Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 10:12:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blåbärspulver  (läst 5782 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.06.23 - 18:43:02 »

Titta vad jag hittade.
http://nutriavans.se/shop/blabarspulver/

Jag tänkte att om det blir blåbärsår i år så kan jag sälja till er för bara 130 kr/hg - det är två kronor billigare. Bra va?  

Fast det är nog inte så dyrt egentligen och faktiskt en rätt bra idé att mala sönder bären. Då tar det ju mindre plats. Fast det är gott med lite hela bär i soppan också.

Lingonpulvret är jag lite mer tveksam till. Vad ska man ha det till? Lingonsoppa låter inte så gott. Lingondricka kanske? Men det blir nog "grynigt".
http://nutriavans.se/shop/lingonpulver/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2015.06.24 - 02:32:26 »

Jag skulle kunna köpa lingonpulvret bara för att det var så vackert! Men det är nog inte till för att laga. Strö över filen kanske? Det kan jag tänka mig är gott.

Men jädrans vad dyrt det vvar med pulvriserade bär! :shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.06.24 - 02:52:09 »

Ja, faktiskt. Trodde inte det var så farligt ett tag, men enligt mina beräkningar på mina egna torkade blåbär så motsvarar 45 g torkade 540 g färska. Inte mycket blåbär för en hundring inte! Jag får nog sänka priset. :tongue:

Mina har dock liite fukt kvar, inte så mycket som russin, men de är inte helt papperstorra och det borde ju pulvret vara, so liiite mer färska bär kanske det motsvarar.

Jag hittar inget lingonställe! Måste få tag på det i år. I skogarna där jag går finns bara blåbär, bara sett instaga tuvor lingon och det blir ju inget.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.06.24 - 02:54:44 »

Pulvriserade nypon däremot, de är värda sin vikt i guld! Jäklar vilken tid det tog att rensa och dona med dem i höstas! Gott blev det, men nästa gång blir det koka med kärnor, passera och frysa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2015.06.24 - 03:45:35 »

Jag följde dina vedermödor med nyponen. Sånt pyssel lockar mig inte ett dugg. Fort ska det gå. Och mycket ska det bli. Jag kokar sylt, gelé eller saft jag. Alternativt fryser som de är. Annars får det vara. Det enda jag gett mig på att torka var kantareller och svarta trumpetisar. De var mödan värt för det blev gudagoda gräddsåser hela vintern av det.  :lick: JAg hoppas på bra svampår i år, så jag kan gå ut med mina fina paddlartjejer och plocka.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.06.24 - 05:48:28 »

Det har väl alla förutsättningar att bli det. Folk har redan hittat plockbara kantareller i våra trakter.

Jag är inte rädd om besväret jag, så jag ska absolut plocka nypon i år också. Men jag ska inte torka dem. Det är pilligt att plocka också men tar sig rätt bra ändå iom att de är stora och man behöver ju inga jättemängder till en skål soppa. Började faktiskt googla efter en riktig passervagga, men hittar bara en läskig i plast. Att stå och pressa med en sked genom en sil är jobbigt, det vet jag, för jag har gjort det en gång förut. Tror att jag *kanske* har passertillsats till Assistenten, men litar inte på att den är tillräckligt finmaskig för att ta bort klit, plus att Assistenten blivit konstig, glappkontakt nånstans tror jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.06.26 - 03:14:39 »

Hittat mer man kan göra pengar på. Skogens guld...

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2015.06.26 - 03:59:25 »

Men pressad råsaft. Är det att det är kallpressat då? Nä? Funkar det? Men det måste ju vara konsterveringsmedel i då?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.06.26 - 04:23:47 »

Ska titta vad det står. Det kanske är pastöriserat/konserverat EFTER att de råpressat det.  :lol:
Eller det kanske håller sig ett tag om det är tätt förslutet. Apelsinjuicen är väl inte pastöreiserad?

Alltså, skulle jag plocka lingonen skulle det vara värt det där priset för jag plockar så långsamt. Men thailändskorna drar ju ihop en 10-litershink på typ 5 minuter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2015.07.05 - 19:55:06 »

Så du menar att vi skulle betala mer för dina 10 liter än för Thailändskornas?  :whistle:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.07.05 - 23:40:28 »

Om det ska bli en skälig timlön är ni så illa tvungna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2015.07.06 - 20:28:33 »

Okejrå.

Fast då tycker jag att Thailändskorna ska få samma lön som du får. Och att ni ska ha timlön med lite provision för hur många liter ni får. Och semestertillägg, försäkring och hela middevitten. Det ska inte löna sig att plocka in billiga rackare som får jobba som slavar.  :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.07.06 - 21:42:36 »

Det är rätt läskigt. Brukar stå en gubbe och sälja kantereller och trattisar på torget här. Han har alltid en 3-4 thailänskor med. Han verkar iofs väldigt vänlig och snäll, men han kallar dem sina vinthundar. Jag får en bild av hur han sänder ut dem i skogen som en flock hundar.  :sad:

Han kanske betalar dem jättebra, vad vet jag, men jag tvekar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2015.07.07 - 09:46:46 »

Jag hade också tvekat.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544