fiber, 610 kcal.

Använd till: Passar till olika typer av bakning eller för att exempelvis göra smoothien matigare. Mjölet har lågt GI, innehåller gott om nyttiga fetter samt protein och endast en låg mängd kolhydrater.

Tänk på att: Nötmjöl innehåller inte gluten och binder därmed inte ihop kakor och andra bakverk lika bra som vanligt mjöl gör. Nötmjöl kan även på grund av bristen på gluten inte jäsa. Mandelmjöl suger också åt sig mer vätska en det vanliga mjölet. Man kan behöva blanda ut med andra mjölsorter om man ska göra till exempel bröd. Gör man bakelser eller tårta räcker det dock ofta att bara använda bara mandelmjöl.
 
Foto: Per Johansson Procard Ab Sweden
KOKOSMJÖL (Kung Markatta)

Ger fiberrikare bröd
Näringsvärde per 100 gram: 12 g fett, 15 g kolhydrater, 16,2 g protein, 0,15 g salt, 42,5 g fiber, 42,5 g fiber, 330 kcal.

Använd till: Fiberrikt mjöl med lågt GI som passar bra till ­pannkakor, i smoothies, som topping på yoghurt eller som fiberberikare till bröd, kakor eller kex.
 
Tänk på att: Kokosmjöl inne­håller färre kolhydrater och mer fett än traditionellt ­vetemjöl och suger åt sig mycket mer vätska en det ­vanliga mjölet och passar om du vill ha en fastare deg. Något som kan vara bra att tänka på är att kokosmjöl har mer smak än vetemjöl och har inte heller några speciella ­bakegenskaper och det kan därför vara en idé att blanda med någon annan mjölsort, till exempel mandelmjöl.
 

HAVREMJÖL (Risenta)

Till söta & salta degar
Näringsvärde per 100 gram: 8 g fett, 58 g kolhydrater, 10 g fiber, 12 g protein, 0,03 g salt, 2,2 mg zink (22 procent av RDI), 2 mg järn (14 procent av RDI), 2,5 g betaglukaner, 380 kcal.

Använd till: Havremjöl är ett smakrikt mjöl som påminner om vete i konsistensen. Havre är också kolesterolsänkande och innehåller gelbildande fibrer som heter betaglukan som har många positiva effekter på hälsan. Mjölet passar bra som ett basmjöl att användas i allt från matlagning till bakning av både salta och söta degar.
 
Tänk på att: Det går att använda enbart havremjöl, men blanda gärna ut med rismjöl eller bovetemjöl för bästa ­resultat. Enbart havremjöl har inte lika bra bakegenskaper och kan ha en allt för framträdande smak.
 
 

BOVETEMJÖL (Risenta)

Bra till pannkakor
Näringsvärde per 100 gram: 3 g fett, 65 g kolhydrater, 6 g fiber, 12 g protein, 0,05g salt, 340 kcal.

Använd till: Bovetemjöl görs av skalad bovete och är milt för magen och basiskt för kroppen. Använd till bakning, redningar, kakor och bovetepannkakor.
 
Tänk på att: Kan ha lite speciell bismak så blanda gärna ut med ris-, majs- eller potatismjöl som innehåller stärkelse och därför hjälper till att binda ihop degen.
 
 

MAJSMJÖL (Saltå kvarn)

Ger degen stadga
Näringsvärde per 100 gram: 1,2 g fett, 73 g kolhydrater, 5,0 g kostfiber, 7,8 g protein, <0,01 g salt, 1,5 mg zink 15 % av RDI (rekommenderat dagligt intag), 350 kcal
 
Använd till: Till redning, välling, pannkakor, knäckebröd och i majsbröd.
 
Tänk på att: Milt mjöl med mycket stärkelse, vilket innebär att det ger bra med stadga då stärkelse ofta blir lite klistrigt. Majsmjöl har dock högt GI och påverkar blodsockerkurvan på samma sätt som druvsocker. Det finns fullkornsmajsmjöl med mindre kolhydrater i butik.
 

