Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:48:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Övningar man INTE ska göra  (läst 15650 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.05.30 - 15:46:40 »

Vet inte om detta är trovärdigt, men ta en titt.
http://womenosophy.com/most-useless-workouts?utm_source=taboola&utm_medium=referral&utm_campaign=womenosophy-health-fit

Jag visste att situps inte är bra, men blev förvånad över att t.ex. knäböjningar och den där tricepsövningen när man tar tag i en bänk eller nåt bakom ryggen och höjer och sänker kroppen tydligen inte är bra heller! Jag gör båda. Inte sjutton känner jag något i ryggen av knäböjningar och då har jag ändå 30 kilos ballast.  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2015.05.30 - 20:37:38 »

Man verkar ha invändningar mot att man knäböjer med vikt på axlarna och menar att det finns andra övningar som bättre tränar benen. Men grejen med knäböj är ju att det SKA involvera mer muskler än bara benen. Men som med allting så det viktigt att man har god teknik och man inte lägger på mer vikt än vad man klarar tekniskt.

När man gör "riktiga" dips så är det en väldig skillnad på hur man har kroppen, den hänger rakt ner eller nästan bakåtvinklad. Jag tror problemet med när man gör dips med tex en stol så är det väldigt lätt att gå ner så vinkeln blir mindre än 90 grader i armbågsleden och att det är det som är det farliga.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.31 - 03:22:47 »

Jaha, så knäböjningar utan extra vikt är OK? Även om man är överviktig? Jag har kommit att gilla knäböningar nämligan. Märkte tämligen omgående att jag blev starkare i benen, men tryck när jag cyklar i uppförsbackar.

Har svårt att tro att stepups skulle vara lika bra som knäböjningar, som de säger. Har dessutom svårt att göra dem (rätt) iom att jag börjar luta när jag gör den rörelsen. När jag gör knäböjningar håller jag i mig med fingertopparna i en öppen dörr (håller i "spegellisten") och det räcker för att staga upp mig. Tar i prinicip ingen tyngd på armarna, det räcker med en extra referenspunkt för att jag ska klara balansen.

Dips heter det ja. Jag har ju fötterna/tårna i golvet och använder köksbordet, så jag är rätt tillbakalutad. Är det fel alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2015.05.31 - 08:55:23 »

Jo knäböj är en jättebra övning fast du borde kanske börja öva på att göra dem utan hjälp. Det viktiga är att hålla ryggen rak. I ett visst läge brukar man börja kuta med ryggen och då får man försöka utöka rörelseomfånget där. Du bör göra det för annars kommer du ju vara svag i de muskler som ska hålla upp ryggen i knöböjen. Vill man sen börja träna med vikt så kan börja med frontböj med hantel eller kettlebell. Det är lättare att hålla ryggen upprätt än med traditionell knäböj eftersom man håller vikten framför sig. Googla goblet squats

Jag kan också rekommendera att köra sk höftlyft som bygger mer på baksida lår och bygger snygg rumpa. Jag har cyklat till och från jobbet länge men har faktiskt märkt skillnad i cyklingen senaste året sedan jag började köra mer höftlyft och hip thrusters med vikt. Bret Contreras aka The Glute Guy har många spektakulära rumpbilder (på tjejer enbart tyvärr) men har jättemånga bra tips på rumpbyggarövningar.

Dipsen som du gör dem är nog inte farliga i sig men problemet är att man inte ser hur långt ner man går och man har en tendens till att tro att ju längre ner man kommer desto bättre. Du ska alltså max gå ner till 90 grader i armbågen. Ett annat fel man gör när man blir trött och har fötterna i golvet är att är att man skjuter fram rumpan och då blir vinkeln i axelleden mer än 90 grader. Inte bra  :shake_head: Rumpan ska hela tiden vara rakt under axlarna så att vinkeln där inte överskrider 90 grader. Om du tänker att du sitter på en låda ska rumpan stryka utmed lådan. För stor vinkel i axelleden händer också om vinkeln i armbågsleden blir mindre än 90 grader.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat