Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 22:58:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Motion sänket blodsockret  (läst 3029 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.06.10 - 13:46:17 »

Inte bara kosten. Är väl ingen nyhet, men jag tänkte det kunde vara kul att att se i praktiken, så att säga. Här är mina värden från de senaste åren.

2012 fattas inte. Fram till dess gick jag i slutet på året men började istället gå i början på året, alltså början på 2013 istället för slutet på 2012.

2005 började jag med lågkolhydrat vilket hade stor effekt, gränsfalldiabetiker innan, men tyvärr har jag inte de värdena. 2010 började jag banta och gå ner i vikt. 2012 böjade jag cykla, efter det årets kontroll alltså, eller jag hade ivf inte hunnit cykla många gånger innan provet. 2013-2015 är alltså cykelår vad gäller provtagningarna. Vet inte om sänkningen är signifikant, men nog ser det väl ut så, särkilt med tanke på att värdena innan cyklingen inte var höga heller.

Fetstil betyder uppmätta värden. Det andra har jag konverterat med http://diabeticdesigned.se/diabetestips/omvandlare/ , orkade inte räkna. Och det var inte p.g.a. det här jag frågade efter formeln igår, ville veta. Det var tvärtom faktiskt. När jag testade formeln med mina värden såg jag trenden. :tongue:

År IFCC Mono S
2007 5.3 44
2008 5.0 41
2009 4.9 40
2010 4.9 40
2011 4.8 39
2012 - -
2013 4.3 34
2014 4.3 34
2015 4.3 34



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.06.10 - 14:48:58 »

Här hittade jag en intressant uppgift.
http://blogg.1177.se/diabetes-for-alltid/2012/01/rolig-info-om-hba1c/

* För den som har diabetes är målsättningen att HbA1c ska vara lägre än 52 mmol/mol.
* För personer utan diabetes: Fram till 50 års ålder ligger det normalt mellan 27-42 mmol/mol. Är man över 50 år är det lite högre, nämligen mellan 31-45 mmol/mol.

Tolkar det som att jag ligger i de lägre environgerna då.  :cool: Men faktiskt låg i den höga halvan av normalspannet innan cyklingen.  :bicyclist:

Kan tilläggas att sedan jag började cykla har jag blivit mer och mer liberal med kolisarna. Att säga runt 50 g stämmer nog inte längre. 75 är nog närmare sanningen till vardags och vissa dagar kan det nog bli över hundra. Men då är det antingen p.g.a. att jag varit bortbjuden, druckit alkohol, eller haft en bootcampdag. Alla bootcampdagar innebär inte kolhydratsvull, men ibland så. Oftast i form av stora mängder bigaråer, mer sällan i form av korvbröd eller läsk.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544