RISMJÖL (Risenta)

Används vid bakning
Näringsvärde per 100 gram: 1g fett, 75 g kolhydrater, 1,5 g fiber, 6 g protein, 0,001 g salt, 370 kcal.

Använd till: Neutralt basmjöl som kan ersätta vetemjöl och som vanligen går att byta ut mot samma mängd. Rismjöl passar bra till pajskal, våfflor och pannkakor. Går också att reda soppor och såser med. Passar också till välling eller glutenfri bakning av till exempel bröd och kakor.

Tänk på att: Tillsätt något ­bindemedel som fiberhusk eller pofiber för att få mer ­viskositet. Rismjöl är lättsmält och passar därför bra till bebisar och vuxna med ­ känsliga magar.
 

SOJAMJÖL (Saltå kvarn)

Till gröt & såser
Näringsvärde per 100 gram: 24 g fett, 16 g kolhydrater, 12 g fiber, 37 g protein, <0,01 g salt, 12 g kostfiber, 37 g protein, 1940 mg kalium, 199 mg kalcium, 245 mg magnesium, 450 kcal.

Använd till: Sojamjöl har lågt GI och lite kolhydrater och används i välling, gröt, bröd och såser, i vegetariska biffar och till pannkakor. Av sojamjöl kan man också göra egen sojamjölk.

Tänk på att: Sojamjöl har ett högt innehåll av protein och ­fleromättade fetter och f­ramställs av sojabönor, vilket betyder att det är ett dåligt ­alternativ för den med känslig mage. Personer med till exempel IBS reagerar ofta på fibrerna i sojabönorna.
 
 

HIRS (Saltå kvarn)

I stället för pasta
Näringsvärde per 100 gram: 2,9 g fett, 68 g kolhydrater, 3,2 g kostfiber, 10 g protein, 0,1 g salt, 0,73 mg tiamin, 0,38 mg riboflavin, 0,75 mg vitamin B6, 240 mg fosfor, 100 mg magnesium, 4,8 mg järn, 3,4 mg zink, 350 kcal.
 
Använd till: Ett alternativ till ris eller pasta. Används till gröt och i bakning.
 
Tänk på att: Rikt på mineraler som fosfor, zink, järn och vitamin B6. Bra för den som har en känslig mage.
 
Foto: Micke Woltman
HAVREGRYN (Semper)

Gott till müsli
Näringsvärde per 100 gram: 6,6 g fett, 58 g kolhydrater, 10 g fiber, 13 g protein, 0,001 g salt, 363 kcal.

Använd till: Specialhanterad havre är lämplig för den som har glutenintolerans. Används i havregrynsgröt, välling, müsli, matbröd och olika bakverk.
 
Tänk på att: Ren havre är ett av de mer näringsrika s­ädesslagen. Lägg till som ingrediens när du bakar bröd för att få upp näringsinnehållet.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2015.06.24 - 20:09:09 »

Anledningen att jag hittade den är för att jag letade efter någon text om det går att använda något annat än mandelmjöl. Till exempel rismjöl, som jag råkar ha mycket av i skåpen. Jag hittade ett recept på muffins med sötpotatis i. Och det skulle vara mandelmjöl också. Men det har jag inte hemma. Och de hela mandlarna var också slut. Vad tror ni? Går det att ersätta mandelmjöl med rismjöl?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.06.24 - 23:48:02 »

Antagligen eftersom originalet säkert är med vetemjöl som går att ersätta med både mandelmjöl och rismjöl. Det får nog justera mängden bara (jämfört med mandelmjöl).

Har gjort pannkakor och bakat formbröd på bara rismjöl (sånt bakpulverrecept). Blir hur bra som helst. Reder också sås med det om det behövs.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2015.06.25 - 06:13:58 »

Fast i originalreceptet som jag hittade skulle det vara mandelmjöl. Men jag skulle nog tro att det går att använda rismjöl ändå. Jäkligt sugen på att prova i alla fall.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.06.25 - 18:48:17 »

Jag menade i ORIGINAL-receptet, det som den som gjort mandelmjölsreceptet utgått från. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544