Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 18:56:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mat som är giftig för hundar  (läst 7457 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.06.04 - 06:24:58 »

Har suttit och googlat då och då, för jag tycker det är så märkligt att t.ex. vindruvor och choklad ska vara dödligt för hundar. Min jycke snodde nämligen mängder av båda och blev aldrig dålig på minsta vis.

Hittade till slut en veterinärsida med vettig information om mängder och så. Fick ivf förklaringen till vindruvorna, det är inte alla hundar som är känsliga. Förstår också varför han inte blev sjuk av lök. Inte ens i Janssons som han alltid fick smaka av är det tillräckliga mängder för en 40-kiloshund. Han hade behövt äta över ett halvkilo lök. Så en köttbulle med lök i kanske itne är så farligt för de flesta hundar.

Tänkte om någon mer är intresserad av ämnet. Eller ni kanske har någon bekant som är det (*host* Sorlas morsa *host*).

http://www.torslandadjurklinik.se/artiklar/forgiftningar-hos-hund-och-katt/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2015.06.21 - 23:01:16 »

Det hade jag ingen aning om att vindruvor var giftigt för hundar!  :shock: Undrar om morsan visste. Måste kolla det.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.06.22 - 02:01:45 »

Nä, inte jag heller och inte avocado heller! Det är ju riktigt läskiga skador som kan bli också, inte bara lite magsjuka liksom.  :shock:

Tror inte det är så många hunda som är känsliga för druvor. Hur många har inte gett hunden russin eller en bit av en kaka eller bulle med russin i? Det är ju jättevanligt i kaffebröd.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2015.06.22 - 05:06:37 »

Ja, folk är inte kloka. Varför ska man ge en hund kaffebröd?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.06.22 - 06:21:38 »

Ja men det gör ju många, ivf förr. Hunden ska få smaka, du vet. Jag gav min hund vin. Han tyckte om det. Bara lite på ett kaffefat.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2015.06.22 - 23:42:28 »

Haha! Blev han glad i hatten? Börja trassla ihop alla benen?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.06.22 - 23:54:07 »

Nej då. Han var stor och fick ju så lite och och skulle nog inte ha velat ha mer heller. Men han gillade verkligen att smaka. Kanske var det bara att han fick vara med som han gillade?

Han var full en gång som valp dock. Satt ute och åt och det blev kaffe och punch eller vad det var för sötslisk. Sen skulle vi ut, så hunden langades in och en bricka med disken på ställdes på golvet innanför dörren. Ja, korkat! När vi kom hem hade han vält flaskan och slurpat i sig och var klart i hatten. Väldigt tuff minns jag, morrade och slogs med mattan och sånt där. :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2015.06.23 - 00:10:18 »

Haha! Vilken syn! Men stackarn dagen efter!  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.06.23 - 00:45:22 »

Verkade inte bekomma honom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2015.06.23 - 02:46:46 »

Han kanske sparade undan till en återställare någonstans?

Men det var lite konstigt ändå. Jag trodde rent av att det skulle bli ännu värre för hundar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.06.23 - 03:17:55 »

Särkilt första fyllan.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.07.10 - 22:42:48 »

Har ivf kommit så långt att jag börjat läsa hundböcker. Håller på med en bok om valpar av Cesar Millan. Han listar en del giftiga växer och har en länk till en amerikansk djurskyddsförening som kan vara nyttig.


There are also a few very common house-plants that can be toxic to dogs, including


Aloe vera
Asparagus fern
Bean plants
Cactus
Caladium
Dumbcane
Hydrangea
Indian rubber plant
Lilies
Mistletoe
Philodendron
Poinsettia
Potted chrysanthemum
Umbrella plant
Various ivies
Weeping fig

Don’t forget your backyard in this process. Like houseplants, several common yard plants and trees are poisonous to your puppy, including

Autumn crocus
Castor bean
Foxglove
Hibiscus
Hyacinth
Japanese yew
Jerusalem cherry
Kalanchoe
Larkspur
Lily of the valley
Morning glory
Nightshade
Oleander
Precatory beans
Trumpet vine
Tulips
Wisteria

The ASPCA’s excellent website offers a more comprehensive list of toxic and nontoxic plants, as well as tips on how to spot symptoms of poisoning.


Ivf krukväxterna är ju sådana vi också har. Min berner blev förgiftat av Philodendronblad en gång. Det var jätteläskigt. Han var vuxen och hade aldrig rört några krukväxter, meb nu snaskade han tydligten i sig ett sånt där jätteblad, som lossnat och låg på golvet antagligen, när han var ensam. Han hade spytt upp det också, det var så jag förstod. Han låg ivf som en sfinx, stel som en pinne i kroppen, jag kunde inte ens rubba hans huvud med milt våld, musklerna var som fiolsträngar. Ögonen stirrade och saliven rann. Sent var det förstås så jag ringde giftinformationen och bad om ursäkt för att det gällde en hund. Men de var snälla och talade om att det kunde bli så här läskigt men brukade gå över på några timmar. Och det gjorde det. Men jäklar så skraj jag var!

Den där sajten var bra! Där står både om växter, mat som kan vara giftig för djur och allt möjligt annat. Macadamianötter var nytt för mig. Och tulpaner! Det skulle man väl aldrig tro iom att vi kan äta dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2015.07.14 - 15:33:43 »

Men shit! Det är nästan läskigare nu när man vet allt som är giftigt.  :eeek:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.07.22 - 01:57:54 »

Vet inte om jag tycker den här sidan verkar så vederhäftig, men där finns väldigt söta bilder!
http://hundensylvester.blogspot.se/2011/04/vad-bor-min-hund-ata-och-inte.html

Animaliskt fett skadligt för hundar? Hä? Iofs läser man ofta att de inte tål fett så bra, vet inte vad man ska tro om det, men att just animaliskt fett skulle vara skadligt det låter väl ändå lite långsökt.

Och här finns en lättläs lista med lite extra info här och där ivf.
http://www.bennazpumi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=118
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.07.23 - 10:53:11 »

Hm att ge hunden pasta är säkert? 

Och magert kött? Självklart ska den inte frossa i fett men jag tror mer på att hunden ska äta litet fler olika saker av ett djur än bara magert kött.
Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544